دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل و نقد بررسی معماری دانشگاه صنعتی شریف+پلان

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل و نقد بررسی معماری دانشگاه صنعتی شریف+پلان

تحلیل و نقد بررسی معماری دانشگاه صنعتی شریف+پلان

تحلیل و نقد بررسی معماری دانشگاه صنعتی شریف+پلان

معماری-دانشگاه-صنعتی-شریف

معماری-دانشگاه-صنعتی-شریف

دانشگاه صنعتی شریف در ابتدا با نام صنعتی آریامهر در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد به دلیل وجود دانشگاه های تهران ، پلی تکنیک ، ملی ، دانشسرای عالی و انسیتو تکنولوژی در تهران قرار بود دانشگاه صنعتی آریامهر در اصفهان تاسیس شود، این زمان مقارن بود با اجرای برنامه سوم توسعه آبادانی کشور و مسئله استانی شدن دانشگاه به طور جدی مطرح بود به این ترتیب به دلیل آنکه طرح اصفهان وسیع بود و اجرای آن احتیاج به زمان داشت قرار شد

طراح دانشگاه صنعتی شریف کی بود؟

محل موقتی در تهران ساخته شود و از همان زمان دانشجو بپذیرد موسس دانشگاه دکتر مجتهدی که مدیر دبیرستان البرز نیز بود با دقت و با اعتماد دو تن از شاگردان قدیمی خود را برای معماری دانشگاه انتخاب کرد ، حسین امانت و منوچهر ایران پور طرح حسین امانت در سال ۱۳۴۴ به تصویب هیات امنا رسید، در آن زمان زمین های منطقه طرشت سند معتبری نداشت و طبق قانون اگر کسی زمینی را آباد میکرد مالک آن میشد.

ضمن آنکه به دلیل تقسیمات موروثی تعداد زیادی مالک در زمین ها پراکنده بود و امکان تهیه زمین وسیع و یک دستی وجود نداشت. زمین در قطعات کوچک خریداری می شد و در اختیار معماران قرار میگرفت. محل ساختمان ، دفتر کار معماران قرار گرفت ، با تمام این اوصاف ساختمان های دانشگاه یک به یک با معماری و نظارت حسین امانت ساخته شد و دانشگاه از مهر ماه ۱۳۴۵ کار خود را در مساحت تقریبی ۲۰ هزار متر مربع در ضلع شمالی خیابان آزادی (آیزنهاور سابق) آغاز نمود.

تا این زمان ساختمان مرکزی ، قسمت اول سالن غذاخوری ، قسمت اول ساختمان کارگاه ها ، ساختمان زبان و ساختمان اتاق نیابت تولیت عظمی (دفتر ریاست) ساخته شده بود و مقرر شده بود کلاس ها در ساختمان زبان و ساختمان مرکزی تشکیل شود. ساختمان دانشکده ها، کتابخانه مرکزی و آزمایشگاه ها نیز تا سال ۱۳۵۰ آماده بهره برداری شدند.

دکتر مجتهدی در خاطرات خود ذکر کرده اند که حسین امانت طراحی دانشگاه صنعتی شریف را کاملا رایگان و بدون دریافت هزینه ای انجام داده اند و در جواب بزرگوار دکتر مجتهدی می گویند من البرزی هستم نمی توانم از شما پول بگیرم. دانشگاه آریامهر پس از انقلاب به افتخار یکی از دانش آموختگان آن، مجید شریف واقفی، به «دانشگاه صنعتی شریف» تغییر نام داد.

حسین امانت نقشه ها را با تمام جزئیات و با دقت بسیار بالایی طراحی و تهیه کرده و خود بر امر ساخت و اجرا نظارت داشته است

پلان دانشگاه صنعتی شریف

پلان دانشگاه صنعتی شریف

در نظر سنجی که گروه مهراز از دانشجویان این دانشگاه به عمل آورد متوجه شدیم که متاسفانه بیش از ۹۴ درصد دانشجویان معمار اصلی این دانشگاه را نمی شناسند اکثر دانشجویان معماری ساختمان های قدیمی را بیشتر از ساختمان های جدید دوست دارند اما از کمبود امکانات در ساختمان های قدیمی گله مندند. دانشجویان، ساختمان های قدیمی را با هویت و منسجم تر شناخته اند و ساختمان دانشکده های جدید را به بیمارستان تشبیه کرده اند. همچنین نمای خارجی دانشکده زیبای ابن سینا بین دانشجویان محبوبیت خاصی داشته و مورد علاقه آنها بوده است.

نما دانشگاه صنعتی شریف

نما دانشگاه صنعتی شریف

ساختمان های قدیمی کانون و هسته دانشگاه به حساب می آیند، حیات این ساختمان ها طی دهه های گذشته دارای کاربری فعال بوده و تاریخ و هویت دانشگاه را در آن جاری داشته است، پاسدار همه خاطرات و یادمان ها بوده و از این رو می بایست فعالیت های متناسب با هر دانشکده در آن انطباق یابد. چنین فضاهایی با توسعه فعالیت ها و فضاهای متناسب به خود در حفظ بناها و عناصر تاریخی خود موفق می شوند و حضور فعال دانشجویان را امکان پذیر می سازند.

در حال حاضر با شناخت عوامل اصلی تخریب بافت های با ارزش قدیمی و سازگاری واژگان نوین طراحی معماری با زبان معماری بومی حاکم بر دانشگاه می توان در جهت بهبود محیط دانشگاهی و جهت های توسعه آتی آن نقش آفرین بود. فلسفه احیاء و دوباره سازی اندام های صدمه دیده و فرسوده ی دانشکده ها ، ریشه در همین جایگاه دارد و به نظر می رسد یکی از موثرترین راهکارها در احیای دوباره ساختمان های قدیمی ، ایجاد فعالیت در این دانشکده ها با توجه به توانایی های فیزیکی و کالبدی آنهاست.

در سالهای اخیر روند ساخت و ساز و توسعه دانشگاه ادامه داشته و ساختمان های جدیدی به ساختمان های قدیمی الحاق شده و یا بصورت مستقل ساخته شده اند ، اما در ظاهر عمل به نظر می رسد ، که مدیران دانشگاه در حفظ و نگهداری ساختمان های ارزشمند قدیمی دقت کافی صرف نکرده اند و در برخی موارد ساختمان های جدید را با کمی بی توجه ای به ساختمان های قدیمی طراحی و بنا کرده اند

عکس کریدور دانشگاه صنعتی شریف

عکس کریدور دانشگاه صنعتی شریف

»منبع: وب سایت تخصصی معماری – معمار آنلاینـ

همانطور که ما عاشقانه شما را دوست داریم ،و برای جمع اوری اطلاعات از وقت خود میگذرانیم از کاربران عزیز توقع داریم که برای ما کامنت های از جنس های انتقاد پیشنهاد راهنمایی و… با ما در میان بگدارن

نظر شما در باره سایت ما چیست ؟
پیشنهاد شما برای آموزش بعدی چیست ؟
جای چه نکته ای در این مطلب خالی یافتید؟
از بین این نکات، کدامیک برایتان جالب تر بود؟

امتیاز 3.00 ( 2 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است