پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم (خداوند)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک پاورپوینت های معماری » معماری جهان » دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

پل یکی از قدیمی ترین سازه های ساخت بشر و از عوامل مهم پیشرفت تمدن ارتباط بین مردم و بین نقاط مختلف جهان است. معماری و زیبایی شناسی مدرن متأثر از دانش و فن آوری مهندسی اواخر قرن هجدهم و نوزدهم اند. در این دوره مصالح جدیدی همچون آهن و بتن شناخته شدند و زیبایی شناسی متناسب با آنها | نیز کشف شد. استفاده از واژه کشف به این دلیل است که در قرن نوزدهم زیبایی شناسی جدیدی مطرح شد که برگرفته از الگوهای معماری کلاسیک و ملاحظات مجرد سبک شناسی نبود، بلکه ناشی از به نمایش گذاشتن سازه های جدیدی بود که با توجه به ملاحظات عمدتآ مهندسی و محاسباتی طراحی می شدند. پیشگامان طراحی مدرن مهندسانی بیگانه با اصول طراحی معماری بودند که خواسته با | ناخواسته مصالح جدید و رفتار سازهای آنها را از نظر زیبایی شناسی ارزش گذاری می کردند. حس و سلیقه جدید زیبایی شناسی که به تدریج با دیدن آثاری همچون برج ایفل و نمایشگاه بزرگ لندن (قصر بلورین) به وجود آمد، در شکل گیری | معمار بهای ساختمانی – سازهای مثل آثار لودویگا، میس وندر روهه آگوست پره؟ ریچارد، ب، فولر ، لوئیجی نروی، فرى أتوه و معماران های تک مؤثر بود زیبایی شناسی مصالح جدید به معنی کشف قابلیتهای بیانی و شکلی موادی چون آهن و بتن بود که خصوصیاتی متفاوت با مصالح سازهای سنتی همچون آجر، سنگ و چوب داشتند. در بین مصالح جدید، آهن با فولاد بیشترین تأثیر را بر زندگی معاصر داشتند. پیدایش آسمانخراشها (مکتب شیکاگو)، نمایشگاههای بزرگ سولهها و آشیانه های زیپلن که پیشگامان معماری صنعتی و های تک بودند و از همه | مهم تر راه آهن، لوکوموتیو، کشتیهای بزرگ و همة ماشین آلات و صنایع سنگین مدیون پیشرفتهای به دست آمده در زمینه تکنولوژی تولید آهن و فولاد هستند.

تکنولوژی تولید فولاد از یک سو و علم محاسبه سازه های فلزی از سوی دیگر با | ساخت پلهای فلزی در اواخر قرن هجدهم و قرن نوزدهم گره خورده است. بنابراین مطالعه تاریخچه پلهای فلزی علاوه بر شناخت یکی از عناصر مهم و موثر در پیشرفت تمدن، مقدمه آشنایی با اصول طراحی، مهندسی و زیبایی شناسی مدرن است. پلهای فلزی در کنار راه آهن، شمایل شناخته شده عصر صنعت اند و با هم رابطهای تنگاتنگ دارند.

تکنولوژی پلهای فلزی با امکان تولید آهن در مقیاس بزرگ مرتبط است. آهن از دوران ماقبل تاریخ شناخته شده بود ولی استفاده از آن در معماری محدود به عناصر فرعی ساختمانی با سازهای بود. در گذشته کشهای تقویتی ساز های طاقی با

مهارهای کمربند شکل برای کنترل نیروی رانش گنبدها از آهن ساخته می شدند.

مردم از چوب و زغال چوب به عنوان سوخت اصلی استفاده می کردند و به وسیله آنها سنگ آهن را حرارت می دادند و به میزان کمی آهن استخراج می کردند. در اواخر قرن هفدهم جنگلهای انگلستان به میزان قابل توجهی کاهش یافتند و مردم به استفاده از زغال سنگ روی آوردند. در سال ۱۷۰۹ ابراهام داربی . کورهای سنتی برای تولید آهن در منطقه کلبروک دیلا اجاره کرد و به تولید مشغول شد داربی پی برده بود که تولید آهن با زغال چوب مقرون به صرفه نیست. بنابراین به تجربه با زغال سنگ پرداخت. او در سال ۱۷۴۰ با استفاده از زغال کک (که نوعی زغال سنگ پالايش شده است) آهن تولید کرد که به صورت شمش در می آمد. این نوع چدن بسیار مرغوب بود که نباید با چدن نامرغوبی که امروزه در ریخته گری به کار می رود اشتباه شود، اولین استفاده داری از چدن ساخت ابزار آلات بود ولی با | اختراع راه آهن در سال ۱۷۷۶ و لوکوموتیو در سال ۱۸۰۱ چدن بیشترین استفاده را در این صنعت جدید بافت، اولین بار ریلهای آهنی ( به عنوان جایگزین ریلهای چوبی) در حمل گاریهای استخراج زغال سنگ از معادن استفاده شدند

اولین بار از چدن به عنوان مصالح اصلی سازه ای و ساختمانی در پلی بر رودخانه سورن در سالهای ۱۷۷۵-۱۷۷۹ استفاده شد (تصویر ۱). سازنده این پل توة آبراهام داربی بود. پل سورن دهانهای طاقی به طول ۳۰ متر و ارتفاعی معادل ۱۵ متر دارد و با ۵ قوس چدنی موازی نگهداری می شود. هر یک از قوسها متشکل از ۲ تکه مشابه تیم هلالی است که در کارگاه کلیروکدیل درون قالبهای ماسه ای در هوای آزاد ریخته و با کشتی به محل حمل شدند. پیج و پرچ در این پل به کار نرفته و پل چدنی همچون مجسمه ای یکپارچه تصور شده است که تنها به دلیل لزوم حمل و نقل در چند قطعه پیش ساخته تهیه شده و در محل برپا شده است. در ساخت پل زیبایی شناسی خاص مطرح نبوده است و حتی قابلیتهای شکلی۔ زیبایی شناسی آهن نیز برجسته نشده اند

در این دوره هنوز آهن و قابلیتهای سازهای برجسته آن، مقاومت در مقابل نیروی کشش، فشار و شکل پذیری، شناخته نشده بود و نوعی سنگ قابل ریخته گری تصور می شد. در اواخر قرن هجدهم پلهایی ساخته شدند که در آنها از چدن به مثابه مصالحی مقاوم در مقابل نیروی فشاری استفاده شده است. رولاند باردن در سال ۱۷۹۶ پلی روی رودخانه ور ساخت. این پل دهانه ای به طول ۷۲ متر داشت و از ۶ قوس کنار هم تشکیل شده بود. هر قوس ۱۲۵ پائل مجوف و اسپک چدنی داشت که به شکل سنگهای طاقی سنتی ذوزنقه ای شکل بودند قوسهای پل از کنار هم چیدن و به هم متصل کردن پانلهای چدنی به سبک طاقهای رومن به وجود می آمدند (تصوير ۲). گفته می شود که طرح اصلی این پل متعلق به نویسنده مشهور آمریکایی توماس پین است که برای تحقق ایده خود به انگلستان آمد و چند تجربه ناموفق در ساخت پل، وضعیت اقتصادی او را متزلزل کرد

ایده او به وسیله باردن که همه افتخارات ابداع پل را به خود اختصاص داد تکمیل شد، همزمان با ساخت و ساز پل، در معماری نیز استفاده های جدی تری از أهن مطرح شد، همفری ریتون ۱۲ در سال ۱۸۰۸ برای قصر پادشاه در برابتن قفسی بزرگ برای پرندگان ساخت که یکپارچه از چدن بود (تصوير ۳) جان نش ۱۴ معمار معروف انگلیسی در سالهای ۱۸۱۸ – ۱۸۲۱ قصر برایتن را به سبک هندی ساخت که در آن گنبدی بزرگ با قاب چدنی قرار داشت 

اولین استفاده نسبتا مناسب از چدن در تئاتر فرانسه در پاریس در سال ۱۷۸۶ توسط ویکتور لوئیس صورت گرفت. در اینجا به دلیل خطر آتش سوزی که بلای اصلی پناهای عمومی آن زمان محسوب می شد، به جای خرپای چوبی از سازة چدنی برای نگهداری شیروانی بام استفاده شد (تصویر ۵) آهن از نظر رفتار سازهای قرابت بیشتری با چوب دارد تا با سنگ و شکل خرپا برای چدن مناسب تر از شکل قوس سنگی است، خرپای چدنی در این دوره تنها بر پایه شم مهندسی و تجربه سازندگان طراحی و ساخته می شد چون هنوز روشهای محاسبه سازه های خرپایی اختراع نشده بودند. پل دژار در پاریس جزو اولین پلهایی است که در آن چدن با توجه به روش ساخت سازه های چوبی به کار رفته است، این پل در سال ۱۸۰۳ به وسیله لاکرواز دیونها ساخته شد (تصویر ۶)

یکی دیگر از ابداعات قابل توجه در زمینه طراحی پل، در پل کروسل ۱۶ کار پلانسه ۱۷ است که متأسفانه در سال ۱۸۳۹ از بین رفت و در سال ۱۹۲۵ سازه جدیدی جایگزین آن شد. این پل عرض رودخانه را با سه دهانه ۴۸ متری پوشانده بود. در ساخت پل کروسل از قطعات لوله ای چدنی که بین آنها عناصر کوه شکلی، که حالت قوس سنگی را به وجود می آورند، استفاده شده بود، پلانسه برای کاهش وزن پل و جبران خشکی چدن و مقاومت کم آن نسبت به فولاد در مقابل نیروهای کششی، در داخل لوله ها تخته های قیراندود کاج وارد کرد. مهندسان قرن نوزدهم به تدریج از قید کلیشه های سازه های چوبی با بنایی رها شدند و طرحهای جدیدی را تجربه کردند که خواص فوق العاده آهن از نظر مقاومت در مقابل نیروهای کششی و فشاری را ارزش گذاری کرد. پل معلق فلزی یک گام مهم در این مسیر است که تأثیر آن در دوره معاصر در همه سازه های کابلی و پارچه ای «های تک» دیده | می شود. تکنولوژی پل معلق مدیون سه عامل مجزا و مستقل از هم است: علم مکانیک، دانش مهندسی ساختمان و روشهای سنتی، هرگز در طول تاریخ این سه عامل به اندازه قرن نوزدهم به هم نزدیک نشدند. در این دوره مهندسان، صنعتگران و دانشمندان با یکدیگر همکاری تنگاتنگ داشتند و هر یک از عملکرد دیگری در پیشبرد کار خود استفاده می کردند

از قرن هفدهم دانشمندان مکانیک در پی حل مسئله ایستایی زنجیر آویخته بودند. این نوع مطالعات مکانیکی و مسئله قوسها و تبرها صرفا کنجکاوی دانشمندانه بودند و ربطی به کاربری آنها در صنعت نداشتند. آنها از نیمه قرن هجدهم بود که از دانش مکانیک در ساختمان سازی استفاده شد و علوم استانیک و محاسبه ساختمان از رشته مکانیک مشتق شدند. خواص زنجیر آویخته ۱۸ از دیرباز به طور تجربی شناخته شده بود. مهندسان دوره رنسانس می دانستند قوسی که به شکل یک زنجیر آویخته معکوس باشد، مقاوم تر از قوسهای نیم دایره است. امروزه می دانیم معکوس فرم زنجیر آویخته شکل ایده آل یک قوس است، زیرا نیروها در راستای خمش قوس به پایه ها منتقل می شوند و این همان منحنی پوسته مقاوم تخم مرغ است. در قرن هفدهم لايبنتیس و ائولر مطالعات مفصلی در مورد ایستایی زنجیر آویخته انجام داده بودند. ولی مطالعات پیکمن در سالهای ۱۶۱۴ و ۱۶۱۵ میلادی از نظر ساختمانی قابل توجه تر است. او برای اولین بار برای توضیح ایستایی زنجیر آویخته به مثال پل معلق روی آورد. پلی که وزن زنجیر آن به | طور فرضی صفر در نظر گرفته شده و فقط بارگذاری عمودی در فواصل معینی از آن صورت می گرفت

از دوران قبل از تاریخ پلهای معلق چوبی با استفاده از تنه درختان و ریسمانهای گیاهی رواج داشتند. یکی از متفکران دوره رنسانس به نام ورانیوس۲۰ (۱۵۵۱۔ ۱۶۱۷) یک طرح ابتدایی برای پل معلق چوبی با استفاده از زنجیرهای آهنی ارائه داده بود، ولی تا اواخر قرن هجدهم پروژه مشایی اجرا نشد. اولین پل معلق فلزی در انگلستان روی رودخانه Tees نزدیک دارلینگتن” ساخته شد. مبتکر این پل وينج” بود. پل از دو ردیف زنجیر آهنی چکشی تشکیل شده بود که روی آنها تخته های چوبی به طور عرضی قرار گرفته بودند

پل معلق شبیه به پلهای امروزی با کف مسطح صلب (عرشه) و کشهای عمودی متصل به کابلهای آویخته به فینلی” منسوب است. او در اواخر قرن هجدهم چند نمونه از این پلها را در آمریکا ساخت و در سال ۱۸۰۸ اختراع خود را به ثبت رساند. چند سال پس از فینلی در انگلستان نیز کاپیتان نیروی دریایی به نام براون ۲۴ از همین ایده برای ایجاد پلی روی رودخانة توید ۲۵ استفاده کرد (۱۸۱۳ میلادی)، کف پل با ۱۲ رشته زنجیر که هر کدام از حلقه هایی به قطر ۵ سانتی متر تشکیل شده بودند نگه داشته می شد. دهانه پل ۹۱ متر بود.

دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

به تدریج در انگلستان و اروپا ساخت پل معلق که روش مناسب تری برای استفاده از آهن بود رواج یافت. تلفورد ۲۶ بین سالهای ۱۸۱۹ و ۱۸۲۶ پل معلفی روی رودخانه منای ستريتس” ساخت که بزرگ ترین دهانه را تا آن زمان داشت (۱۷۷ متر). این پل معلق بر دانشمند علم مکانیک ناویه۲۸ که تئوری پل معلق را تدوین می کرد تأثیر گذاشت. این پل که فاقد عناصر سخت کننده تقوینی بود، کمی پس از ساخت در طوفان سخت صدمه دید و حدود یک متر نشست کرد. یک سال پس از ساخت این پل مرمت و تقویت شد

سرنوشت بسیاری از پلهای معلق شبيه پل تلفورد بود. در سال ۱۸۵۰ پل پس شین در انگر ۳ ویران و باعث مرگ ۲۲۶ سرباز شد. دو سال بعد گردباد بخش مهمی از پل رتس برنارد روی رودخانه ویلین” را خراب کرد. پل اوهایو در نزدیکی سینسیناتی در سال ۱۸۵۴ در اثر طوفان سقوط کرد. شوق اولیه در مورد پل معلق به بدبینی و یأس تبدیل شد و در اروپا و انگلستان ساخت آن موقتا منسوخ شد. در آمریکا پل معلق همچنان رواج داشت و همین باعث شد تکنولوژی آن به سرعت پیشرفت کند و معایب آن نیز رفع شوند. به زودی کابلهای بهتر، اتصالات مطمئن تر و قابل بازرسی، منظم کشنده های تنش و امکانات جدیدی ابداع شدند که امکان ساختن پلهای معلق مطمئن و بزرگ را فراهم کردند. پیشتاز ساخت پلهای معلق مهاجر آلمانی به نام ربلینگ ” بود که در پلی تکنیک برلن تحصیل کرده بود. او مخترع کابل با استفاده از تعداد زیادی سیم فلزی موازی به هم بسته شده است. البته کابلهای امروزی نیز از تعداد زیادی رشته های فلزی به وجود می آیند با این تفاوت که به هم بافته می شوند، ربلینگ در سال ۱۸۶۷ پل بروکلین را در نیویورک طراحی کرد. ساختمان این پل در سال ۱۸۸۳ یعنی ۶ سال پیش از شاهکار دیگر سازه های فلزی، یعنی برج ایفل، پایان یافت. این پل دو عرشه داشت، سطح زیر برای حرکت لوکوموتیو و سطح بالا برای اتومبیل، اتصال دو عرشه پل توسط سازه های خرپایی تأمین شده بود. به این صورت مجموعه دو عرشه و تیرهای خرپایی جانبی مثل یک پروفیل قوطی در ابعاد بزرگ عمل می کردند (تصویر ۹)

دهانه میانی پل ۴۸۸ متر و دهانه های کناری هر کدام ۲۸۴ متر طول داشتند می توان ادعا کرد با ساخت این پل همه خصوصیات سازهای و محاسباتی اصلی پل معلق کشف شده بود و پیشرفتهای بعدی در جهت تکمیل و بهبود تکنولوژی بودند پل گلدن گیت در سال ۱۹۳۷ با دهانه ۱۲۸۰ متری نمونه خوبی از تکمیل فن آوری پل پروکلین است. طول این پل ۲۸۰۰ متر و عرض آن ۱۸ متر است (تصویر ۱۰)

اکنون به گذشته برمی گردیم و تحول پلهای صلب را بررسی می کنیم. یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت تکنولوژی پل راه آهن بود. نیاز به پلهای مقاوم تر موجب ابداع روشهای تازه شد. این روشها بیشتر متکی بر شم مهندسی مبتکران آنها بود تا به روشهای محاسبه دقیق که در آن زمان هنوز ابداع نشده بودند، پیشرفتهای قرن نوزدهم در زمینه روشهای محاسبه سازه های فلزی، تا حد زیادی مدیون تکنولوژی لوکوموتیو و راه آهن است. یکی از نمونه های برجسته گفتگو پین مهندسان و دانشمندان علم محاسبه را می توان در پلی روی رودخانه کانوی ۳۴ یافت. این پل را سال ۱۸۴۵ استفانسن ۳۵ برای خط آهن لندن- چستر – هالی هد ۳۶ ساخت این پل مقطع و شکلی همانند پروفیل قوطی و دو دیواره، کف و سقف صلب و یک دهانه داشت (تصوير ۱۱)

در سالهای ۱۸۴۴ و ۱۸۵۰ استغانسن پل مهم تری روی رودخانه سنای ۳۷ به نام بریتانیا ساخت. این پل از دو لوله با مقطع قوطی، هر کدام به عرض ۴

/ ۴ و ارتفاع ۹ متر به وجود آمده بود و در هر کدام یکی از دو خط راه آهن حرکت می کردند، برای دستیابی به طرح نهایی پل، از همکاری دانشمند علم مکانیک کلا بیرون ۳ و مطالعات تجربی مفصل بر نمونه های مقیاس ۱

/ ۶ استفاده شد. مدل ایستابی پل استفانسن تیر پیوسته با تکیه گاه بیش از حد لازم بود (هایپر استاتیک)، کلا بیرون محاسبه پل را با استفاده از قاعدة سه ممان که خود مخترع آن بود حل کرد و فيربيرن ۳۹، دستیار استفانسن، که مهندس کشتی و متخصص سازه های فلزی دارای بدنه و کف بود، نیز مسائل فنی اجرایی پل را به عهده گرفت (تصوير ۱۲)

در اواخر قرن نوزدهم علم مکانیک سازهای با تئوریهای کولمن، مهر، رپتر و کاستیلیانو به پختگی کامل رسید و مهندسانی که دوش به دوش دانشمندان محاسبات فنی ساخت پلهای فلزی را تکمیل می کردند سازه هایی نو، جسورانه و عظیم ساختند. این دانشمندان در طول قرن نوزدهم روی محاسبه سازه های خرپای فلزی خصوصأ از طریق ریاضی و ترسیمی کار می کردند، از نمونه های مهمی که با استفاده از روشهای محاسبه سازه های خرپایی به وجود آمدند می توان به پل عظيم فيرث فورث ۴۱ اتر پیکر و فاولر ۴۳ اشاره کرد. یک پل شناخته شده دیگر ماریا پیام روی رودخانه دور و ۴۴ در شهر پرتو پرتغال اثر ایفل ۴۶ است که بین سالهای ۱۸۷۶ تا ۱۸۷۸ ساخته شد. طول پل ۵۶۳ متر و بزرگترین دهانه آن ۱۶۰ متر و عرض پل ۶ متر و ارتفاع آن از سطح آب حدود ۶۱ متر است (تصویر ۱۳)، یکی از دانشمندانی که تأثیر زیادی بر تکنولوژی پل به جا گذاشت کارل کولمن است، این مهندس آلمانی در جوانی (۱۸۴۹) از طرف دولت باواریا به آمریکا فرستاده شد تا در مورد پلهای چوبی و فلزی آمریکا تحقیق کند. مطالعات او به ابداع روش ترسیمی محاسبه سازه های خرپایی انجامید. از این پس پلهای زیادی با استفاده از تیرهای خرپایی موازی به وجود آمدند و این روش به گونه ای همچنان رواج دارد. پل راین ۴۷ در آلمان در نزدیکی ما کساو۴ نمونه خوبی به شمار می آید. دهانه های این پل ۱۱۷ و ۱۷۵ متر هستند و از تیرهای مرتفع موازی خرپایی تشکیل شده اند (تصویر ۱۴)

از مشتقات مهم پلهای این نوع، پلهای خرپایی با مقطع لنز (دو هلال روی هم قرار گرفته) هستند که هدف از ساخت این سازه، توزیع هرچه بهتر نیروها در طول خربا بود، یکی از نمونه های ساده این نوع در سال ۱۸۷۸ توسط دو گلاس۴ طراحی شد. در آلمان این نوع پل را پاولی می نامند که منسوب به مهندس راه آهن آلمانی فردریش آگوست من پاولیه است. نخستین پل از این نوع در سال ۱۸۵۷ روی پل ایزاره در آلمان ساخته شد که دهانه هایی به طول ۵۳ متر داشت. یکی از نمونه های عظیم پل پاولی در نزدیکی پلی موت که در سال ۱۸۵۹ ساخته شد که به بل سلطنتی آلبرت ۵۲ مشهور است. هر یک از دو دهانه پل عرضی معادل ۱۳۹ متر دارند (تصویر ۱۵)

دانلود رایگان نقد بررسی معماری پل فلزی-تاریخچه پل فلزی

در دوره معاصر طراحی پل از انحصار مهندسان درآمد و معماران مشهوری نظیر ون بر کل، کالاتراوا و رنتسو پیانو نیز پلهایی طراحی کردند که در آنها مسائل زیبایی شناسی، سازه ای و کاربردی تواما مطرح شده اند. آنچه مسلم است نه تنها | پلهای امروزی بلکه معماری معاصر، مهندسی جدید و زیبایی شناسی مدرن، مديون مهندسان و دانشمندان قرون هجدهم و نوزدهم هستند که با تلاش فراوان و به خصوص با کنجکاوی، ماجراجویی و اعتماد به نفس به ساخت سازه هایی غیر قابل تصور در زمان خود دست زدند

پانوشتها

۱- Ludwig 

۲-Auguste Perret 

۳- Richard Buckminster Fuller

 ۴- Pier Luigi Nervi

 ۵- Frei Otto

 ۶- Abraham Darby

 ۷- Coalbrookdale 

۸- Severn

  1. Rowland Burdon
  2. Wear 

۱۱- Thomas Pain 

۱۲- Humphry Repton 

۱۳- John Nash 

۱۴- Pont des Arts 

۱۵-J. Lacroise Dillon 

۱۶- Pont du Carrousel 

۱۷-A.R. Polon Ceau 

۱۸- Catenaria 

۱۹-Beeckman

 ۲۰- Faustus Verantius

 ۲۱- Darlington

 ۲۲- Winch

 ۲۳- Judge J. Finley

 ۲۴-S. Brown

 ۲۵- Tweed 

۲۶-T Telford 

۲۷- Menai Straits

۲۸-Louis Navier 

۲۹- Basse-Chaine

 ۳۰-Angers 

۳۱- Roche Bernard 

  1. Vilaine
  2. John A Robling 

۳۴-Conway 

۳۵-R stephenson 

۳۶-London- Chester-Holyhead 

  1. Menai 

۳۸-B. P. E Clapeyron

 ۳۹- William Fairbairn

 ۴۰-Culmann, Mohr, Ritter, Castigliano 

۴۱- Firth Forth 

۴۲-B Baker, J. Fowler 

۴۳- Maria Pia 

  1. Douro 

۴۵- Porto

 ۴۶-Gustave Eiffel 

۴۷-Rhine

۴۹- William, O. Douglas

 ۵۰- Friedrich August Von pauli 

۵۱ ۱۴ar 

۵۲- Plymouth

 ۵۳- Royal Albert Bridge

 

 

 

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. پینگ بک : tada

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است