در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » دانشکده مجازی معماری » مقالات معماری » اصول و مبانی معماری منظر

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

اصول و مبانی معماری منظر

اصول و مبانی معماری منظر

اصول و مبانی معماری منظر

کلمات و واژگان متفاوتی در تعریف معماری منظر بکار رفته است ولی کدامیک درست تر و صحیح تر می باشد؟در زیر به بیان چند تعریف از منظر میپردازیم:

جدیدترین عکس ها از معماری منظر

جدیدترین عکس ها از معماری منظر

منظر:

۱) بخشی از محیط است که می توان در یک زمان خاص به آن توجه کرد و به بسترش در محیط ارتباط داد.

۲) آن قسمت ار محیط است که انسان در آن ساکن بوده و به واسطه ی ادارکاتش آن را درک می کند-نمی تواند ازآن بگریزد و یا به عنوان موضوع اختیاری،اضافی یا فقط نهایی برای گذراندن اوقات فراغت به آن نگاه کند.

۳) فضای بیرون هر مکانی است که قابل دیدن بوده و در چشم انداز واقع شود و شامل کلیه عناصر بصری(زمین،پوشش گیاهی،آب،آسمان،اشیا) و ساختارهای مستقل در آن بناها می شود.

۴)در چشم و ذهن انسان،انعکاس و سابقه ذهنی به جای می گذارد. این سابقه نشانه روح و ارزش فضایی ست که زیبایی آن را همه حواس تجربه می کننند،اگرچه بینایی دخالت بیشتری در این امر دارد.

حال به بیان تعریفی دقیق از معماری منظر می پردازیم.

معماری منظر:

معماری منظر

معماری منظر

هنر طراحی،برنامه ی مدیریت زمین، نظام دهی به طبیعت و عناصر دست ساز انسان با در نظر گرفتن مسائل علمی و فرهنگی بطوریکه در آن حفظ و نگه داری  منابع طبیعی و نظارت بر آن اهمیت دارد و نتیجه آن دست یابی به محیطی مناسب و مفید و لذت بخش خواهد بود را معماری منظر می نامیم.

 از دیدگاه معماری منظر،انسان محاط در طبیعت و منظر فضای مسلط بر انسان بوده و بعضا انسان محیط بر ساختارهای جز و معماری می باشد. به طور کلی انسان در داخل ساختمان درون یک پوسته قرار گرفته و از خارج جدا شده است, از مکانی که پوسته بنا -با بیرون ارتباط بر قرار می کند, فضای بیرونی و محدوده معماری منظر پدید می آید, که فضایی با مقیاسی متفاوت و بسیار بزرگ است.از طرفی برما آشکار است که انسان از دیرباز تجربه کار با ” گیاه،زمین،آب،ساختمان”را دارد.

عکس های از معماری منظر

عکس های از معماری منظر

و اما محیط و منظر همواره تفاصیل گوناگونی داشته است که بر ایده طراحان معتقد به هرکدام از تفاصیل تاثیرات فراوانی گذاشته است،اکنون این تفاصیل و نوع تاثیر بر نگرش افراد را بیان می کنیم.

تفاصیل محیط و منظر

معماری منظر در چین

معماری منظر در چین

۱- محیط و منظر به عنوان طبیعت:
طبیعت نقش غالب را دارد و انسان نقش فرعی،این نگرش در جنبش رمانتیسم قرن هجدهم به اوج رسیده است.طبیعت چیزی بود که از دست رفته بود و حس دلتنگی مردم به آن باعث شد تا دوباره مطرح شود.طراحان و معماران که این نظر را دارند بیشتر نقش محافظت از طبیعت را بر عهده دارند.

۲-محیط منظر به عنوان زیستگاه:
این نگرش محیط و بستر را فضایی می داند که انسان در آن زندگی می کند. طراحان این نظر معتقدند که زمین بایستی اصلاح شود تا قابل زندگی برای بشر باشد.
۳٫ محیط و منظر به عنوان محصول طبیعی
در این دیدگاه طبیعت چیزی ست که توسط انسان خلق می شود. طراحان این دیدگاه عقیده دارند که طبیعت بکری وجود ندارد بلکه از نظر این افراد کل محیط را باید منظر در نظر گرفت.

۴-محیط و منظر به عنوان زیستگاه:
این دیدگاه تصوری سیستمی به منظر دارد،بدین معنی که عناصر طبیعی به تنهایی شناخته نمی شوند و بخش هایی از سیستم مرکب هستند.طراحی که با این نگرش کار می کنند ،ایده روش مدیریت سیستم در طراحی منظر را در نظر می گیرند. محیط و منظر را یک کل پیچیده می دانند و کلیت سیستم را می بینند و بعد طراحی می کنند.

۵-محیط و منظر به عنوان مساله:
در این دیدگاه محیط و منظر به عنوان وضیعیتی دیده می شود که نیاز به اصلاح دارند.در این دنیایی که ما در حال حاضر در آن هستیم تمامی مسائل موجود محیط می باشد و طراحان برای حل این مشکلات می کوشند.

۶-محیط و منظر به عنوان ثروت:
در این نگرش مساله مالکیت زمین مطرح می شود،بدین معنی که بیشتر به ارزش اقتصادی محیط دقت می شود.برای مثال تبدیل تپه های طبیعی به مجتمع های مسکونی و …

۷-محیط و منظر به عنوان ایدئولوژی:
در این دیدگاه محیط و منظر ” آرمان ها،امیدها،ارزش ها و آرزوهای” یک ملت هستند.یعنی اگر بر اساس این دیدگاه طراحی صورت گیرد باید لایه های گذشته و تاریخی و فرهنگی را مد نظر قرار داد.

اصول طراحی نما

اصول ایمنی در خانه سالمندان

 

۸-محیط و منظر به عنوان تاریخ:
در این دیدگاه محیط و منظر بیان کننده فعالیت های بیشتر در رابطه با ارتباطات بشر و طبیعت می باشد.الگوهای سکونت, فرم شهر, سبک معماری, جزییات سایت و ویژگی های دیگر که قدرت محیط را برای ما مشخص می کند.طراحان بر اساس آن ها در محیط و منظر تحقیق یا طراحی خواهیم کرد.

۹-محیط و منظر به عنوان مکان:
در این دیدگاه محیط و منظر به عنوان یک تجربه حسی شناخته می شود،این دیدگاه در درجه ی اول دیدگاهی بصری و فضایی است. اما در آن همه ی داده های حسی دیگر از جمله صدا, بو, و ویژگی های لامسه ای و توجه به حواس دیگر در نظر گرفته می شود.به احساس و سبک و فضای روانی مکان دقت می شود تا محیط بر اساس غنای معنایی تداعی کننده معنی در ذهن افراد شود و بهاین ترتیب به حس مکان دقت شود.کار کردن با ذهن و خاطرات جمعی حس تعلق مکان عمیق ترین کاری که معمار منظر انجام می دهد توجه به ابعاد ست که حس تعلق مکان (sence of place )را القا کند تا مردم خودشان نقش محافظ را داشته باشند. طراحان این دیدگاه فرد و محیط اطرافش را یک مجموعه کامل می دانند که یکی باید از دیگری محافظت کند.

۱۰-محیط و منظر به عنوان زیبایی شناسی:
در این دیدگاه بحث اصلی تاکید بر کیفیت های کالبدی و سیمای محیط و منظر است،به سایر مفاهیم و رابطه منظر با فرهنگ وکاربری, جنبه های اقتصادی و . . . توجهی ندارد.فقط زیبایی شناسی فرمال و یا شکلی محیط را مد نظر قرار می دهد، چون زیبایی امری ذهنی و فکری ست و برای هر فرد معنای خاصی دارد, پس تعریف شده نیست پس فقط به زیبایی دیدگاه بصری بسنده می کنند.

محیط و منظر به عنوان زیبایی شناسی

محیط و منظر به عنوان زیبایی شناسی

0

User Rating: 4.55 ( 3 votes )
امتیاز 4.91 ( 11 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره گلنوش حسینی :

لیسانس معماری از دانشگاه رازی کرمانشاه هستم.عاشق معماری و هنر. در زمینه کارهایی دانشجویی فعالیت داشتم و امیدوارم بتونم به تمامی عزیزان کمک کنم. منتظر کلیه نظرات انتقادات و پیشنهاد همه شما عزیزان هستیم تا بتونیم خدمات خوبی رو در زمینه معماری به شما عزیزان ارائه بدیم

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است