باورها و ارزش‌ها، بهترين راهنما و مشاور زندگي شما هستند.(آنتوني رابينز)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک پاورپوینت های معماری » معماری جهان » جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize)، به معمارانی که تلاش های تأثیر گذاری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی بشری و محیط زیست انجام داده اند تعلق می گیرد. این جایزه توسط خانواده پریتزکر در شیکاگو که تحت عنوان (Hyatt Foundation) فعالیت می کنند، در سال (۱۹۷۹) پایه گذاری شده است، به دلیل کیفیت بالا و حضور افراد تأثیر گذار و شباهت اجرایی آن با جایزه نوبل، از آن به عنوان نوبل معماری نیز یاد می کنند. جایزه مذکور شامل ۱۰۰ هزار دلار و همچنین یک مدال برنزی با نشان پریتزکر است که در قالب یکی از بزرگترین جشن های معماری سال، به فرد مورد نظر اهدا می شود.

لیست برندگان جایزه پریتزکر

خانواده پریئر کر جی و سیدنی ( Jay & Cirly )، معتقد بودند یک جایزه مهم و ارزشمند، نه تنها می تواند به آگاهی عمومی کمک کند بلکه می تواند برای ساخته شدن ساختمان هایی که در آن خلاقیت بیشتری به کار رفته شده به عنوان یک منبع تشويق و الهام بخش، موثر باشد. خانواده پریتزکر یک خانواده خوش نام در زمینه تجارت بین المللی است، همچنین نام آنها با مجموعه هتل های هایت (Hyat Hotels)، که در سراسر جهان شعبه دارد عجین شده است، قابل ذکر است که همواره نام آنها را می توان در زمره حامیان مهم فعالیت های آموزشی، علمی، بهداشتی سلامتی و فرهنگی دانست.

جی پریتزکر (۱۹۹۹-۱۹۲۲) ( J .Pritzker )، این جایزه را به همراه همسرش سیدنی تأسیس کرد. پسر ارشدش توماس جی پریتزکر (Tornas j . pritzker )- که بعد از فوت او ریاست کل بنیاد هایت را به عهده دارد درباره معماری و این جایزه چنین گفته است: به عنوان یک شیکاگویی اصیل، برای من تعجب آور نیست که خانوادهام به جایزه معماری و عرصه های مرتبط با آن، علاقه نشان داده اند چرا که ما در زادگاه آسمان خراش ها زندگی می کنیم،

شهری که پر شده از ساختمان هایی که توسط معماران افسانه ای مانند لوئی سالیوان (louis sullivan)، فرانک لوید رایت ( frank lloyd wright)، میس وندروهه ( mies van der rohe) و بسیاری دیگر طراحی شده است. او ادامه می دهد، ما در سال (۱۹۶۷)، یک ساختمان ناتمام در دست داشتیم که در پی تبدیل شدن آن به (Hyatt Regency Atlanta) بودیم، در آن یک آتریوم بسیار بلند و سر به فلک کشیده ای وجود داشت که ساخت آن یک موفقیت بسیار خوب به حساب می آمد،

تا جایی که در حال حاضر به امضای مجموعه هتل های هایت (Hyatt Hotels)، تبدیل شده است. درست از زمانی که ما شروع به ساخت و طراحی هتل کردیم، متوجه تأثیرات معماری بر نوع رفتار انسان شدیم. بنابر این در سال (۱۹۷۸)، ایده بزرگداشت از معماران زنده در ما شکل گرفت. پدر و مادر، معتقد بودند یک جایزه مهم می تواند علاوه بر تأثیری که بر آگاهی عمومی می گذارد، تأثیر به سزایی در ایجاد خلاقیت در حرفه معماری نیز داشته باشد.

مراسم رسمی اهدای جوایز هر ساله در ماه مه (May)، در یک سایت معماری مهم و ارزشمند با حضور معمارانی از سراسر جهان برگزار می شود. این مراسم می تواند در هر کجای جهان برگزار شود، یکی از مهمترین عوامل انتخاب محل مراسم، میزان توجه به عوامل زیست محیطی و همچنین منحصر به فرد بودن آن است، البته این امکان نیز وجود دارد که مراسم در یکی از ساختمان های برنده شده در مراسم های پیشین برگزار شود. حضور در این رویداد تنها مختص اشخاصی است که دعوت شده باشند، معمولا از میان افراد مهم از کشور میزبان و بزرگان و معماران مهم سراسر جهان انتخاب می شوند و روند کلی آن به این صورت است که در ابتدا شخص مهمی از کشور میزبان به سخنرانی پرداخته هیئت منصفه نظرات خود را اعلام می کند و در نهایت توماس پریتز کر، جوایز را اهدا و برندگان چند دقیقه ای سخنرانی می کنند. همان طور که پیش از این گفته شد، برندگان علاوه بر دریافت ۱۰۰ هزار دلار، مدال برنزی هم دریافت می کنند که توسط معمار مشهور شیکاگوئی الونی سالیوان)، که بعنوان پدر آسمان خراش ها هم شناخته می شود، طراحی شده است در یک طرف مدال، نام جایزه و در طرف دیگر سه کلمه، استحکام، کالا و لذت (firintiness , Cinnoclity and delight) که اصول اساسی معماری رومی ویتروبوسی است، حکاکی شده است.

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker Architecture prize) چیست

هیئت داوران مشتمل بر متخصصان مرتبط با این عرصه، به تعداد ۵ تا ۹ عضو است که از میان اعضای قبلی هیئت داوران، پرندگان و چند عضو جدید انتخاب می شوند. هیچ کدام از اعضای خانواده پریتزکر در تصمیم هیئت داوران (که معمولا در ماه های اولیه سال گردهم می آیند، نمی توانند دخالت کنند. اعضای هیئت داوران معمولا از میان حرفه مندان شناخته شده در عرصه های معماری، تجارت، آموزش، چاپ و نشر و فرهنگ خواهند بود

این جایزه بدون توجه به ملیت، نژاد، اعتقادات یا ایدئولوژی اهدا می شود. مراسم به شکل سالانه و نزدیک به نوامبر برگزار می شود. معمولا حدود ۵۰۰ نامزد از ۴۷ کشور وجود دارند. گزینش نهایی توسط یک هیئت ژوری بین المللی با تعمق کامل و انتخاب به شکل محرمانه انجام می گیرد. همچنین هر فرد متخصص در آن زمینه ممکن است نامزد مورد نظر خود را برای بررسی هیئت داوران به مدیر اجرایی پیشنهاد بدهد، کافی است نام فرد مورد نظر را به اضافه مشخصات تماس او به ایمیلارسال نمایند. که معمولا به طور اتوماتیک بررسی آن به سال بعد از ارسال، موکول می شود که هیئت داوری معمولا آنها را در بهار یا زمستان بررسی می کنند. نامزد ها هر ساله در ۱ نوامبر پذیرفته می شوند.

امتیاز 4.86 ( 7 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است