باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » روند رسیدن از ایده به فرم و فضا در طراحی ترمینال

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

روند رسیدن از ایده به فرم و فضا در طراحی ترمینال

روند رسیدن از ایده به فرم و فضا در طراحی ترمینال

روند رسیدن از ایده به فرم و فضا در طراحی ترمینال

– نتایج شکل دهنده

فضای ترمینال فضای سیال ،روان و خوانایی می باشد.

استفاده از سلسله مراتب حرکت از فضای انتظار عمومی به نیمه عمومی و از آن به فضای انتظار خصوصی در جهت تسهیل حرکت مسافر .

جلو گیری از ازدحام و سر وصدای بیش از حد در فضای ترمینال

ایجاد فضای دلپذیر از طریق ترکیب فضاهای سبز و روابط ترمینال

ایجاد سیستم حمل بار در جهت کمک به راحتی مسافران

ایجاد کیفیت مناسب فضایی عملکرد های جزء در کار کرد با عمده عملکرد ترمینال

– مبانی نظری طرح

۷-۲-۱- بیان مفهوم غایی و برداشت تصوری از ترمینال

بر طبق تعالیم دینی تمامی انسان ها عملا در یک پایانه زندگی می کنند، پایانه ای به بزرگی و عظمت جهان آفرینش چرا که هر انسانی در طول حیات خویش خواه ناخواه با دو سفر رو بروست سفر اول مرحله خلقت است و باتولد او پایان می پذیردوبعد از مدتی زندگی در این پایانه ی بزرگ مرحله دوم سفر یعنی رحلت شکل می گیرد در سفر اول انسان ها از عالم ازل به جهان خلفت  می آیند و در  سفر دوم از این جهان به جهان ما ورا خواهند شتافت.

در طرح مربوطه حرکت ها از انتهای ترمینال شروع شده و به پایین می آید و دوباره اوج می گیرد و این حرکت سمبل این بیان کلی است که انسان فبل از حلفت در عالم ازل و در اوج در پیشگاه خداوند بالاترین مفام را داشته است .بعد از هبوط به زمین برای هدایتش مسیر فبله را در دنیا به عنوان راهنما و هادی فرار داده اند تا با حرکت در راستای این راه و طواف و گردش به دور محور شریعت مفدس ، انسان راه عروج به سمت منبع نور و فیض عظمی(خورشید در میانه آسمان ) بیابد و در انوار رحمت باری تعالی غوطه ور گردد.

-ویژگی انحصاری سایت ترمینال سبزوار و مردم

با توجه به اینکه ترمینال سبزوار در بدو ورود به سبزوار قرار گرفته می تواند همانند دروازه ای برای شهر و معرف رسیدن به مقصد یا برعکس باشد پس با در انداختن طرحی نو و ماندگار می توان خاطره ای جاودانه از این اولین حضور ذهنی برای مسافران ایجاد کرد بنا بر این ۳ نکته ی زیر را باید سر لوحه ی کار قرار داد:

۱-سادگی حجم : که هر بیننده ای با هر قوه ادراکی بتواند در کمترین زمان ممکن تصویری از کلیات حجم باز آوری کند وبدین ترتیب خاطره ی دیدارش را از این بنا زنده سازد.

۲-همسویی فرم با عملکرد :یا به عبارتی ایجاد نوعی هماهنگی بین عمل سنگین در حال انجام و پیام حجم که سبب غنای طرح و ماندگاری آن در ذهن بیننده می گردد .-بیان مفهومی نهایی : 

که باعث می شود غیر از ظواهر طرح که برای هر کس به فراخور حال خود مفاهیمی عرضه شدنی دارد ، طرح بنا از نوعی فلسفه ی نهایی و مفهوم غایی نیز برای بعضی مخاطبان خاص خود سود جوید .

?-منشور نظری ایده ی طراحی

با توجه به تنوع مراجعه کننده گان که می توانند از هر قشری باشند ، اگر بناست از لحظه ی اولیه ی دیدار آنها   از سبزوار خاطره ای جاودانه به وجود آید ، طبیعتا باید به شناخت نسبی از روحیات آنان دست یافت در واقع مخاطبان را شناخت .این مخاطبان در ۳ گروه زیر دسته بندی می شوند:

گروه اول : طیف وسیعی از عامه ی مردم ، که شاید قدرت لازم را برای درک اثر هنری نداشته باشد ولی به اندازه ی مشاعر شان از دیدن اثر خوب لذت می برند و به ظواهر زیبایی آن بسنده می کنند .

گروه دوم:  همان متخصصان یا علاقه مندان آثار هنری ، که نه تنها درک گروه اول را دارند ، بلکه از سطح بالاتری نیطز با اثر برخورد می کنند و به دنبال علت های منطقی شکل گیری اثرند و آن را با منطق و علم خود تطبیق می دهند و به همان اندازه که به درک علمی یا منطقی برسند کار را واجد ارزش یا فاقد آن تشخیص می دهند .

گروه سوم : که اصطلاحا  ٌدل شدگان ٌ نامیده می شوند، هر چند می توانند به درک ظاهری مسلط نیستند . این گروه از مخاطبان که از سطحی فراتر از گروه های دیگر به اثر نگاه می کنند ، در آن به دنبال گمشده و تصویر ضمیر خویش می گردنند . هم اینانند که در طول زمان ، سبب ماندگاری و جاویدان شدن هر بنا یی می شوند  . زیرا آن اثر غنی در طول تاریخ حیات خود ، پیام هایی را به زبان های مختلف برای این گروه شیفته دارد .

– روند رسیدن از ایده به فرم و فضا

پلان کلی ترمینال مستطیلی به مساحت ۲۰۰۰متر است و همه ی عملکرد ها در این قالب کلی ریخته شده اند واین مستطیل به وسیله ی دو حرکت خطی  خرد شده است که تمثیلی از آغاز حرکت برای رسیدن به ترمینال است که هر چه بیشتر در آن نفوذ می کنند،بیشتر خود را با آن وفق می دهند و این حرکت ها در یک نقطه به هم می رسند یا پهلو می گیرند و به سکون می رسند جهت حرکت این صفحات به سمت سبزوار است به این معنی که این ها از مبدأ های گو ناگون شروع شده اند تا به یک مقصد برسند . حرکت عکس نیز صادق است یعنی خارج شدن از سبزوار و رفتن در مسیر ها و مقاصد گوناگون است .

– نگاهي به ايجاد ترمينال ها

هدف مهم از ايجاد ترمينال ها فراهم آوردن امكانات بهتر براي مسافران و رانندگان اتوبوس ها و بلكه افراد مرتبط با سفر مي باشند. پس ترمينال ها بايد بنحوي اجرا گردند كه پاسخگوي اين نيازها باشند. فكر ايجاد ترمينال ها براي اولين بار در حدود سال هاي ۱۳۳۵ مطرح شد آنهم به دليل افزايش مسافر،… بود. اما به دليل تعداد كم مسافر و اتوبوس و وسايل نقليه، كوچكي شهرها نياز شديدي به آن احساس نمي شد. تا اينكه اولين ترمينال مسافربري در سال ۱۳۵۴ در تبريز و پس از آن در تهران تاثير مثبتي بر ايجاد ترمينال ها و گسترش آنها داشته و به دنبال آن تر مينال هاي اصفهان، مشهد و كرمان و … ساخته شدند. و اين امر باعث كاناليزه شدن حمل و نقل بين شهري و منسجم شدن آن مؤثر گشته بود.

– عوامل موثر بر شكل گيري ترمينال ها 

– عوامل اقليمي

يكي از نكات مهمي كه بايد در طراحي ترمينال رعايت شود. توجه به اين نكته مي باشد كه اين پايانه مسافربري كه ما مي خواهيم طراحي كنيم در كدام منطقه قرار گرفته و بررسي موقعيت جغرافيايي آن نسبت به ديگر نقاط مهم بازرگاني و تجاري و اجتماعي و … مي باشد. اين تحقيق به ما اين فرصت را مي دهد، كه نقاطي كه بايد از آنجا مسافر بگيريم يا اينكه مسافر بفرستيم را دقيقاً بشناسيم و از تعداد امكانات مسافربري من جمله اتوبوس،ميني بوس و همچنين تعداد فضاهايي كه بايد طراحي شوند آگاهي يابيم و كلاً مسيري را براي طراحي ما مشخص مي كند و به نوعی به یک  برنامه ريزي دست مي يابيم.

–  عوامل اقتصادي

همانطور كه مي دانيم يكي از مهمترين مسائلي را كه در تمامي عرصه هاي زندگي نقش مهمي را ايفا مي كند اقتصاد مي باشد و حتي پاي خود را در مكتب هاي جهاني و ايدئولوژي ها باز كرده است. همانند مكتب ماركسيسم كه زيربناي فكري و مسير اصلي ايدئولوژي خود را  بر روي اقتصاد قرار داده است. در كل خيلي از اين نقل و مكانها بيشتر بخاطر تجارت و مسائل اقتصادي مي باشد. و كلاً مناطقي كه از لحاظ اقتصادي در وضعيت وخيمي قرار دارد.

– انتخاب محل مناسب

يكي ديگر از اين نكته ها، محل مناسب مي باشد. يكي از مهم ترين عامل هايي كه در اين زمينه ها مي باشد محلي است كه در آنجا طرح بايد اجرا شود. اولين نكته در اين زمينه آنست كه نبايد با ايجاد ترمينال در وسط شهر، باعث ايجاد ترافيك ، آلودگی و … شد.

– اهتمام به قرارگيري مكانهاي تاريخي و معماري در منطقه

نكته ديگر توجه به مكانهاي معماري و شاخصهاي معماري در منطقه مي باشد. و تاثيري كه آن مكان ها مي تواننددر طرح معماري بگذارند البته در معماري مدرن چنين توجهي را به زمينه و پيش زمينه هاي فرهنگي وجود ندارد. ولي اين امر در معماري پست مدرن كاملاً تعريف شده اند. اين تفاوت مي تواند به اين دليل  باشد كه در معماري پست مدرن معماري تحت تاثير فرهنگ است ولي در معماري مدرن معماري تحت تاثير تكنولوژي و عملكرد را تنها چيزي مي داند كه بايد در معماري رعايت شود،مي توان برداشت هايي را از شاخه هاي فرهنگي يا معماري را در طراحمان وارد كنيم كه اين طرح فقط مختص آن منطقه باشد.

– توجه به ضوابط فضا هاي معماري در ارتباط با مسائل معلولين حركتي

يكي از مسائلی كه بايد در طراحي ترمينال ها رعايت شود توجه به معلولين حركتي̵ جسمي مي باشد كه در واقع در هر محيط شهري و اجتماعي بايد رعايت شود.

– شکل گیری طرح

شکل گیری طرح

۱)با استفاده از لایه های کنار همدیگر به صورت شیبدار حرکت رابه صورت  نمادین نمایش داده شده و این لایه ها در یک نقطه به هم می رسند که حالت سکون را تداعی می کند و شکل گیری طرح بر اساس حرکت جنین در حال رشد است.

 

 

مثل همیشه همواره منتظره دیدگاه های شما خوبان هستیم 

»منبع: وب سایت تخصصی معماری – معمار آنلاینـ

 

همانطور که ما عاشقانه شما را دوست داریم ،و برای جمع اوری اطلاعات از وقت خود میگذرانیم از کاربران عزیز توقع داریم که برای ما کامنت های از جنس های انتقاد پیشنهاد راهنمایی و… با ما در میان بگدارن

 

نظر شما در باره سایت ما چیست ؟
پیشنهاد شما برای آموزش بعدی چیست ؟
جای چه نکته ای در این مطلب خالی یافتید؟
از بین این نکات، کدامیک برایتان جالب تر بود؟

امتیاز 4.60 ( 5 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. سلام من تاحالا دوتا خرید اینترنتی داشتم ولی هیچ کدوم لینک دانلود برام نیومده

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است