آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » دانشکده مجازی معماری » مقالات معماری » تاریخچه مهمانسرا در ایران معاصر

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تاریخچه مهمانسرا در ایران معاصر

تاریخچه مهمانسرا در ایران معاصر

تاریخچه مهمانسرا در ایران معاصر

استاندارد های طراحی فیزیوتراپی

تاریخچه مهمانسرا در ایران

در سال ۱۳۰۶ هـ.ش توسط یک مهاجر رومی مهمانسرای به نام مهمانسرا نادری در خیابان نادری تهران تاسیس شد.

در کنار تاسیس این مهمانسرا رستورانهای متعددی در تهران، شت، بندرانزلی، بابلسر و دیگر شهرهای ایران به وسیله ایرانیان و خارجیان دائر گردید و تعداد آنها در هنگام جنگ هانی دوم و ورود افسران و سربازان متفقین افزایش قابل توجهی یافت با خاتمه جنگ و خروج افسران و سربازان خارجی بسیاری از این رستورانها تعطیل شد.

از قدیمی ترین واحدهای اقامتی و پذیرایی تهران که امروزه فقط نامی از آن باقی مانده است می توان مهمانخانه مدرن گراند مهمانسرا را نام برد.

گراند مهمانسرا از مجلل ترین و معروفترین مهمانسرا های نیم قرن پیش تهران بود این مهمانسرا در خیابان لاله زار کمی بالاتر از کوچه ملی قرار داشت و در سالهای پیش هر وقت سرشناسی از خارج به تهران می رسید تنها محلی که برای اقامت او در نظر گرفته می شد گراند مهمانسرا بود.

گراند مهمانسرا سالن بزرگی نیز داشت که هنرمندان آن روز ایران در آنجا به اجرای برنامه می پرداختند و به تدریج که مهمانسرا های دیگر در تهران ساخته شد این مهمانسرا از رونق افتاد و حدود پنجاه و چند سال پیش تعطیل شد.

 

تاریخچه مهمانسرا در جهان (سیر تحول مهمانسرا در اروپا)

اشکال اولیه مهمانسرا در کشورهای اروپایی بسیار ساده و اولیه بود و اغلب در امتداد راه های تجاری، در محل تعویض اسبها این نوع اقامتگاه ها احداث می گردیدند که قسمتی به صورت مجلل و راحت تری جای اربابان و قسمتی دیگری به صورت مجزا برای عموم در نظر رگفته می شد با گسترش تجارت و توسعه صنعت و همچنین خصوصیات محلی هر کشوری شکل مهمانسرا داری صور گوناگونی به خود گرفت.

با تغییر شکل مالکیت زمین، شایط اقتصادی و به وجود آمدن طبقه شهری و همچنین پدیده متمرکز شدن تدریجی سرمایه در مراکز شهری در تمام اروپا مهمانسراهای مجللی احداث گردیدند.

گراند مهمانسرا

همزمان با  پیشرفت صنعت در تمام اروپا و با به وجود آمدن راه آهن و ارتباطات وسیع وهمچنین توسعه وسایل ارتباطی و بسط تجارت و بالاخره ظاهر شدن طبقه جدید اجتماعی (بورژوا) همه و همه علل اصلی بوجود آمدن این فرم جدید مهمانسرا گردیند. گراند مهمانسراها را می توان جلوه گاه عظمت همه این ارزشهای اجتماعی جدید دانست. این زمان نه تنها بقایای خانواده های بزرگ، نجیب شاهزادگان و خکمرانان هنوز مورد احترام بودند بلکه هدف اصلی جلب طبقه جدید شهری در فضای معماری جدیدی بود که از امکانات مالی وسیعی برخوردار بودند.

 

دانلود رساله معماری مهمانسرا

نمونه های موردی داخلی و خاجی مهمانسرا

 

 

امتیاز 5.00 ( 6 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است