هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل بیمارستان کودکان اورنج کانتی

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل بیمارستان کودکان اورنج کانتی

تحلیل بیمارستان کودکان اورنج کانتی

تحلیل بیمارستان کودکان اورنج کانتی

بیمارستان کودکان اورنج کانتی

بیمارستان کودکان اورنج کانتی

پورتلند، اورنج کانتی ، آمریکا/ گروه معماری
زیمرگانسول فراسکا

ساختمان اولیه ی این بیمارستان که در سال ۱۹۰۸ احداث شده بود ، در میان ده بیمارستان برتر کودکدر آمریکا جای داشت؛ پس انتظار کارفرما و کاربران از بنای جدید که قرارا بود طراحی و احداث شود، بالا بود. لازم بود که ساختمان جدید ، در سطح جهانی چشمگیر باشد ، به خوبی در بافت کامپوسپزشکی بنشیند، با طبیعت کلورادو ، جغرافیا و فرهنگ منطقه هماهنگ بوده و در ضمن ، از انعطافلازم برای توسعه احتمالی در آینده و تکمیل تجهیزات پزشکی و درمانی برخوردار باشد. معمار، بادانستن این مطلب که گذراندن دوره و مراحل مراقبت و درمان کودک در کنار خانواده ها بسیار مهماست ، اقدام به طراحی یک فضای درمانگر برای کودک بیمار و پذیرا و صمیمی برای خانواده ها ،دوستان و پرسنل نمود. طرح نهایی ، گویای عمق اهمیت به دو جنبه ی درمانی و انسانی ست.ساختمان جدید ، با مساحت ۱۳۳۷۸۰ متر مربع مجهز به ۲۷۰ تخت بستری ، کلینیک ، پاویونی برایخدمات ویژه ، دفاتر ، فضای تحقیقاتی و آموزشی و پارکینگی به ظرفیت ۲۱۴۴ اتومبیل است. سایتیکه انتخاب شده ، از جبهه ی غربی و جنوبی ، چشم انداز عالی به دن ور و کوهستان دارد. در بخشبیرونی ساختمان ، مصالح ) شامل آجر ، فلز و شیشه ( با محیط همخوانی دارند و فرم و پالت رنگ ها ،پیرو اصالت کلورادو و فرهنگ منطقه هستند. اما در فضای داخلی ، طراحیاز روند معمول فراتر رفتهو رنگ ها ، مقیاس ها ، مبلمان و بافت به گونه ای متفاوت از ساختمان های درمانی مشابه ، به خدمتمعمار و کاربر در آمده اند.

 عکس ۱

سه برنامه کاربری مجزا اساس طراحی را شکل دادند: خدمات لوجیستیک/ تشخیص/درمان ، مراقبت های ویژهو برج های مراقبت و بستری بیمار. پایین ترین طبقه ، مختص خدمات لوجستیک ، می باشد و فضاهای عمومیورودی و لابی ( و بخش تشخیص در طبقه ی اول هستند. فضاهای جراحی و اهدای خون در طبقه دوم وو یک فضای ورزشی در CICU ،PICU ، تعدادی دیگر از اتاق های جراحی ، کلینیک ها ، آزمایشگاه قلبطبقه سوم جانمایی شده اند. امکانات رفاهی برای خانواده ها ) مانند لژ خانوادگی ، فضایی برای شستشویدر طبقه چهارم هستند. طبقه پنجم ، مختص سیستم های فنی NICU لباس ها و اتاق هایی برای خواب ( در کنارشکل برج های مراقبت از بیماران هستند. هماتولوژی و تومور شناسی ، L است و طبقات ششم تا نهم ، بخشدر طبقه هفتم هستند. نقطه ی تمرکز ، آتریوم بوٸتچر می باشد که یک نشیمن BMT به همراه تجیزات کاملعمومی است که نور را به قلب ساختمان آورده و سازماندهی خدمات پزشکی و تسهیلات خانوادگی را آساننموده است. داخل این آتریوم ، هنرمند اهل دن ور ، کارولین براکسما ، کفپوشی طراحی کرد که انباشته ازالمان ها ی کودکانه ای همچون تصاویر پروانه ها ، دانه های برف ، پرندگان ، ماهی ها و فرم های منحنی وانتزاعی است.
طرح ، نه تنها بیماران را مد نظر قرار داده ، بلکه همراهان ، خانواده ها و دوستان را نیز به عنوان کاربرانمهمی که نیاز به فضایی آرامش بخش و حمایت کننده دارند ، از یاد نبرده است. فضای استراحت و باغی برایافراد غیر بیمار برای کمک به بازیابی انرژی همراهان طراحی شده است. دسترسی به فضاهای بیرونی ، آسانو برای کسانی که میخواهند مدتی از هوای تازه ، آفتاب و طبیعت لذت ببرند ، یک پناهگاه خواستنی ست.تعبیه ی فضاهای مجزا برای خانواده ها مانند خانه ی دومی ست که در نزدیک مرکز تجاری ساختمان قراردارد. انجام تماس های تلفنی ، ارسال اییمیل و رسیدگی به کارهای اداری شخصی در این فضا رایگان است.نمازخانه ، محلی مناسب برای افرادی ست که به مدتی خلوت و سکوت احتیاج دارند. یک کافه ی بزرگ وروباز نیز ساخته شده که با نوشیدنی و غذا از مهمانان خو پذیرایی میکند.

عکس ۲

فضایی به مساحت ۲۸۰ مترمربع ، گریزی برای بیماران نوجوان فراهم کرده که فارغ از روند درمانیکسل کننده ،مدتی را با تماشای فیلم ، بازی بسکتبال ، انجام بازی های کامپیوتری و گوش دادن به موسیقی و مطالعه سپری کنند.همچنین این مکان ، به تلفن و یک آشپزخانه ی کوچک مجهز است. پرستاران و پرسنل برای استراحت و دوری موقتاز استرس کاری می توانند از فضای لژ و تراس های زیبایی که مختص آنها ساخته شده ، استفاده کنند. دوچرخه ،دوش استحمام و پارکینگی پیشرفته برای این افراد در نظر گرفته شده است.مسیرهای تردد بیماران و پرسنل در یو نیت های پرستاری و سایر بخش ها از یکدیگر مجزاست. تحقیقات میدانیبررسی ترددها و مشاوره ی معمار با تمامی کاربران نشان داد که یکی بودن مسیر های تردد موجب افزایش استرس وتشویش افراد و کند شدن سرعت رسیدگی پرستاران میگردد. حذف ایستگاه پرستاری به عنوان نقطه ی تمرکز نیزکاهش هرج و مرج و سرو صدا را ، در راهروهایی که بیرون از اتاق های بستری هستند، به دنبال داشت. بسیاری ازاتاق های بستری ، یک تختخوابه هستند تا آرامش ، حریم ، ارتباط با بستگان و کنترل بیماریهای واگیر دار تسهیلگردد. هر یک از این اتاق ها به فضایی برای خواب دو همراه ، یک کمد ، یک میز تحریر ، چند فیلم ، بازی هایکامپیوتری و تسهیلاتی برای انجام امور کامپیوتری مجهز هستند که همراهی و اقامت بستگان در طول شب را آسان وبه استفاده ی مفید آنها از زمان کمک میکند.برقراری ارتباط واقعی با فضای سبز بیرون از طریق طراحی فضای سبز ، باغ و ارتباط تجسمی با طبیعت از طریقتصاویر نقاشی شده از درختان و حیوانات ، نتیجه ی خوبی در پی داشت . پارک وسیعی که ساختمان بیمارستان در آنبنا شده ، علاوه بر کاهش سر و صدای ترافیکجادههای مجاور ، به القای حس تندرستی و نشاط افراد بسیار کمکمیکند. سرو صدا عامل مهمی در ایجاد استرس و شلوغی ست. با احاطه بر این مطلب ، طراحان سیستم احضاریرا برای پرسنل برگزیدند که بدون صدا و با ارسال پیام متنی ، آنها را مطلع می سازد. کفپوش ها و تایل ) paging(های دیواری نیز عایق صوتی هستند.

عکس بعدی

در طراحی ساختمان سعی شده تا حداکثر نور طبیعی مورد بهره قرار گیرد و پنجره ها و ویدها ابزار موثری در اینخصوص هستند که اتاق بیماران ، راهروها ، دفاتر و محدودهی پرسنل را روشن میگردانند. علاوه بر یک حیاطمرکزی و آتریومی شش طبقه که نور را به قلب ساختمان هدایت میکند ، نمای روبه روی ساختمان بیماران با شهشههای تمام قد و تراس های متعددی پوشیده شده و بسیار روشن و دلباز است.ثابت شده که حضور رنگ در محیط بر جسم و روح تاثیر گذار است . رنگ ها ، در این ساختمان ، با دقت انتخابشده اند و حاصل ، پنج پالت رنگی ست که تحت تاثیر منظرو بافت کلورادو شکل گرفته اند؛ برخی پالت ها خالصو پر انرژی و برخی آرام و ملایم هستند. پالت فضاهای عمومی ) شامل رنگ های خالص و فرم های آشنا( درفضاهای تردد و آتریوم، و پالت اجتماعی ) شامل رنگ های آرامتر و تصاوی انتزاعی و الهام گرفته از طبیعتکلورادو( در کافه تریا به کار رفته است. از پالت روحی ) شامل رنگ های خالص و درخشان ( در بخش کلینیک واز پالت آرامش ) با رنگ های آرام ، ملایم و طبیعی ( در بخش مراقبت های ویژه ، استراحت و نمازخانه استفادهشده و پالت رنگی کار ) متنوع تر از همه و با رنگ ها و طرح های پیچیده ( در داخل فضای مدیریت ، کار وکنفرانس اجرا شده است. پیاده سازی بخش های هنرمندانه و جذابیت های بصری با همکاری هنرمندانی همچون لریکرک لند و جان فیدلر به سر انجام رسید.گرچه رسیدگی به سلامت و درمان بیماری ،امری تعلل ناپذیر است اما یقینا رفتن به بیمارستان ، کاری نیست که بالذت و میل انجام شود . با این وجود ، ساختمان جدید بیمارستان کودکان پورتلند چنان راحتی و رشد احساسات شادیرا برای مراجعینش به همراه دارد که اغلب پس از بهبودی ، با رضایت و لبخند ساختمان این مرکز درمانی را ترکمی کنند.

عکس بعدی

امتیاز 4.56 ( 9 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است