عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » ایده های طراحی محله مسکونی اقلیم گرم خشک

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

ایده های طراحی محله مسکونی اقلیم گرم خشک

ایده های طراحی محله مسکونی اقلیم گرم خشک

ایده های طراحی محله مسکونی اقلیم گرم خشک

ایده طراحی مسکونی اقلیم گرم خشک

ایده طراحی مسکونی اقلیم گرم خشک

با سلام خدمت کابران وب سایت معمار آنلاین در خدمت شما هستم با مطلبی با عنوان ۱۲ ایده طراحی محله مسکونی در بافت تاریخی یزد . منبع این مطلب هم از شرکت هنرسرای معماری می باشد که خانه صفوی یزد را مورد بررسی قرار داده .امید است ایده های مناسبی برای معماران عزیز باشد همواره منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم 

۱- حفظ کلیت خانه صفوی و حریم آن

باتوجه به هدف طلراحی چنین مجموعه هایی که کمک به باززنده سازی واحیا بافت های تاریخی است، تصمیم بران شد تا کلیت تناسات حیاط واجزاء باقیمانده ابن دانه با ارزشں حفظ گردد۔

۲ -خانه صفوی به عنوان نماد محله

خانه صفوی پتانسیل مناسبی جهت هویت دهی به مجموعه نوسازی در این بخش از بافت دارد_از اینرو این بنا به عنوان نماد محله در شکل کالبدی و هماهنگی کالیل با عملکرد از طریق ایجاد مرکز محله جدید در طرح مجموعه به کار گرفته شل .

۳ – ارائه خدمات به گلی محله

به جهت آنکه تأثیرات منفی حضور مجموعه جدید و نوساز درداخلی بافت تقلیل یابد، تصمیم برآن شد تا این حضور به شکلی سبب رونق کلی محله در مقیاسی بزرگتر باشد و مجموعه جدید خدماتی از قبیل تأمین دسترفی، تأمین پارگینگ و ایجاد فعالیت در مرکو محله را به کلی محله ارائه نماید.

۴- ترمیم بخشی از بافت منسجم تاریخی

طراحی این مجموعه به گونه ایست که از نظر تراکم و شکل دانه بندی در ارتباط نردیک با بافت تاریخی همجوار است. همچنین احیاء کوچهٔ قدیمی بر اساس ملارک موجوداع گسی هوایی سال این بخشی از بافت تاریخی منطبق با الگوی اصیل خود باز زنده سازی می شود. از این رو ساختار زیبا و منسجم این

۵-دسترسی سواره درون مجموعه و طولانی کردن مسیرآن

باتوجه به شرایط موجود، ورود و خروج اصلی سواره مجموعه تنها از جهت شمال سایت امکان پذیر است. این دسترسی با عرخری حداقل مناسب سواره، منطبق برکو چه اصیل محله، علاوہ یر احیاء کوچے قدیمی طول مناسب جہت یه حداقل رساندن شیب مسیر را تأمین می کند.

۶- تامین دسترسی سواره تا در ورودی واحدها

با توجه به نیازهای جدید و نیز اقتضای امنیت و سلامت ساکنین محل لازم است، سوزی، زلزله و… امکان امداد رسانی وجود داشته باشد.

برای دیدن تحلیل دیگر بناهای کشور کلیک کنید

۷- طراحی متناسب باشیب (توپولوزی)

باشیب و با واحدهای همجوار طراحی شود تا در شکل کلی بافت تاریخی و خط آسمان منحصر به فرد آن خللی ایجاد نشود.

۸ – استفاده ازساباط در معبر

یکی از ویژگی های منحصر به فرد معابر و گذرهای محله ایلچی خان ساباط های متعدد و متنوع است که حالی و هوای خاصی به این محله داده است . جهت همسازکردن بخش جدید با بخش قدیمی و جاری ساختن همان حال و هوا در مجموعه جديده بساباط ھاپی باشکل های مختلف در طرح حضور دارد.

۹- دانه بندی نزدیک به الگوی اصیل (تیبیولوژی)

در طراحی این مجموعه تلاش شده تا اندازه و حدود واحدهای مسکونی تا حد ممکن به اندازه خانه های احصیلمحله طراحی نزدیک باشد تا به ساخت ويافات شهری منطقه اسیبی وارد نشود. ۱۰ – طراحی خانه های متوسط با کیفیت (متناسب با باقت)

برخلاف اغلب مجموعه های مسکونی و پروژه های انبوه سازی که اصرار بر کوچک سازی خانه ها است ، رویکرد اصلی گروه طراحی، طراحی خانه هایی با اندازه های متنوع برای خانواده های مختلف با اندازه و توان مالی متفاوت با کیفیت سطلوب سکونت بوده است.

ایده محله مسکونی اقلیم گرم خشک

ایده محله مسکونی اقلیم گرم

۱۱ _ توجه به مفاهیم حیاط مرکزی الگوی حیاط مرکزی

بیشتر از کالبد، متوجه یک الگوی زندگی است که با فرهنگ آداب زندگی مردم آن منطقه هماهنگ است بنابراین در طراحی این مجموعك. تلاش شله است تا الگوی کابلی مطابق و منطبق بر شیوه زندگی و فرهنگها مردم بوده، مواردی همچون محرمیت و حریم های شخصی، عدم اشراف، استقلال و امنیت صوتی و بصری، سر زندگی فضاها و حضور زنده و کاربردی طبیعت در زندگی مورد توجه قرار گیرد.

۱۲- استفاده از عمق زیاد زمین برای پارکینگ

با توجه به وجود عمق زیاد ( حدود ۹ متر در انتهای شمالی محدوده طراحی ، و از انجایی که این عمق امکان نور گیری چندان مناسبی ندارد، تصمیم بران شد تا از این بخش به صورت پارکینگ سر پوشیده برای ساکنین مجموعه طراحی گردد .

 

منبع : شرکت هنرسرای معماری یزد طرح اجرایی خانه صفوی / نشر از وب سایت معمار آنلاین

امتیاز 4.67 ( 9 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است