عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک پاورپوینت های معماری » معماری جهان » بررسی پارک فرهنگی کودکان قاهره

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

بررسی پارک فرهنگی کودکان قاهره

بررسی پارک فرهنگی کودکان قاهره

بررسی پارک فرهنگی کودکان قاهره

جدیدترین عکس ها از پارک فرهنگی کودکان قاهره

جدیدترین عکس ها از پارک فرهنگی کودکان قاهره

سلام خدمت کاربران عزیز معمار آنلاین این بارهم با مقاله جدید در زمینه معماری جهان و منظر در خدمتون هستم؛موضوع امروز بررسی پارک فرهنگی کودکان قاهره هست- و مثل همیشه منتظر نظرات،پیشنهادات و انتقادات شما  عزیزان هستیم.

در این مقاله به موضوع های زیر پرداخته میشود :

-فضاهای اصلی پارک کودکان قاهره

اهداف کلی پیشنهاد ساخت کودکان قاهره

اهداف کلی طراحی پارک فرهنگی کودکان قاهره

هندسه کلی پارک فرهنگی کودکان قاهره

هدف معماری خلق فضاهایی متناسب با شأن انسان است. معمار در هر پروژه‌‌ای با شناخت نیازهای مخاطب خود فضایی را طراحی می‌کند. در طراحی پارک کودکان، کودک محور اصلی است. فضا باید طوری طراحی شود که بتواند نیازهای روحی و جسمی کودک را بر طرف کند و آن‌ها را رشد و تعالی برساند. احداث فضاهای بازی سازگار با روحیات کودکان سهمی عمده در بلوغ اجتماعی و تکامل شخصیتی کودکان از طریق تحرک آزاد، فعالیت، ایمنی و امکان برخوردهای اجتماعی سازنده و … آنان خواهد داشت. فضاهای بازی از جمله راه حل‌های جلوگیری از بروز خشونت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است که می‌تواند شرایط مناسب را برای زندگی و رشد فهمی، ذهنی و اجتماعی آنان فراهم کند.

درجوامع شهري، سه واحد اجتماعي خانواده، مدرسه و فضا‌هاي شهري در روند آموزش و اجتماعي شدن كودكان دارای اهميّت ویژه‌ای هستند. اگر چه براي كليه اجزاي شهر نمی‌توان انتظار تناسب با شرايط فيزيكي و روانشناختی كودكان را داشت، امّا در بخش‌هایی از فضاي شهر همانند فضاهاي باز باید شرايط مناسب براي تجربه كردن محيط در اختيار كودكان قرار داده شود. دور كردن كودكان از محيط شهري، به معناي دوركردن آنها از زندگي است. از انجايي كه يكي از پيامدهاي خانواده‌های كم جمعيت عصر حاضر، محدوديّت تجارب اجتماعي كودكان است، لزوم ايجاد فضاهاي شهري كه پاسخگوي نيازهاي كودكان با توقع‌ها، سبکهای متنوع زندگي و فعالیّت‌های متعدّد باشد، بیشترگردیده است.در این مقاله به بررسی یکی از فضاهای شهری کودکان یعنی پارک فرهنگی کودکان قاهره می پردازیم.

در ابتدای امر به کندوکاو درباره  فضاهای اصلی مجموعه،ویژگی های معماری منطقه،اهداف ساخت و احداث پروژه و در نهایت هندسه بنا می پردازیم.آشنایی با معماری این چنین بناهایی سبب میشود تا با سبک رایج و معماری مناطقی همچون مصر آشنایی پیدا کنیم و تاثیر معماری را بر چنین فضاهای فرهنگی بهتر درک کنیم.

-فضاهای اصلی پارک

پارک فرهنگی کودکان دارای سه قسمت اصلی است:

– موزه برای کودکان

– کتابخانه

-آمفی تئاتر رو باز به علاوه تعدادی باغ

تصویری از آمفی تئاتر رو باز مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

تصویری از آمفی تئاتر رو باز مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

-ویژگی معماری منطقه:

سایت این پروژه با ساختمان‌های تاریخی و مسکونی متعددی احاطه شده است که هر یک بیانگر ساختار کالبدی و توسعه معماری و شهر سازی شهر قاهره در طی این دوران می‌باشد. شکل کلی خیابان‌های اطراف پارک بخش مهمی از استخوان بندی تاریخی محوطه را به نمایش می‌گذارد. در این منطقه بلوک‌های ساختمانی متعلق به دوران مملوک در کنار مجتمع‌های مسکونی مدرن قرار گرفته است. ولی با وجود این همه تنوع همه عناصر مجموعه منسجم و یک پارچه به نظر می‌رسند.

-اهداف کلی پیشنهاد ساخت این مجموعه:

-نیاز به تسهیلات فرهنگی برای کودکان در مصر

-ضعف چشم‌گیر محیط های مناسب شهری در تمامی محله‌های قدیمی قاهره

-کمبود فضاهای سبز و تخریب باغ Al-Hod Al-Marsoud

نمای کلی مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

نمای کلی مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

-اهداف کلی طراحی این مجموعه:

ارتقا مجموعه‌ای از تسهیلات فرهنگی برای کودکان در باغ Al-Hod Al-Marsoud شامل کتابخانه، آمفی تئاتر، موزه برای بازدید کودکان، زمین بازی، فضاهای سبز و خدمات دیگر.

حفظ و نگهداری درختان موجود در باغ و طراحی ساختمان‌های جدید متناسب با توپوگرافی زمین

ایجاد فضاهای دنج و خودمانی به منظور هماهنگی و پیوند با محله

عکس هایی زیبا از مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

عکس هایی زیبا از مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

 

-هندسه کلی پارک فرهنگی کودکان قاهره:

فضای ورودی اصلی: در قسمت ورودی تعدادی سکو و پله‌های سنگی طراحی و اجرا شده است. این فضای ورودی که حالت یک میدانچه دارد، مکان مناسبی برای نشستن و انتظار والدین می‌باشد.

کتابخانه: برنامه‌ریزی فیزیکی این قسمت از مجموعه چندین بار تغییر کرد ولی در نهایت کتابخانه این پارک شامل یک کارگاه هنری، اتاق مطالعه، اتاق کامپیوتر و پرزکتور، و گنبد‌خانه که به عنوان رصد خانه عمل می‌کند می‌باشد.

مسیر نخل کاری شده: تعدادی از سکوها که در راستای محور اصلی مجموعه (مسیر نخل کاری شده) قرار دارند سنگ فرش شده‌اند. بنابراین در طول این مسیر فضاهای مناسب و سایه‌دار جهت نشستن خانواده‌ها و اجرای فعالیت‌های عصرانه ایجاد شده است.

          تراس‌ها و سکوهای سبز: ایجاد سکو‌هایی که پشت سر هم قرار گرفته‌اند و به صورت مارپیچ بالا می‌روند و تعبیه‌ی فضاهای بازی و تفریح در آنها؛ به طوری که اکثر فعالیت‌های کودکان در فضای باز صورت می‌گیرد و از واحد‌های همسایگی اطراف دیده می‌شوند.

سایت پلان مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

سایت پلان مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

موزه: در طرح نهایی، فضایی برای برپایی یک نمایشگاه موقت در آن تعبیه شد، اما به دلیل کمبود بودجه ساخت آن کاملا مطابق با طرح پیش نرفت.

آمفی تئاتر: در برنامه‌ریزی فیزیکی این پارک، فضایی برای برپایی رقص‌های محلی و اجرای نمایش‌های کودکان در نظر گرفته شد.

کانسپت کلی «پارک فرهنگی کودک» برگرفته از فرم مارپیچی مناره مسجد «ابن طولون» که در اطراف سایت واقع است، می‌باشد. در واقع فرم مارپیچی که نمادی از رشد و نمو می‌باشد به عنوان تم اصلی این پارک در نظر گرفته شد، بنابراین شکل‌گیری فرم کلی پارک بر اساس ویژگی مشترکی که می‌توان بین کودکان و پارک جست و جو کرد که همان سرزندگی، رشد، زندگی و حیات می‌باشد، صورت گرفته است.

طرح مذکور دارای دو لایه می‌باشد؛ لایه اول که لایه ظاهری طرح محسوب می‌شود برگرفته از الگوی مارپیچی می‌باشد که در کنار مسیر نخل کاری شده (محور اصلی مجموعه) واقع شده است. در این مجموعه، معمار با حفظ و نگهداری درختان قدیمی موجود در باغ محور اصلی هندسه پارک را به صورت بسیار زیبا تعریف کرده است؛ درختان این مجموعه به گونه‌ای در طرح جانمایی شده‌اند که هر درخت نقش یک قطب را ایفا می‌کند. آب‌نما و فواره‌ای که در نقطه شروع محور اصلی پارک قرار گرفته است نمادی از زندگی، رشد و حیات می‌باشد. نقطه پایانی این محور نیز یک تک درخت است.

که در انتهای مسیر نخل کاری شده که همان محور اصلی مجموعه می‌باشد قرار گرفته است. در انتهای مسیر به پله‌های صحن می‌رسیم که پیرو هندسه ساخته شده بصورت مارپیچ طراحی شده است. صحن به سمت بالا می‌رود و به این ترتیب در میانه آن یک آمفی تئاتر روباز شکل می‌گیرد و سپس در جهت خلاف آن و در ادامه فرم مارپیچ موزه کودکان قرار می‌گیرد.

لایه دوم طرح، همان انتخاب کاربری مناسب برای این مجموعه می‌باشد که با توجه به نحوه استفاده مردم از این محوطه و برگزاری جشن‌ها و اعیادشان در این مکان صورت گرفته است.

پلان مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

پلان مجموعه فرهنگی کودکان قاهره

0

User Rating: 3.6 ( 4 votes )
امتیاز 4.91 ( 11 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره گلنوش حسینی :

لیسانس معماری از دانشگاه رازی کرمانشاه هستم.عاشق معماری و هنر. در زمینه کارهایی دانشجویی فعالیت داشتم و امیدوارم بتونم به تمامی عزیزان کمک کنم. منتظر کلیه نظرات انتقادات و پیشنهاد همه شما عزیزان هستیم تا بتونیم خدمات خوبی رو در زمینه معماری به شما عزیزان ارائه بدیم

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. خسته نباشید
    اگر ممکنه منبع اطلاعات پارک فرهنگی کودکان قاهره رو واسم بفرستید واسه کار پژوهشی میخواستم

    • سلام
      این کار زمان دانشحویی بود متاسفانه منبع دقیقی پیدا نکردیم
      میتونید ادرس سایت ما رو به عنوان منبع این مطلب بزارید (حداقل کار)
      سوالی باشه در خدمتم

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است