خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳
خانه » دانشکده مجازی معماری » مقالات معماری » رابطه معماری و موسیقی

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

رابطه معماری و موسیقی

رابطه معماری و موسیقی

رابطه معماری و موسیقی

رابطه معماری و موسیقی

رابطه معماری و موسیقی

سلام به کاربران معمار آنلاین امروز هم مقاله ی تحت عنوان رابطه معماری و موسیقی براتون آماده کردم امیدوارم مورد پسندتون واقع باشه تحقیقی «از گذر گل تا دل» با موضوع زیبایی شناسی تطبیقی موسیقی و معماری از سوی نشر نیستان منتشر شده است کهدر همین ارتباط با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کتاب از گذرگل تا دل که در واقع پایان نامه دکترای شما نیز به شمارمی رود، بتازگی در قالب یک کتاب منتشر شده است. چطور شد که به بررسی تطبیقی زیبایی شناسی موسیقی و معماری پرداختید؟
از سویی رشته تحصیلی من معماری است و از طرف دیگر سال‌هاست که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم. بنابراین داشتن تجربه و تحصیلات در این دو وادی مرا به سمت این موضوع کشاند. البته نباید فراموش کرد که وجوه اشتراک هنرهای موسیقی و معماری بسیار زیاد است و در فرهنگ و تمدن ایران هم ریشه دارد. تنها به یک مورد اشاره می‌کنم و این که هم معماری و هم موسیقی، بسیار وامدار علم ریاضی هستند.

این کتاب تازه منتشر شده و تا امروز بیشتر بین استادان دانشگاه‌ها، کارشناسان و علاقه‌مندان به پژوهش‌های علمی و هنری بازتاب یافته است. خودتان بعد از گذشت چند هفته از انتشار آن، ارزیابی‌تان از کتاب چیست و بازخوردهای انتشار آن را چگونه می‌بینید؟

البته هنوز زمان زیادی از چاپ این کتاب نمی‌گذرد. اگرچه در این مدت نیز عکس‌العمل‌ها نسبت به آن مطلوب بوده است. البته اول کتاب باید عنوان زیبایی‌شناسی تطبیقی ذکر می‌شد که به دلیل سفری که داشتم و عدم نظارت شخصی، متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

برای دیدن مقاله دیگری با همین عنوان(رابطه معماری و موسیقی)  

و برخورد مخاطبان با آن؟

کسانی که به نوعی معماری یا موسیقی را دوست دارند، طبعا به مطالعه چنین کتاب‌هایی گرایش نشان می‌دهند. در مدتی که از انتشار این کتاب می‌گذرد،برخی مخاطبان، مقوله زیبایی‌شناسی هنر برایشان جالب بوده و بعضی بحث‌های موسیقایی طرح شده در کتاب را دوست داشته‌اند. برای برخی هم جالب بود کسی که سال‌هاست در حیطه موسیقی فعالیت می‌کند، به تالیف کتابی با این موضوع دست بزند.

از مطالعه اجمالی کتاب و اشکال هندسی موجود در آن می‌توان به این مساله پی برد که کتاب برای مخاطب خاص نوشته شده است.

بله. بیشتر برای مخاطب خاص کاربرد دارد. شاید به این خاطر که دربرخی قسمت‌های کتاب محاسبات ریاضی به چشم می‌خورد. در واقع با توجه به فهرستی که در کتاب آمده، می‌توان براحتی فهمید برای دوره دکترای معماری تالیف شده است. به هرحال مخاطبی که می‌خواهد به مطالعه این کتاب بپردازد، باید به ریاضی نیز اشراف کافی داشته باشد.

امروز بیش از همیشه شاهد قرابت و همنشینی هنرها با یکدیگر هستیم. خود شما نیز در کتاب‌تان به دنبال معرفی و تشریح پیوندهای میان موسیقی و معماری بر آمده‌اید. درباره تاثیر هنرها بر یکدیگر بگویید؟

در این کتاب سعی کرده‌ام به مقایسه موسیقی و معماری بپردازم. در واقع به تبیین این مبحث پرداختم قوانینی که در معماری هست، می‌تواند موجب زیبا کردن موسیقی نیز شود و البته نسبت‌های این هنرها را با هم قیاس کرده‌ام.

معماری و موسیقی

معماری و موسیقی

یک‌بار در گفت‌وگویی که با یک نقاش داشتم، او می‌گفت که مسجد شیخ‌لطف‌الله نمونه یک غزل است و انگار معمار در حین ساختن این بنای ماندگار، به سرودن غزل پرداخته است. با این اوصاف فکر می‌کنید موسیقی چقدر می‌تواند در معماری نقش داشته باشد؟

به هرحال تمام هنرها نشات گرفته از مبانی ظاهری هستند و تنها نوع تجلی‌شان فرق می‌کند. منظورم این است که این تجلی می‌تواند در هنرهای مختلف اتفاق بیفتد. مثلا یک‌بار تجلی حق را در موسیقی مشاهده می‌کنیم و یک بار در خط. اما مبانی تمام هنرها همان‌طور که گفتم واحد است و فقط طول و عرض و فرکانس آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

به عنوان استاد دانشگاه و یک هنرمند، وضعیت انتشار کتاب‌های نظری در حوزه موسیقی را از لحاظ مخاطب، شمارگان و ناشران چگونه می‌بینید؟

به نظرم انتشار کتاب‌های موسیقی در شرایط‌ عادی قرار دارد و از وضعیتی مناسب برخوردار است.

شاید بهتر باشد سوالم را این گونه طرح کنم. امروز حتی کتاب‌هایی که در قالب رمان و شعر منتشر می‌شوند، شمارگان پایینی دارند. خب به نظر می‌آید در مورد کتاب‌های تخصصی و نظری در باب هنر و بویژه موسیقی، این مساله با شدت بیشتری دیده شود. برای مثال به آن شکلی که باید درباره کتاب‌های چاپ شده مخاطب‌شناسی صورت نمی‌گیرد. فکر می‌کنم کتاب‌هایی که برای مخاطبان خاص نوشته می‌شوند بیشتر دچار این محدودیت‌ها هستند.

بله. البته کتابخوانی به صورت خاص همواره دارای چرخه نادرستی است و مشکلات خود را دارد.یعنی تعداد کسانی که کتاب‌های خاص می‌خرند، اندک هستند. اگر کتابی درباره صنایع شعری باشد، مسلما اهالی شعر بیشتر نسبت به آن گرایش دارند. اما اگر کتابی در حد فهم عامه باشد، طبعا از تیراژ بالاتری برخوردار است. مثل حیطه سینما که در برخی مواقع می‌بینید از یک فیلم استقبال زیادی می‌شود، ولی خود سینماگران عقیده دارند که این فیلم خوبی نیست. به هر حال حوزه‌های نظری و تخصصی هنر با مخاطب کمتری روبه‌روست که بخشی از آن طبیعی است.

به نظر شما چرا اهالی موسیقی نسبت به نگارش کتاب‌های نظری در این حوزه کمتر گرایش نشان می‌دهند یا اگر هم در این ارتباط کارهایی می‌شود انگشت شمار و اندک است؟

البته کتاب‌های خوبی در دوران معاصر توسط استادان موسیقی نوشته شده است. مثلا درباره ردیف‌های موسیقی سنتی در حوزه نظری و پژوهشی کارهای ارزشمندی انجام شده است که کتاب ردیف‌های داریوش طلایی از این جمله است.منتهی تعدادشان کم است.فکر می‌کنم در ایران نسبت به بحث‌ها و موضوع‌های نظری هنر بی‌توجه هستیم و در موسیقی نیز سعی می‌کنیم بیشتر به شکل شفاهی کار و داشته‌هایمان را منتقل کنیم. البته افرادی هستند که در حال حاضر نیز روی مباحث گوناگون موسیقی در دانشگاه‌ها کار می‌کنند.

با توجه به این که در حال حاضر مدرس دانشگاه هستید جای پرداختن به چه مباحثی را در حوزه نظری موسیقی خالی می‌بینید؟

تصاوبر معماری و موسیقی

تصاوبر معماری و موسیقی

خب مباحث نظری زیادی وجود دارد. آنچه در ذهنم به عنوان موضوع تحقیق هست، درحال حاضر زیاد است. منتهی مساله‌ای که دراین میان وجود دارد این است که محقق در این زمینه کم داریم. مثلا در زمینه شناخت موسیقی اقوام یا همین طور در زمینه موسیقی مقامی با کمبود روبه‌رو هستیم. البته درباره مباحثی چون سازشناسی کارهای ارزشمندی در قالب کتاب شده است، منتهی باید در فضای دانشگاهی صورت بگیرد.

0

User Rating: 4.69 ( 15 votes )
امتیاز 4.97 ( 36 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 8 نظر ثبت شده است.

  1. تشکر از سایت زیباتون..تشکر از توضیحات ک دادین

  2. سلاام.
    عالییی بود مطلبا…خیلیی لذت بردم..

  3. salam mersi az tozihaton
    bebakhshid fekr conam nagshejahn va aksar banahai irani hamchin ritm hai be vfor yaft mishe doste

    • سلام …
      خواهش میکنم..
      بله درست میفرمایید من توضیح شما رو کامل میکنم..
      هارمونی موتیف موسیقی در نقش جهان اصفهان و همچنین ریتم در مجموعه امیر چخماق یزد و…
      همون طور گه فرمودید کلا آفرینش فضای موسیقیایی در همه ی بناهای معماری سنتی-ایرانی به به وفور پیدا میشه.هندسه ترکیب.پارادوکس.نظم وحدتت.تکثیر.زمینه .اوج ریتم و…
      سوالی باشه درخدمتم…
      باتشکر..

  4. ببخشید منبع عکساتون چیه ؟ می شه چند ساختمون بهم معرفی کنید که رویکرد معماری و موسیقی داشته باشه ؟ نمونه خارجی نه مساجد ایران.ممنون می شم ازتون .با تشکر

    • سلام
      منبع عکس ها اینترنت، ساختمانی های خارجی…
      واسه سوالتون من کمی توضیح بدم ..
      اگه از مساجد و همچنین نمونه های خارجی بگذریم…
      من فقط چندتا نمونه مثال میزنم براتون امیدوارم مشکلتون حل کنه
      ۱- ما ساختمون عالی قاپو رو تو اصفهان داریم که کلا طبقات بالای براساس موسیقی شکل گرفته …
      حتی گچکاریها و تزینات و…. که گچکاریهای تو خالی ومجوف عالی قاپو نقش اکو برای اجرای موسیقی داشته …
      ۲-حتی پل های خواجو و حتی سی وسه پل هم میشه تا حدودی رابطه های وجود داره(خیلی کم) ….
      دراین پل ها تعدد دهانه ها علاوه بر نقش سازه ای نقش صدای اب روهم داشته و پل خواجو مکانی برای اجرای موسیقی ها بود که در قدیم الایام زیر اون پل ها اواز میخوندن
      ۳-سومی عمارت عالی قاپو بود که طبق نقاشیها مکان بزم و جشن های دائمی واسه اشراف و شاهزادگان بود …
      سوالی بود درخدمتم…
      باتشکر

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است