تنها راه تغییر یافتن یک تصمیم واقعی است.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل مجموعه مسکونی محله ایلچی خان یزد

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل مجموعه مسکونی محله ایلچی خان یزد

تحلیل مجموعه مسکونی محله ایلچی خان یزد

تحلیل مجموعه مسکونی محله ایلچی خان یزد

معرفی بستر طرح محله ایلخی خان یکی از قدیمی ترین محله های شهر یزد است که جزء هسته اصلی شهر یزد بوده و در قرن پنجم هجری ، در داخل حصار اصلی شهر قرار داشته است. بدین ترتیب بسیاری از خانه های این محدوده قدمتی در حدود عصر صفوی و بلکه بیش از آن دارند. علاوه بر این قطعه بندی زمین ها، شکل قطعات و تناسبات خانه ها هنوز آثاری از عصر صفوی را در خود دارند.

 

  • البته بناهای دوره های تاریخی بعدی همچون قاجار و پهلوی نیز در این مجموعه به چشم می خورد و به همین سبب از نظر سبک نشناسی معماری و سیر تحول معماری اسلامی این محله سند تاریخی معتبری محسوب می نبود. فضاهای شهری و معابر عمومی این محله نیز همچون دیگر بخشهای بافت تاریخی شهر یزد دارای کیفیت های ویژه ای است

که لازم است در طراحی مورد توجه قرار گیرد. شیب تند بعضی از معابر محصوریت زیاد کوچه ها و نیز ساباط های پی در پی با شکل ها و ارتفاعهای متنوع شخصیت ویژه ای به معایر و گذر های این محله داده است. این در حالیست که اگر زاویه دید ناظر از سطح زمین اندکی بالاتر رفته و از بام یکی از خانه های بالای شیب به محدوده نگاه شود خط آسمان منحصربه فرد بافت با ترکیب بسیار زیبای بادگیرها و سقف خانه ها توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

محله مسکونی اقلیم گرم خشک

تحلیل مجموعه مسکونی محله

بررسی سابقه طرح مبحث نوسازی و طراحی مجموعه های جدید در بافت های قدیمی در شهر یزد با پیشنهاد مشاور طرح تفصیلی بافت قدیم با عنوان طرح تجمیع آغاز شد. مشاور طرح تفصیلی ، مهندسی قریبرز جبارنیا، طرح محله ایلجی خان را به عنوان یک نمونه برای وزارت مسکن و شهر سازی تهیه نمود، این طرح اما هیچگاه بہتے مرحله اجرا نرسید. با توجه به اهمیت بافت تاریخی و شرایط ویژه زمین ، سایت طراحی بارها مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است. مجموعه مسکونی ایلچی خان برای بار دوم توسط مرحوم مهندس علی علوی راد طراحی شد، اما این طرح نیز بدلیلی پاره ای مشکلات به مرحله اجرا نرسید.

برای دیدن تحلیل دیگر بناهای کشور کلیک کنید

تحلیل مجموعه مسکونی محله ایلچی خان یزد

در حال حاضر تنها بنای معماری موجود در محدوده طراحی بخشی از خانه ای است که در شمال شرفی محدوده طراحی واقع شده و تناسبات، شکل فضاها، شکل قوسها، تزئینات و… حاکی از این است که این بنا متعلق به عصر صفوی است و از ارزش خاصی برخوردار استمطالعات مجتمع مسکونی. ولی متاسفانه بیشتر بخشهای آن مخروب گشته و بخش هایی از آن در طول زمان در زیر خاک مدفون گشته و احتمالا با خاک برداری از محل اطلاعات مفیدی از این بنا و الگوی کامل محماری آن بدست خواهد آمد. هم اکنون تنها بخشی از فضاهای جبهه جنوب شرقی با دو بادگیر بر فراز آن ها و نیز بخشی از گودال باغجه باقی مانده است و اطلاعات زیادی در مورد جداره ها و فضاهای دیگر بنا در دست نیست.

امتیاز 4.50 ( 8 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است