به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » نقد و بررسی مدرسه مادر شاه-تاریخچه مدرسه چهار باغ

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

نقد و بررسی مدرسه مادر شاه-تاریخچه مدرسه چهار باغ

نقد و بررسی مدرسه مادر شاه-تاریخچه مدرسه چهار باغ

نقد و بررسی مدرسه مادر شاه-تاریخچه مدرسه چهار باغ

مدرسه مادرشاه یکی از آثار مهم معماری دوره صفوی است که در زمان سلطنت شاه | سلطان حسین آخرین پادشاه این سلسله ساخته شده و به اعتقاد اوژن فلاندن شکوه و افتخار ایران در دوران صفوی با این شاهکار پایان یافته است. پروفسور آرتور ابهام | پوپ نیز اشاره ای به همین مفهوم در کتاب معماری ایران دارد و در توصیف مدرسه مادر شاه میگوید

شاید این آخرین بنای مهم ایرانی باشد. برخی بناهای بعدی از قبیل مسجد وکیل در شیراز با مسجد حکیم اصفهان دارای فریبندگی و گیرایی است، ولی عصر مهم ایرانی به سر رسیده

در توضیح آثار معماری صفویان در اصفهان، کانون توجه معمولا آثار واقع در محدوده میدان نقش جهان و بازار بزرگ بوده است و به این مدرسه فقط اشاره می شود. شاید فعالیت این مدرسه در آموزش طلاب دینی که یکی از نمونه های نادر تداوم عملکرد یک مرکز آموزشی در طول نزدیک به ۴۰۰ سال است، سبب این بی توجهی شده است

اگرچه مدرسه مادر شاه در حد فاصل مجموعه بزرگ نقش جهان و بازار اصفهان از سمت شرق و چهار باغ از سمت غرب، موقعیتی ممتاز دارد، اما پوشیده بودن همه جوانب آن، احتراز معماری بنا از گشادگی فضاها به سوی محورهای شهری و روی کردن مجموعه به عرصه داخلی سبب شده اند همچون گوهری پنهان بماند و در نتیجه از طراحی معماری، آرایه های فضایی و سلسله مراتب عملکردی آن که به گمان نگارنده زیباترین مدرسه آموزش دینی تاریخ معماری ایران را شکل داده اند هم به ندرت سخنی گفته شده است

مدرسه مادرشاه یکی از نمونه های بناهای با ارزش ایرانی است که به اراده ژنان شاخص و مقتدر زمان خویش شکل گرفته و حتی با اختصاص موقوفات قابل توجهی تداوم حیات و فعالیت آن هم تضمین شده است، در واقع مادر شاه سلطان حسین چندین کاروانسرا و بازار و تعدادی از نهادهای اقتصادی را وقف مدرسه کرده بود

مدرسه چهار باغ بنایی چهار ایوانی است. نمای خارجی سردری رفیع و زیبا دارد که هفده طاق نمای دو طبقه آجری در اطراف در ورودی آن دیده می شوند. سر در با کاشیهای ظریف همراه با مقرنسهای پر نقش و نگار و خطوط مختلف تزئین شده است. کتیبه سردر به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی به تاریخ ۱۱۱۲ هجری قمری و خطاط أن عبدالرحيم جزایری است

This school which is one of the Safavid most important pieces of architecture was built during the reign of Shah Sultan Hussein, the last king of Safavid dynasty. Eugene Flandin believes that Iran’s glory and splendour ended with this masterpiece in Safavid era. Madar Shah school is located between Naghshe Jahan and Bazaar from the Eastside, and Char Bagh from the West.

Construction of the school was realized by king’s mother will, who endowed a number of caravansary and bazaar as well as a few economic foundations to the school

Madar Shah school is a four-ivan building. Its façade is tall and beautiful and the entrance is decorated with seventeen double brick vaults. The entrance door is decorated with silver and gold, reflecting the exquisite art of gilding and engraving of Safavid era. The main spaces including ivans and chambers for religious students look to the garden which is in the centre of the school yard. The main turquoise dome and the minarates in the South ivan stand opposite to the North Ivan which is built in a large and rather tall bay.

The school is called Char Bagh or, Soltani school, as well

دانلود پاورپوینت مقایسه مدرسه آقا بزرگ و مدرسه مادرشاه

دو دهانه سردر با کاشیهای فیروزهای تزئین شده و روی دو پایه از سنگ مرمر، گلدانی زیبا قرار گرفته است، در طرفین سردر دو سکوی مرمر بسیار نفیس وجود دارد

در اصلی مدرسه که با طلا و نقره تزئین شده، نمونه هنر زرگری و قلمزنی عالی دوران صفویه است، بر دو لنگه چپ و راست این در به خط نستعلیق زیبا و به صورت برجسته، اشعاری به خط محمد صالح اصفهانی خوشنویس برجسته آن عصر نوشته شده است،

عبور یکی از مادیهای مهم اصفهان «مادی فرشادی» از حیاط مدرسه، به فضای سیز آن با درختهای چنار بلند طراوت بیشتری می دهد. فضاهای اصلی مدرسه، شامل ایوانها و حجره های طلاب رو به باغ میانی مدرسه قرار دارند، حجرههایی که در دو طبقه

و در فواصل ایوانها ساخته شده اند از ابتدا محل سکونت طلاب بوده اند. اغلب حجرهها نقشه یکسانی دارند که از یک اتاق نشیمن در جلو و صندوقخانه ای در پشت و بخشی به نام بالاخانه تشکیل می شود. در جلوی این حجرهها ایرانی زیبا و خوش طرح و در چهار گوشه حیاط وسیع، چهار فضای حیاط مانند بسیار کوچک قرار دارند. |

در مقابل ایوان شمالی با دهانه نسبتا عريض و ارتفاع زیاد، گنبد اصلی فیروزه ای رنگ و مناره های ایوان جنوبی جای گرفته اند. کتیبه فوقانی داخل گنبد به خط عبدالرحیم جزایری خوشنویس عصر صفویه است

منبر دوازده پله مدرسه از سنگ مرمر یکپارچه از بهترین نمونه های سنگ تراشی آن دوران است. در کنار آن، محراب نفیس و زیبایی قرار دارد. کتیبه بالای محراب و منبر نیز به خط عبدالرحيم جزایری است

در سرسرای مدرسه به خط نستعلیق بسیار زیبا به رنگ سفید بر زمینه کاشی لاجوردی اشعاری به خط محمد صالح اصفهانی و به تاریخ ۱۱۱۹ هجری نوشته شده است، کتیبه افقی داخل گنبد نیز به خط عبدالرحيم جزایری و به تاریخ ۱۱۲۱ هجری است

شبستان مسقف مدرسه در ضلع شرقی با در منبت کاری بسیار نفیسی با محوطه زیر گنبد مرتبط می شود. در این شبستان سه محراب با کتیبه هایی به خط محمد مومن الحسینی به تاریخ ۱۱۱۸ هجری وجود دارد

کتابخانه با ارزش مدرسه در حمله و تاراج افغانها نابود شده است. دو لنگه در رفيع مدرسه از چوب سدر و به ارتفاع ۱۵ تا ۱۸ فوت با یک ورقه نقره ظریف و چکش کاری شده پوشیده شده است و روی آنها نقوش پیچ در پیچ و اشکال گل، همراه با کتیبه های مذهبی دیده می شود به گفته پیرلوتی

در دو سوی زیباترین طاقهای مدرسه دو مناره مانند دو دوک تیز به طرف آسمان بالا رفته است. مسجد مدرسه در درون همین طاق نما واقع شده و در بالای آن و بر فراز شاخ و برگ درختان، دور تا دور مناره ها، از پایین تا بالا – تا آنجا که در آغوش فضا محو می شوند. کتیبه های مذهبی که با خط سفید نگاشته شده است، وجود دارد. سطح گنبد اصلی و زیبای مدرسه با

کاشیکاری بسیار ارزنده و با گلهای زرد رنگ و برگهای سبزی زینت یافته که روی نقشهای بر هم پیچیده آبی رنگ به کار رفته است… مشاهده رنگهای مختلف کاشیهای مسجد و موج دیوارها مرا از گوش دادن باز می دارد. در عالم خیال چنین می پندارم که از توی آیینهای آبی رنگ، یکی از کاخهای پریان را در غارها- که تماما بلورین وگچ بری شده است. تماشا می کنم. کاشیهای لاجوردین و فیروزه ای فوق العاده زیباست.

وقتی در جزئیات طرح کاشیها وارد می شوم پیچیدگی و شلوغ کاری بی نظم و ترتیبی نمایان می گردد، ولی از مجموع آنها سادگی و آرامش و انتظام مشهود است و این موضوع در اینجا و در همه جا راز بزرگ صنعت ایران است.)

برخی تعداد طلبه های این مدرسه را چهار هزار نفر دانسته اند، اما در زمان بازدید اولیویه جهانگرد اروپایی سیصد الی چهارصد نفر بوده اند. به گفته لرد کرزن در این

مجلل ترین عمارت نیمه خراب» فقط ۵۰ طلبه روزگار می گذرانیده اند. سخن پیر لوتی در توصیف فضای حیاط هم شنیدنی است

نقد و بررسی مدرسه مادر شاه-تاریخچه مدرسه چهار باغ

باغی که دیوارهای بلند کاشیکاری شده آن را احاطه کرده ……………………. مانند بهشت غم انگیزی است که در آن درختان نسترن و گل سرخ در سایه چنارهای سیصد ساله قرار گرفته، اکنون به گل نشسته اند ……………………. باغ به شکل چهار گوشی است که دیوارهای مینایی رنگی به ارتفاع ۵۰ فوت آن را احاطه کرده است.

چنارهای بسیار بزرگ سبز رنگ که با شاخه های خود همه چیز را می پوشاند، جلو دیوارها را گرفته است. در میان حیاط، فواره آبی در یک جوی مرمرین در حال فوران است، گل سرخ معطر و نسترن سفید- دو نوع گلی که در همه باغهای ایران همراه یکدیگر وجود دارد. دیده میشود. درختان گل سرخ و نسترن زیر فشار دیوارهای بلند آبی رنگ و چنارهای کهنسال، شاخه های باریک خود را بالا کشیده، به تنه درختان آویخته، سپس به زمین برگشته اند و گل آنها رو به اتمام است….. ( مدرسه مادر شاه ) با زیبایی شایسته این ملت اندیشمند و شاعر مسلک۔ که فرهنگ و معرفتش از دوران قدیم مشهور بوده ساخته شده است.)

* این مدرسه با نامهای مدرسه چهارباغ و مدرسه سلطانی هم شناخته می شود.

منابع – ابهام پوپ، آرتور، معماری ایران – مجموعه گنجنامه ، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی – آرشیو اطلاعات و منابع معماری مهندسان مشاور آران

 

امتیاز 4.80 ( 5 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. سلام ببخشید نقد های داخل سایتتون رو خودتون نقد کردید یا از جایی و شخص خاصی گرفته شده ؟
    چون هیچ ارجاعی داده نشده

  1. پینگ بک : کریم

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است