امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » دانشکده مجازی معماری » مقالات معماری » خانه مناسب برای سالمندان

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

خانه مناسب برای سالمندان

خانه مناسب برای سالمندان

خانه مناسب برای سالمندان

خانه مناسب برای سالمندان

خانه مناسب برای سالمندان

خانه‌ای كه برای افرادی با حدود سنی ۵۰ تا ۶۰ سال مناسب است. یقینا زمانی‌كه فرد به سن ۷۰-۸۰ سالگی می‌رسد دستخوش تغییراتی می‌شود كه متفاوت است. مهم‌ترین و اولین اقدامی كه باید در راستای ایمن سازی خانه برای سالمند انجام شود حذف هرگونه به‌هم‌ریختگی و شلوغی در دكوراسیون است، زیرا با این كار تا حد زیادی از بروز تصادفات احتمالی سالمند با اشیاء و عناصر موجود در دكوراسیون پیشگیری می‌كند. یكی دیگر از اقدامات مفید و ضروری در خانه‌ای كه سالمند در آن زندگی می‌كند افزایش نورپردازی و تقویت كردن آن است. زمانی‌كه نور موجود در فضا ارتقا یابد دید فرد مسن بیشتر می‌شود و بهتر می‌تواند اطرافش را ببینید.

مهیا ساختن خانه برای سالمند و انجام تغییرات كوچكی در خانه در این راستا می‌تواند از بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر و دلخراش بكاهد و زندگی را برای سالمندان آسان‌تر ‌كند.

ایمن سازی سرویس بهداشتی

افزایش ایمنی سرویس بهداشتی و در دسترس قرار دادن تجهیزات موجود از جمله موارد بسیار مهم است، زیرا سرویس بهداشتی فضایی است كه سالمند بارها در روز از آن استفاده می‌كند و باید نه تنها فضایی راحت و زیبا بلكه كاملا ایمن نیز باشد. زیرا تصادفات و خطرهای زیادی در سرویس بهداشتی سالمند را تهدید می‌كند.

ارتفاع دوش حمام باید به‌راحتی و به‌صورت دستی  قابل تنظیم باشد. همچنین توصیه می‌كنیم برای جلوگیری از سر خوردن سالمند حتما بر زمین فضای داخل و خارج فضای حمام پدهای پلاستیكی مخصوص و  ضد سرخوردگی بیاندازید.

شیر آب سرد و گرم باید با كمك رنگ و یا نشانه‌های واضحی مشخص شده باشند برای مثال شیر آب سرد با رنگ آبی و شیر آب گرم با رنگ قرمز. همچنین توصیه می‌كنیم شیرهای آب را به سنسور حرارتی مجهز كنید تا از یك حد تعیین شده بالاتر نرود، زیرا ممكن است سالمند حساسیت درك دمای خود را از دست داده باشد و بر اثر آب داغ دچار سوختگی‌ شود.

نصب توالت فرنگی بالاتر از اتفاع استانداردش برای سالمندانی كه از قسمت پا مشكل دارند مفید است. همچنین نصب جای دست در دو طرف توالت فرنگی توصیه می‌شود كه بسیار مفید است.

تنظیمات نورپردازی

افراد مسن به نور بیشتری نیاز دارند. آنها همچنین نیاز دارند تا نور به‌طور مساوی در فضا توزیع شود، زیرا چشم‌های سالمندان به زمان بیشتری نیاز دارند تا خود را با تغییرات نور فضا تطبیق دهند. نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم باشد تا سبب بروز خیرگی در چشم سالمند نشود.

ایجاد نورپردازی مناسب در خانه می‌تواند حوادث را کاهش دهد. راه‌پله‌ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق نشیمن از جمله مناطقی هستند كه باید به از یك نورپردازی كامل و كافی برخوردار باشند. همچنین چراغ قوه‌هایی را باید در قسمت‌های مختلف خانه در دسترس قرار دهید و از پر بودن باطری آنها مطمئن باشید و خانه خود را به برق اضطراری در صورت قطع برق مجهز كنید. همچنین نصب كلیدهای برق در نزدیك در و همچنین نزدیك تخت‌خواب سالمند طوری‌كه به‌راحتی به آن دسترسی پیدا كند، ضروری است.

نیازهای موجود در آشپزخانه سالمندان

آشپزخانه یکی دیگر از فضاهایی است كه استرس‌های فیزیکی برای سالمندان را زیاد می‌كند. ایمنی بخش‌های خاصی از آشپزخانه برای اطمینان از ایمنی آن لازم است اصلاح شود. برای مثال دستگیره كشوها و كابینت‌ها باید با انواعی كه به شكل D هستند جایگزین شوند، زیرا استفاده از این نوع دستگیره‌ها به ویژه برای افرادی كه از آرتروز رنج می‌برند راحت‌تر است. طبقات كابینت‌ها نیز باید به‌صورت كشویی باشد تا راحت به بیرون كشیده شود و دسترسی به عناصر موجود در آن راحت باشد.

هنگام انتخاب لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر دقت كنید از نوعی باشد كه زمانی كه درش باز می‌شود تمام مواد غذایی در طبقات موجود در سطح دید به‌راحتی دیده شود و قابل دسترس باشد. همچنین وسایلی از قبیل ماشین ظرف‌شویی را از انواع رومیزی انتخاب كنید تا سالمند مجبور به خم شدن نباشد.

آشپزخانه باید طوری باشد كه كار در آن ساده و بی‌دردسر باشد و سالمند قدرت مانور زیادی در آن داشته باشد و مواردی از قبیل  ارتفاع كانتر برایش ایجاد سختی نكند.

سالمندان در خانه خود

از آنجایی كه سالمندان تمایل دارند در خانه شخصی خود زندگی كنند تا اینكه به خانه سالمندان یا خانه فرزندان خود بروند، از این‌رو بهتر است كه با كمك این نكات مهم خانه آنها را به فضایی ایمن تبدیل كنید و از بروز حوادث بزرگ برای آنها پیشگیری كنید.

این تغییرات در عین حال كه بسیار ساده هستند و تنها لازم است كه اندكی وقت بگذارید در عوض می‌تواند خیالتان را از بابت سلامت سالمند در زمان‌هایی كه در خانه تنها هستندتا حد زیادی آسوده كند.

همچنین فراموش نكنید كه در نظر گرفتن خانه‌ای در طبقات اول و بدون پله یا كم پله برای سالمندان الویت دارد.


دانلود پاورپوینت یخچال

امتیاز 4.67 ( 6 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است