اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل مجتمع تجارت جهانی تهران

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل مجتمع تجارت جهانی تهران

تحلیل مجتمع تجارت جهانی تهران

تحلیل مجتمع تجارت جهانی تهران

مجتمع تجارت جهانی تهران

مجتمع تجارت جهانی تهران

معماری هم آیینه دیگری است که وضعیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما را به ما می نمایاند. تصویر واقعی ما همان چیزی است که در شهرهایمان ساخته شده و می شود. توسل به میراث معماری گذشته فقط دستاویزی است برای اینکه خود را توجیه و دلخوش کنیم و آنچه را پیرامون خود میبینیم نادیده بگیریم در این شرایط، عملا معماران برجسته ایرانی از امکان فعالیت جدی در عرصه حرفه خود محروم مانده اند و تصمیم گیران درباره حاصل کار و نتیجه تصمیم گیریهایشان در معرض پاسخگویی قرار نمی گیرند در هیچ کجای دنیا مسئولان سازمانهای دولتی و عمومی، از چنین اختیارات وسیعی برای تصمیم گیری در این زمینه برخوردار نیستند و توزیع کار تا این اندازه شخصی و بی حساب و کتاب نیست. در اغلب کشورهای پیشرفته جهان، مسابقه مهمترین وسیله توزیع دموکراتیک کار و پرورش استعدادها و ترویج نوآوریهاست، اما در ایران بعد از برگزاری چند مسابقه معماری برای پروژه های دولتی در اوایل دهه ۷۰ که تقریبا” در تمامی آنها (همان طور که در بحث مسابقات معماری در معمار ۱ به آن پرداختیم) کارها عملا به برندگان مسابقات ارجاع نشد، این رویه به فراموشی سپرده شده است و در عمل هیچ نوع نظارتی از هیچ جهت بر امر واگذاری پروژه های دولتی به معماران واجد شرایط صورت نمی گیرد. در این شماره طرحی از مهندس علیزاده برای مجتمع تجارت جهانی تهران معرفی می شود که به موجب قرارداد خدمات مهندسی مشاور منعقد شده با صندوق ضمانت صادرات ایران در بهمن ماه ۷۸ تهیه شده است. پس از تایید فکر اولیه چهار جزء طرح شامل صندوق ضمانت صادرات ایران، مرکز توسعه صادرات ایران، ساختمان ستادی وزارت بازرگانی و ساختمان مشترک بیمه های داخلی و خارجی و سرانجام دفاتر بانکهای داخلی و خارجی، برنامه ریزی کالبدی و طراحی مجتمع آغاز شد و با توجه به نیاز فوری برای اجرا، ابتدا نقشه دفتر تجهیز کارگاه برای ابلاغ به پیمانکار، و سپس نقشه های فاز صفر و فاز اول برای تایید نهایی تحویل شده است. پس از تایید انها نقشه های اجرایی برای دو بخش ساختمان، یعنی صندوق ضمانت صادرات و مرکز توسعه صادرات ایران، تهیه و هزینه خدمات مهندسی نیز برآورد و اعلام شده است، اما به رغم انجام همه این امور، ظاهرا” در جریان مناقصه محدود ساختمان کار به شرکت دیگری سپرده شده است، بی آنکه دلایل رد این طرح روشن باشد. و این برای همه دست اندرکاران این حرفه جریان اشنایی است که بی بهره از حداقل نظامهای قانونی و رویه های تشخیص و تعیین صلاحیت برای ارجاع کار با شرایطی بسیار دشوار و طاقت فرسا و فاقد حداقل امنیت کاری رویارو هستند. در اینجا ضمن معرفی طرح مهدی علیزاده برای ساختمان مجتمع تجارت جهانی تهران ابراز امیدواری می کنیم طرح آتی این مجتمع مهم که به دلیل نوع کارکرد آن باید مظهر توان فکری و مهندسی کشور باشد، واجد مشخصه هایی به مراتب بارزتر باشد

مجتمع تجارت جهانی تهران در شمال بزرگراه چمران، رو به روی ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی، احداث خواهد شد. این مجتمع با چهار بلوک مرکز توسعه صادرات ایران (توسعه)، صندوق ضمانت صادرات ایران (صندوق)، ادارات ستادی وزارت بازرگانی (وزارت)، و نمایندگی بانکها و شرکتهای بیمه (بانک و بیمه)، ۲۱۵۰ کارمند را در خود جای می دهد و روزانه حدود ۳۶۰۰ مراجعه کننده را خواهد پذیرفت.

سرسرای مشترک طبقه همکف هر چهار بلوک و سرسراهای مشترک طبقات پنجم و ششم بلوکهای توسعه و صندوق را به هم مرتبط می کند. همه بلوکها همچنین از مهمانسراها و تالارهای همایشی مشترک استفاده می کنند.

در ترکیب بلوکها از الگوی تاق و ایوان ایرانی استفاده شده است.

مساحت بلوک توسعه ۱۰۳۷۶ م. م در ۹ طبقه، بلوک صندوق ۱۱۳۷۶ م. م در ۱۰ طبقه، بلوک وزارت ۲۵۱۴۱ م. م در ۲۱ طبقه، و بلوک بانک و بیمه ۲۵۳۹۵ م. م در ۱۸ طبقه است. ابعاد همه بلوکها ۳۳x۳۳ متر است.

طراحی سازه به روش جذب و انتقال نیروی زلزله خواهد بود. دوازده ستونی قوطی ۴۵x۴۵ سانتیمتر، با فاصله های ۳ متری، صفحات خرپایی مشبکی را در نماهای چهارگانه می سازند که به صورت گیردار به سازه مشبک فضا کار پوشش کفها متصل می شوند. پوشش کفها با دو دهانه ۱۲ متری از دو نمای متقابل به دو محور ستونهای هسته مرکزی با فاصله ۹ متر وصل می شوند. اجرای سازه با جوشکاری اجزا و نصب پیچ و مهره خواهد بود.

 

امتیاز 4.83 ( 6 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است