اگر صخره در مسیر رود نبود ،رود هیچ آوازی از خود سر نمی داد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک مقالات انسان طبیعت معماری » تحلیل سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت

تحلیل سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت

تحلیل سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت

چهار سامانة بنيادي درمعماري از گذشته هاي دور همواره مطرح بوده است كه بر پاية آنها مي
توان ميزان هماهنگي و نظم را در آثار ارزيابي كرد كه عبارتند از :
-۱سامانة كاركردي
-۲سامانة سازه اي
-۳سامانة كالبدي
-۴سامانة انساني
هر يك از اين سامانه ها در ارتباط با علل چهارگانه اي كه براي معماري در ابتداي فصل مطرح شد،قابل بررسي هستند. سامانه كاركردي متناظر با علت غايي،سامانه سازه اي متناظر با علت مادي،سامانه كالبدي متناظر با علت صوري،سامانه انساني متناظر با علت فاعلي است.
(۱سامانه كاركردي: چگونگي ساماندهي فضاها دركنار هم براي برآوردن كاركردهايي ويژه با ايجاد انواع ارتباطات ميان فضاهاست و تأمين كنندة يك برنامه كالبدي است كه در آن هيچ كاركردي هنگام برآورده شدن،مزاحم ديگر كاركردها نمي شود.
(۲سامانه سازه اي: چگونگي استخوان بندي يا ساختار كالبدي ساختمان و انتقال نيروها از بالا به پايين در يك شبكه همگن از اجزاء سازه اي است كه در آن همه اجزاء به وجه مناسب دست اندركارند و هيچ جزيي بيكار نيست.
(۳سامانه كالبدي: چگونگي ساماندهي كالبد ساختمان با ساختمايه )مصالح(مناسب،با بكارگيري انواع روابط بصري و زيبايي شناسانه و پديد آوردن ضرباهنگ )ريتم(،وزن و هماهنگي در كالبد ونماي درون و بيرون ساختمان است كه به خوبي سامان مند بودن كل معماري را به نمايش مي گذارد.
(۴سامانه مولد ) اقليم و فرهنگ 🙁 همانطور كه گفته شد،علت فاعلي خود برگرفته از دو سرچشمه انديشه ها وآرمان ها وانگيزه ها واهداف هنرمند و نيز استعدادها و توان او مي باشد

 

سامانه انساني معماري،معمار و همه كساني هستند كه دست اندركار ساختن يك اثر معماري هستند.سامانه انساني خود برگرفته از دو سرچشمه انديشه ها وآرمان ها وانگيزه ها واهداف هنرمند و نيز استعدادها و توان او مي باشد؟
نگرش نمادين به هستي و پديدة هاي آن از گذشته هاي بسيار دور و در فرهنگ ها وجهان بيني هاي كهن مطرح بوده است. به ويژه در دين هاي برتر جهان كه اساساً هستي را بسيار گسترده تر از جهان ماده و محسوس مي دانستند و سرچشمة آن را در ماوراي ماده و در پس اين طبيعت مي جستند. بايد توجه داشت انسان و طبيعت جزء محيط سامانه معماري تلقي مي گردند ، ولي از آنجا كه اين سامانه با محيط خود ارتباطي تنگاتنگ دارد ، آثار فراوان محيط در آن ، خود ايجادگر يك زيرسامانه در كل سامانه معماري مي كند . اما اين زير سامانه آنقدر قوي است كه ژن اصلي شكلدهنده به كل سامانه را تشكيل مي دهد . به گونه اي كه مي توان سامانه معماري را فرزند محيط آن دانست سامانه انساني معماري،معمار و همه كساني هستند كه دست اندركار ساختن يك اثر معماري هستند.سامانه انساني خود برگرفته از دو سرچشمه انديشه ها وآرمان ها وانگيزه ها واهداف هنرمند و نيز استعدادها و توان او مي باشد؟ نگرش نمادين به هستي و پديدة هاي آن از گذشته هاي بسيار دور و در فرهنگ ها وجهان بيني هاي كهن مطرح بوده است. به ويژه در دين هاي برتر جهان كه اساساً هستي را بسيار گسترده تر از جهان ماده و محسوس مي دانستند و سرچشمة آن را در ماوراي ماده و در پس اين طبيعت مي جستند.
بايد توجه داشت انسان و طبيعت جزء محيط سامانه معماري تلقي مي گردند ، ولي از آنجا كه اين سامانه با محيط خود ارتباطي تنگاتنگ دارد ، آثار فراوان محيط در آن ، خود ايجادگر يك زير سامانه در كل سامانه معماري مي كند . اما اين زير سامانه آنقدر قوي است كه ژن اصلي شكل دهنده به كل سامانه را تشكيل مي دهد . به گونه اي كه مي توان سامانه معماري را فرزند محيط آن دانست.

________

منابع:

تحلیل سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت.تحلیل و بررسی سامانة بنيادي درمعماري.دانلود تحلیل سامانة بنيادي درمعماري.نقد و بررسی سامانة بنيادي درمعماري.سامانة بنيادي درمعماري.سامانه هاي بنيادي در معماري با نگرش طبيعت.ساختمان سامانة بنيادي درمعماري

امتیاز 5.00 ( 3 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است