آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک مقالات تنظیم شرایط محیطی » پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

پاورپوینت ظرفیت حرارتی مصالح

ظرفیت حرارتی:

ظرفیت حرارتی مصالح، به وزن مخصوص و گرمای ویژه ی آنها بستگی دارد. هر چه وزن مخصوص یک جسم بیشتر باشد، ظرفیت حرارتی آن بیشتر است. ظرفیت حرارتی دیوارها نیز به ضخامت و فشردگی مصالح آنها بستگی دارد. برای مثال، مدت زمانی که حرارت ناشی از تابش آفتاب و گرمی هوا از سطح خارجی به سطح داخلی انتقال می یابد، برای یک ورق آهنی حدود چند دقیقه و برای یک دیوار سنگی ضخیم چندین ساعت است.

هر چه ظرفیت حرارتی دیوار بیشتر باشد، حرارت با سرعت کمتری از خارج به طرف داخل انتقال می یابد. در نتیجه، سطوح داخلی با تأخیر بیشتری به حداکثر دمای خود نسبت به سطوح خارجی می رسند. این زمان تأخیر باعث می شود در ساعاتی که هوا در حداکثر درجه حرارت است، حرارت نفوذ کرده در دیوارهای خارجی در همان جا ذخیره شود و هنگام عصر و شب که هوا نسبتاً خنک است، از آن خارج گردد.

دیوار ذخیره ساز حرارتی

دیوار ذخیره ساز حرارتی

هنگام شب، حرارت ذخیره شده در مصالح یک ساختمان با ظرفیت حرارتی زیاد آزاد می شود. در نتیجه، میزان انتقال حرارت هوای داخل به خارج کاهش می یابد. یعنی این ساختمان هنگام شب به تدریج سرد می شود و حداقل دمای شبانه ی هوای آن به شدت بیشتر از حداقل دمای شبانه ی هوا در ساختمان هایی با ظرفیت حرارتی کم می شود. بدین طریق، ظرفیت حرارتی مصالح ساختمانی باعث کاهش میزان انتقال حرارت از خارج به داخل می شود و برعکس. در نتیجه، تغییرات دمای هوای داخل ساختمان کاهش می یابد.

در فصل زمستان و بویژه در مناطق سرد که به طور کلی دمای هوای خارج کمتر از دمای هوای گرم شده داخلی است، ظرفیت حرارتی مصالح یک ساختمان فقط دامنه ی نوسان دمای هوای داخلی آن را کاهش می دهد و تأثیری در جهت حرکت حرارت و میانگین دمای هوا ندارد. ولی در تابستان و در مناطق گرم که سطوح خارجی ساختمان هنگام روز گرم تر و هنگام شب سردتر از هوای داخلی است، ظرفیت حرارتی علاوه بر آنکه در کاهش تبادل حرارت هوای داخلی و خارجی مؤثر است، در جهت حرکت حرارت نیز تأثیر می گذارد.

بنابراین در مناطقی که تغییرات روزانه ی دمای هوا و شدت تابش آفتاب زیاد است ( مانند مناطق گرم و خشک)، ساختمانی با ظرفیت حرارتی زیاد می تواند به میزان قابل توجهی وضعیت حرارتی هوای داخلی خود را کنترل کند. همچنین با انتخاب مصالح ساختمانی مناسب برای یک ساختمان، هم می توان نوساناتی را که در اثر گرم و سرد شدن سطوح خارجی در معرض تابش آفتاب و در تماس با هوای خارجی در دمای هوای داخلی به وجود می آید، کنترل کرد و هم نوساناتی را که در اثر تابش مستقیم آفتاب از میان پنجره ها و نفوذ از درز پنجره ها و گرمایی که در اثر پخت و پز در دمای هوای داخلی ایجاد می شود.

  با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که ظرفیت حرارتی زیاد در مناطقی که مشکل گرمای هوای داخلی معمولاً در شب ها نیز وجود دارد (مانند مناطق مرطوب ساحلی)، مناسب نیست.

 رابطه ی ضخامت دیوار – ظرفیت حرارتی – وضعیت حرارتی هوای داخلی

 ظرفیت حرارتی یک دیوار نتیجه ی وزن مخصوص، ضخامت و گرمای ویژهی  مصالح آن است. ولی نتایجی که در اثر تغییر وزن مخصوص مصالح یا تغییر ضخامت یک دیوار در وضعیت حرارتی آن حاصل می شود، کاملاً متفاوت است؛ حتی اگر این تغییرات از نظر ظرفیت حرارتی نتایج یکسانی داشته باشد.

رمز فایل: www.online-architect.ir 

امتیاز 4.27 ( 11 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. سلام خسته نباشید لینک دانلود پاورهای تنظیم شرایط محیطی هیچکدوم کار نمیکنه یا اصلا وجود نداره

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است