سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل و نقد بررسی مرکز درمانی اقامتی سالمندان ویلسون

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل و نقد بررسی مرکز درمانی اقامتی سالمندان ویلسون

تحلیل و نقد بررسی مرکز درمانی اقامتی سالمندان ویلسون

تحلیل و نقد بررسی مرکز درمانی اقامتی سالمندان ویلسون

اقامتی-خانه-سالمندان-ویلسون

اقامتی-خانه-سالمندان-ویلسون

مرکز درمانی اقامتی سالمندان ویلسون، بخشی از بیمارستان یادبود فیبی پانتی[۱] است، علیرغم تعداد اندک مراجعین خود، یک فرصت طلایی برای گسترش این ساختمان، در جنوب غربی ایالت جورجیا باشد. پانتی سابقه ۲۵ ساله درمان و مراقبت خود را به ساختمان جدیدی، پیوند زد و ویلسون در طراحی آن، با توجه به جنبه‌های درمانی، آموزشی و جذابیت نشاط‌آور، بر تقویت رابطه بین بیماران(مراجعه‌کنندگان)، خانواده‌ها، کارکنان مرکز، ملاقات‌کنندگان، آنهایی که کمکهای مالی خود را به این مرکز اهدا می‌کنند و همه کاربرانی که به واسطه این ساختمان و کارایی آن با یکدیگر تعامل دارند با یکدیگر و تمام این‌ها با محیط پیرامون، تاکید کرده است.(خانی‌زاد، ۱۳۹۱: ۲۲۵)

خانه سالمندان ویلسون، واقع در آلمانی، نمونه‌ای عالی از یک طرح معاصر برای خانه‌ای امن و پرستاری تمام وقت است که ۴۵۷۰ مترمربع از مساحت ۱۰۳۶۵ مترمربع خود را به فضایی برای استقرار ۵۰ پرستار و نیز فضای آموزشی و مکانی برای ملاقات‌های گروه‌های اجتماعی و داوطلبین اختصاص داده است. به منظور حفظ طبیعت سایت تا حد ممکن، تیم طراحی، پیش از اقدام به کار، به همراه یک زیست‌شناس محلی، سایت را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند تا بهترین موقعیت موجود برای بنا نمودن ساختمان‌ها را، با حداقل آسیب به طبیعت و تجمع گل‌ها و درختان، شناسایی کنند. مسیری به طول یک و نیم کیلومتر، اجزای سایت را در خود جای دادها و حیاط روبه‌رویی، باغ‌های خانوادگی و نمازخانه‌های بیرونی را با پیاده‌راه‌های عریض و سکوهای نظاره‌ی اطراف مرتبط ساخته است. طرح مدیریت منابع طبیعی ویلسون، در مورد این پروژه، تلاش در ممانعت از فرسایش و تخریب بافت طبیعی و نیز ذخیره‌سازی بارش‌ها برای کمک به طبیعت بود. بخش مسکونی این ساختمان، سه فضای مجزا برای سکونت ۱۸ مراجعه کننده دارد که هریک از این فضاها حول یک نشیمن دوست داشتنی مرکز قرار دارند. درون ساختمان، طراحی با محوریت آسایش کاربران و راحتی خدمت‌رسانی به آن‌ها صورت گرفته است. در اتاقها، سقف‌ها، زوارها و چهارچوب‌ها درها و پنجره‌ها، از الوارهای چوبی هستند. درها، دولنگه هستند و تمهیداتی برای کنترل فن، سایبان و وسایل گرمایشی توسط خود بیماران، در فضا تعبیه شده است.(خانی‌زاد، ۱۳۹۱: ۲۲۵)

 

سایت پلان خانه سالمندان ویلسون

تخت‌ها قابل جابجا شدن هستند و حتی می‌توان به راحتی آن‌ها را تا روی ایوان مسقف برد. خانواده‌ها و ملاقات کننده‌هایی که از این فضا بازدید کرده‌اند، طراحی تخت‌های کشودار در فرورفتگی پنجره‌ها را بسیار تحسین کرده‌اند. این تخت‌ها، در کنار پنجره که به بیرون اشراف دارد، گذاشته شده و به چراغ‌هایی با نور متمرکز، برای مطالعه مجهز هستند.

نشیمنی که ویلسون برای خانوادههای مراجعین طراحی کرده، درست در بیرون اتاق آن‌هاست. هریک از این نشیمن‌ها، یک محدوده مطالعه و گفتگو حول شومینه، فضایی برای بازی کردن و سرگرم ماندن کودکان، یک غذاخوری و ایستگاهی برای صحبت و تعامل کلامی دارند. هر نشیمن نیز، دسترسی آسانی به دو تراس بیرونی و مسقف دارد. فضاهای دیگری که صرفا برای کاربری خانواده‌ها طراحی شده، شامل یک آشپزخانه کوچک با نیمکت‌هایی برای نشستن، یک اتاق بازی برای بچه‌ها، یک اتاق آرام، یک اتاق آفتاب‌گیر و یک نمازخانه کوچک است. اتاق‌های دورهمی اصلی، فضاهای دلبازی هستند با سقف‌های بلند و پنجره‌هایی تمام قد که تخته‌های چوبی سقف آن با تیرک‌های چوبی تنومند و بیرون زده‌ای در جای خود محکم شده‌اند و حس فضاهای گرم و اطمینان بخش روستیک را منتقل می‌کنند.(خانی‌زاد، ۱۳۹۱: ۲۲۶)

 

 

0

User Rating: نفر اول باشید!
امتیاز 4.00 ( 1 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است