کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل هندسه بنای قصر خورشید

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل هندسه بنای قصر خورشید

تحلیل هندسه بنای قصر خورشید

تحلیل هندسه بنای قصر خورشید

 

_در این مقاله تلاش شد تا پس از معرفی اثر با متدولوژی خاص، هندسه پنهان در یکی از آثار ارزشمند معماری اس المی ایران بازیابی شود. همچنین در مورد کاربری بنا بر مبنای مدارک ارائه شده، این نتیجه حاصل شد که بنا به احتمال قریب به یقین به عنوان یک مقبره ساخته شده است. هندسه یافته شده در  پلان، نما و مقطع )هماهنگ با هم( بر مبنای شش ضلعی منتظم ۱۳ است. پیشتر نیز تحلیل هایی بر ابنیه کهن ایران بر مبنای مربع، پنج ضلعی منتظم هشت ضلعی منتظم و … انجام شده است. دستاورد مقاله حاضر بر مبنای شش ضلعی را حداقل در آثار معماری ایران می توان منحصر به فرد دانست. همچنین روش پیشنهادی برای ترسیمات دارای این خاصیت است که مرحله به مرحله نقاط مهم بنا را یافته و از ابعاد کلی به جزئیات می رسد. ترسیمات ارائه شده در این مقاله بر نما، مقطع و بر پلان در کنار هم و هماهنگ با یکدیگر ارائه شده اند.

_قصر خورشید در نگاه اول به شدت تحت تاثیر جلوه های معماری هند است. مصالح به کار رفته در نما و حجاری های انجام شده روی آنها، ظاهر بنا را به آثار معماری هند شبیه کرده است. اما همان طور که در متن مقاله ذکر شد، این اثر در لایه های زیرین خود دارای خصوصیات شیوه اصفهانی بوده و در بطن خود کاملا ایرانی است. یکی از ویژگی های پنهان بنا، که به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت، هندسه آن است. این ویژگی با قرار گرفتن در کنار ویژگی های دیگر طرح آن را به یکی از نمونه های ارزنده معماری ایران تبدیل کرده است. همچنین خاص بودن شیوه هندسی به کار رفته در اثر، آن را از نمونه های مشابه متمایز می کند و هویتی ایرانی به آن بخشیده است. پی بردن به ویژگی هندسی اثر و کاربرد خلاقانه آن در کنار خصوصیات و مفاهیم دیگر می تواند کمک شایان ی به احیای هویت اصیل ایرانی در آثار معماری کند.

رمز فایل: www.online-architect.ir

فهرست منابع :
آرین، منوچهر) ۱۳۸ ۵ (، نگاهی دیگر به برج ها، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
استر آبادی، محمد مهدی بن محمد نصیر ) ۱۳۸ ۷ (، تاریخ جهانگشای نادری، به تصحیح مهرآبادی، میترا، دنیای کتاب، تهران.
امیری، حسن ) ۱۳۸ ۵ (، دژ خدای آفرین، نشر خیزران، مشهد.
بوزجانی، محمد بن محمد البوزجانی ) ۱۳ ۶۹ (، هندسه ایرانی، ترجمه جذبی، علیرضا، سروش، تهران.
بمانیان، محمدرضا و همکاران ) ۱۳۹۰(، کاربرد هندسه و تناسبات در معماری، هله، تهران.
پوپ، آرتور ا. ) ۱۳۸ ۵ (، سیری در هنر ایران )از دوران پیش از تاریخ تا امروز(،ترجمه دریاباری، نجف، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
پوپ، آرتور ا. ) ۱۳ ۶۵ (، معماری ایران، پیروزی شکل و رنگ، ترجمه افسر،

————

برچسب ها:

تحلیل هندسی قصر خورشید-تحلیل و بررسی هندسه قصر خورشید-دانلود پاورپوینت تحلیل قصر خورشید-دانلود تحلیل قصر خورشید-نقد و بررسی بنای قصر خورشید-بررسی هندسه قصر خورشید-نقد هندسی یک بنای سنتی-نقد هندسی بنای سبک اصفهانی

امتیاز 4.95 ( 21 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است