امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک پاورپوینت های معماری » معماری اسلامی » دانلود پاورپوینت کامل پروژه معماری یخچال

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

دانلود پاورپوینت کامل پروژه معماری یخچال

دانلود پاورپوینت کامل پروژه معماری یخچال

دانلود پاورپوینت کامل پروژه معماری یخچال

تاريخچه
هر چند در متون قديمي، شرح وقايع تاريخي و داستانها و حتي اشعار قبل از دوره صفوي، استفاده از يـخ بـه وفـور ديـدهميشود، اما از نحوه توليد آن سخني به ميان نيامده است و نب ابراين از پيشينه تاريخي يخچالها تا دوره صفوي اطلاعاتي در دستنيست. قديميترين اين مدارك متعلق به »شاردن«، سياح فرانسوي، در سال ۱۰۷۶هجري است كه دور نمايي از شهر كاشـانرا به تصوير كشيده و يخچالهاي اين شهر را در بيرون از قلعه و برج و باروي شهر نشان داده است. 

شاردن در سفرنامه خود به طرز تهيه يخ نيز در يخچالهاي اصفهان اشاره ميكند و به تفصيل به آن ميپـردازد. »كـرنلين بروين« هلندي كه در سال ۱۱۱۴هجري وارد ايران گرديد، تصويري از يك يخچال در شهر قم را در كتاب خود ترسيم كرده كه يكي از مهمترين سندهاي تاريخي به جاي مانده از يك يخچال دوره صفوي ميباشد. در اين تصوير مخزن يخچال را گنبـد رك زينهاي تشكيل ميدهد و ديوار سايهانداز آن در سمت چپ عكس ديده ميشود فن ساختماني وشيوه معماري يخچالها بايد پاسخگوي مسائلي چون عايقكاري بنا و حفظ برودت مناسب جهت نگهـداري يخ باشد.
يخچالها متشكل از سه قسمت ميباشند:
۱ـ ديوار طويل سايه انداز
۲ـ حوضچه هاي توليد يخ
۳ـ مخزن يخ

معماری یخچال ها:

این بنا کلا شامل سه بخش است :

  • حوض یخ بند
  • مخزن یخ
  • گنبد بزرگ

مخازن یخچال:

  • مخزن گنبدی شکل
  • مخزن مخروطی شکل

انواع يخچال ها

  • يخچال گنبدي
  • يخچال هاي زيرزميني
  • یخچال بدون طاق
دانلود-پاورپوینت-اماده-یخچال

دانلود-پاورپوینت-اماده-یخچال

شرايط متنوع اقليمي سرزمين ايران، موجب شده اقوام گوناگوني كه در ايـن آب و خـاك زيـسته انـد، بـراي بهـرهوري ازامكانات و مقابله با شرايط متغير و بيشتر نامساعد اقليمي، تـدابيري بيانديـشند كـه قابـل توجـه و تأمـل اسـت. صـاحب نظـرانديدگاه هاي مختلفي درباره تقسيم بندي اقليمي دارند. بر اساس نظريه »كوپن«، دانشمند اتريشي، ايران با قرار گـرفتن در عـرض جغرافيايي ۲۶تا ۴۲درجه شمالي در منطقه »گرم« قرار گرفته است.

بر اساس تقسيمات اقليمـي، در ايـران ۴اقلـيم وجـود دارد:
معتدل و مرطوب)سواحل جنوبي درياي خزر(، سرد ومرطوب )مناطق كوهستاني غرب كشور(، ) گرم و خشك فلات مركزي شـاملدو قسمت بياباني و نيمه بياباني(، و گرم و مرطوب )سواحل جنوبي ايران .( اقليم منـاطق سـواحل جنـوبي دريـاي خـزر و منـاطقكوهستاني غرب، شرايط مساعدتري براي زيست در مقايسه با فلات مركزي ايـران و سـواحل جنـوبي ايـران دارنـد. كمبـود آب،توسعه روز افزون كوير، وزش بادهاي ۱۲۰روزه در فلات مركزي، كمبود آب شيرين، گرماي طاقت فرسـا و شـرجي تابـستان درسواحل درياي خليج فارس و عمان از جمله مشكلات عمده اين مناطق هستند. ساكنان اين سرزمينهـا از ديربـاز بـراي مـساعدكردن شرايط خود و مقابله با شرايط نامساعد اقليمي، و نيز براي حداكثر استفاده از امكانات طبيعي براي مقابله با اين مشكلات، ازتمهيدات خاصي بعهده گرفته اند كه مبتني بر بهرهوري از امكانات موجود در محيط بوده است.
سه عنصر باد، خاك و آب، نقش تعيين كنندهاي در ساختار معماري ايران داشته اند. در اين مقاله سعي بر اين است كه بـه بررسي فنون سنتي ايرانيان براي بهرهبرداري از ۲عنصر آب و باد در قالب ساختار يكي از كالبدهاي معماري ايرانـي، »يخچـال«پرداخته شود: بناهايي كه در مقايسه با بناهاي مذهبي چون مساجد، مدارس و بقاع متبركه، و يا كاخها و بازارها و سنگ نبشته ها و… كمتر مورد نظر قرار گرفته و در مقايسه با ديگر عناصر معماري مورد نياز مردم مورد بيمهري واقع گشتهاند. هنوز يخچال هـاييهر چند اندك، با بزرگي و عظمت خود، غريبانه، در گوشه و كنار اين خطه پهناور به خصوص در پهن دشت كوير بر پا ايستادهانـدكه ساليان سال در برابر مرور زمان و سوانح طبيعي چون باد و باران و زلزله مقاومت كـرده و امـروز موجـب تحـسين و شـگفتي معماران و علاقه مندان به ميراث فرهنگي گشته اند.
در سراسر خطه ايران زمين عموماً و در مناطق گرم و خشك، خصوصاً، كه داراي تابستانهاي داغ با گرمـاي طاقـت فرسـامي باشند، يخ همواره از ضروريات مردم به شمار ميرفته كه علاوه بر خنك نمودن آب شرب، براي حفظ خـوراكي هـا نيـز مـورداستفاده قرار ميگرفته است.
بر خلاف آب انبارها در شهرها و روستاها كه احداث آنها از مباني خيرات و مبرات محسوب ميشـد و سـاختمان و آب آنوقف بوده، يخچالها منبع درآمد زيادي براي صاحبانشان به شمار ميرفته است و ساخت يخچال از طرف متمكنين مرسـوم بـودهاست

دانلود فایل پاورپوینت یخچال

16-30.1

رمز فایل: www.online-architect.ir 

 

»منبع: وب سایت تخصصی معماری – معمار آنلاینـ

  • هنر و معماری اسلامی ایران

  • آب انبارها

  • بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران

  • معماری اسلامی ایران

  • باد گیر شاهکار مهندسی ایران

همانطور که ما عاشقانه شما را دوست داریم ،و برای جمع اوری اطلاعات از وقت خود میگذرانیم از کاربران عزیز توقع داریم که برای ما کامنت های از جنس های انتقاد پیشنهاد راهنمایی و… با ما در میان بگدارن

نظر شما در باره سایت ما چیست ؟
پیشنهاد شما برای آموزش بعدی چیست ؟
جای چه نکته ای در این مطلب خالی یافتید؟
از بین این نکات، کدامیک برایتان جالب تر بود؟

 

 

 

 

امتیاز 5.00 ( 7 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 10 نظر ثبت شده است.

  1. تشکر ازتون

  2. بسیار عالی بود، سپاسگزارم از مطالبی که قرار دادید:)

  3. ممنونم ازتون

  4. ممنن از سایت عالی تون 🙂

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است