اگر صخره در مسیر رود نبود ،رود هیچ آوازی از خود سر نمی داد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۹ آذر ۱۴۰۳
خانه » تحلیل بناهای معماری » تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

موزه کودکان پیتراکسلی

موزه کودکان پیتراکسلی

امروزه در آمریکا مجموعه های پژوهشی – تفریحی بزرگ کودکان، جای خود را به مکانهای کوچکی به نام «موزه های کودکان» داده است. در دهه اخیر تعداد موزه های کودکان در آمریکا از ۴۰ به بیش از ۴۰۰ عدد رسیده که نمایانگر رشد سریع بخش موزهها است. موزه های کودکان به والدین و پرستاران کودک در پرورش کودکان کمک می کند و این امکان را فراهم می سازد که تجربیات کودکان به گونهای چشمگیر شکل گیرد. توجه به فعالیتهای کودکانه یعنی بازی و اهمیت دادن به ساختارها و عملکردها در فضاهای بازی باعث شده که طراحان خلاقیت و ایده های خود را در راههای مختلف بیازمایند و به نتایج استثنائی کاملا آشکاری هم دست یابند

موزه های مدرن کودکان در جهت رفع نیازهای کودکان به خصوص نیازهای پیش نوجوانی تمرکز بیشتری داشته و احترام خاصی برای طبیعت و کنجکاوی ناخودآگاه | کودکان قائل شده است و آنان را به سمت سیاحت، اکتشاف و یادگیری هدایت می کند موزه کودکان مکانی است که از طریق تجریه مستقیم به کودک امکان اکتشاف و جستجو در خود، جامعه و اصول فیزیکی محیط را می دهد.موزه های کودک بر این اساس و اندیشه برپا می شوند که بازی یک فعالیت مهم و معنی دار برای کودک است و کودک از این طریق به اکتشاف و یادگیری می پردازد. بعدها دریافتند که اگر خانواده بازدید کننده از حضور خود در موزه لذت ببرد. آنها هم می توانند در موزه به اکتشاف و یادگیری بپردازند. به قول هوارد گاردنر: «موزه کودکان پروژه ای است که در آن شکست وجود ندارد، همیشه راهی برای یادگیری است. طراحی موزه برای کودکان نسبت به موزه های دیگر، هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد. با این حال صدها موضوع برای طرح کردن وجود دارد که بهتر است از آنها آگاه باشید.)

کودکان استفاده کنندگان ایده آل معماری هستند. شاید هیچ گروه دیگری نتواند بهتر از کودکان به کمک روشهای پیچیده، احساس، کشف و جستجو کند و از فضاها و طرحهای معماران بهره برداری کند. اگر طراحان بتوانند به کودکان به عنوان یک گروه خاص و نه یک بزرگسال کوچک بنگرند، طراحی برای کودکان می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.پیتر اکسلی معمار ۳۳ ساله اهل شیکاگو با طراحی و اجرای پروژه «ایستگاه اکتشافی» جایزه معماری جوان ۱۹۹۶» را از مؤسسه «معماران آمریکایی» دریافت کرد.با توجه به نمونه های موجود و تجربه شده، به نکاتی برای طراحی بهینه موزههای کودکان اشاره می شود. بیشتر این ایده ها هنوز هم در موزه های کودکان استفاده می شوند

مقیاس: ظاهرا بیشترین تأثیر را بر کودک می گذارد. اگر یک بزرگسال خاطرهای از دوران کودکی و در مکانی شبیه موزه بگوید، اغلب خاطرات او در برگیرنده مقیاس فضا | است، مثلا یک سالن خیلی بزرگ، یک دایناسور غول پیکر و شاید نیمی از یک زیردریایی یا یک معدن زیرزمینی، فضاهای بسیار بزرگ و موجوداتی مثل دایناسورها القاکننده وحشت و هیجان هستند، اما گاه باعث عصبانیت و رفتارهای برون انگیز نیز می شوند. از طرف دیگر کودکان اغلب محیطهای بسته کوچک را که احساسی از آرامش به آنها میدهد می پسندند و به آن توجه می کنندمقیاس تجهیزات فضا نیز برای کودکان اهمیت ویژه ای دارد. هم از نظر برقراری ارتباط با کودک و هم در رساندن پیغامی که محیط سعی در رساندن آن دارد. آیا دستگیره های در قابل دسترسی هستند؟ آیا ارتفاع دستشویی برای کودک ترسناک نیست؟ آیا پنجره ها، عکسها، غرفه ها، نیمکتها، میزها و مکانهای کار با ارتفاع مناسب برای کودک طراحی شده اند؟

جهت گیری کودکانه: دومین موضوع مهم در طراحی نیاز به جهت گیری کودکانه) است. مطالعه ای در سال ۱۹۹۲ بر گروههای کودکان مدرسه ای که از باغ وحشها دیدن می کردند، نتایج جالبی را به ارمغان آورد. در باغ وحش ملی واشنگتن دی سی، ۳ روش مشاهده برای کودکان در نظر گرفته شد. یک روش بر اصل شناخت تکیه داشت و برای کودکان نکات کلیدی را در مورد حیواناتی که قرار بود ببینند، شرح میداد. روش دوم پر اساس «فرآیندهای مهارتی» بود، یعنی به کودکان مهارتهایی برای مشاهده یاد داده می شد. دسته سوم به کودکان به عنوان بچه نگاه می شد و بر جنبه های عملی بازدید آنها تکیه میشد. مثل این موضوع که چگونه به آنجا می روند؟ چه مدت طول می کشد به آنجا برسند؟ چه چیزهایی می بینند؟ چقدر وقت دارند خرید کنند؟ چه چیزهایی می توانند بخرند؟ و چه چیزهایی برای ناهار میخورند؟گروهی که جهت گیری کودکانه (گروه سوم) روی آنها اعمال شده بود، بالاترین درصد یادگیری را هم در موضوعات شناختی و هم در مهارتهای مشاهده ای به دست آورده بود.

تحلیل موزه های مدرن کودکان در امریکا

تحلیل موزه های مدرن کودکان در امریکا

با توجه به این مشاهده ساده می توان دریافت که طراحی برای بچه ها وخانواده هایشان باید به گونه ای باشد که خود به اکتشاف و جستجو در محیط بپردازند. همچنین وظیفه طراح است که اجزای کلیدی مکان و سلسله مراتب فضایی را هماهنگ کند. این هماهنگ سازی باید از خارج و ورودی ساختمان شروع شود و تا فضاهای داخلی ساختمان ادامه یابد.

تکرار: کودکان می توانند یک تجربه خاص مثل خواندن کتاب مورد علاقه تماشای فیلم جذاب و با بازی با یک اسباب بازی قدیمی آشنا را صدها بار تکرار کنند. به نظر می رسد که تکرار و آشنایی نقش بسیار مهمی در کسب تجربه و دانش کودک بازی می کند. همچنین کودکان بسیار کنجکاوند و با اکتشافات جدید و کتاب داستانهای جدید خوشحال می شوند. یک طراحی خوب برای بچه ها باید بین استفاده از فضاهای آشنا برای کودکان و اشیای عجیب توازن برقرار کند، به گونه ای که در آن فضای آشنا امکان کشف چیزهای ناآشنا را برای کودک مهیا کند.

نفوذ فیزیکی: نوعی از آشنایی فضایی که غالبا در موزه های کودکان از آن استفاده می شود، احساس نفوذ فیزیکی و ادراکی از طریق حد و مرزهای فیزیکی محیط است. دیواره های شیشهای، لوله کشیها و دیگر زیرساختهای ساختمان را نشان می دهد و با اجازه میدهد که کودکان نیم نگاهی به پشت صحنه کارکنان موزه داشته باشند. بدین ترتیب به سیستم و ساختار رمزآلود محیط که برای کودکان جذاب است، کمک و راه را برای کنجکاوی و ایجاد حس اکتشاف در کودک هموار می کند. مسیرهای راهپیمایی کودکانه همساز با اندازه های بدن کودکان) یا اشیا در مقیاسهای بزرگ به کودکان اجازه درک و اکتشاف و جستجوی سه بعدی و فضایی را می دهد.

امکان فضاسازی توسط کودکان: کودکان محیطهایی را بیشتر دوست دارند که در آن قادر به پاسخگویی باشند و یا توسط خودشان اداره شوند. بیشتر تعاملات کودکان با دنیا شامل آزمایش اثر و قدرت خودشان در اداره یا تغییر آن است. کودک باید با دست چیزی را امتحان کند تا بتواند آن را درک کند و از آن یاد بگیرد.بازسازی فضاهای واقعی در مقیاسهای کودکانه بازسازی فضاهای واقعی برای کودکان بسیار جالب هستند، چون به آنها اجازه می دهند تا نقش فیزیکی با اجتماعی خویش را از طریق بازی تمرین کنند و فرصتی را برای پرستاران و والدین فراهم می آورد که داستانها و بينش خویش را در زندگی واقعی به کودکان بیاموزند.

بچه ها در پرواز پروژه کودکان در پرواز با همکاری مشترک موزه کودکان شیکاگو و سازمان هوانوردی شیکاگو در فرودگاه بین المللی آهاره، مثال خوبی برای کاربرد موضوع طراحی عملی است. این غرفه برای کودکان زیر ۱۲سال محیطی تعاملی است که بر موضوعات پرواز، مسافرت و شهر شیکاگو تمرکز می کند. این غرفه در فضایی به مساحت ۲۲۰۰ فوت مربع و در سالن فرودگاه آهاره قرار دارد. در محیط امن و نفوذناپذیر فرودگاه در این شهر پرهیاهو، بسیاری از اصول ایمنی برای کودکان در نظر گرفته شده، دیوار بلند ۴۳ اینچی پیرامون غرفه آن را کاملا در بر گرفته و فقط یک در اصلی با دروازه فلزی خروج و ورود وجود دارد. ورودی آن خارج از محدوده شلوغ و پرجمعیت و فضای آن در داخل و خارج غرفه مناسب برای افراد و مسافران با چمدانها و وسایل زیاد است. سخت افزار ساده دروازه اشخاص را مطمئن می کند که بسته و قفل شده است، تا کودکان را در داخل نگه دارد. دیوار مانع پیرامون مکانی برای نمایش اطلاعات نیز هست و به مسافران اجازه می دهد به مانیتورهای نمایش دهنده پروازها | از داخل غرفه تسلط کافی داشته باشند.

تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

براساس یک تعهد اخلاقی که به امکان دسترسی همه سنین و حتی افراد ناتوان جسمی توجه می کند در این پروژه تفسير لامسهای و شنوایی پروژه نیز که راهنمای چگونگی حرکت و دسترسی است (به خصوص برای کودکان کوچک که توانایی خواندن ندارند و یا افرادی که در شنیدن یا دیدن ناتوان هستند) حاضر است.شبیه سازی یک هواپیما، اتاقک خلبان و برج مراقبت در قسمت مرکزی غرفه و امکان دسترسی به آن از طریق یک شیب راهه محیط بسیار جالب و جذابی برای کودکان به وجود آورده است. آسایش و راحتی یکی از موارد مهم در موفقیت طراحی محیط برای کودکان است. به همین دلیل تیم طراح این پروژه، مشتریان و کارفرما با متخصص در امور افراد ناتوان و معلول جسمی، همکاری داشتند.

نیاز به نشستن با طراحی نیمکتهایی با طراحیهای کودکانه حل شد. حرارت مطلوب هم با پنجره های زاویه دار تزئینی در دیوارهای رو به جنوب و از طریق انرژی گرمایی خورشید که تقریبا ۴۰ درصد گرمای ساختمان را تأمین می کند تأمین می شود. بدین ترتیب در ماههای زمستان که تابش خورشید بسیار کم است، در هوای شیکاگو دمای هوای مناسب برای مسافران به خوبی تأمین می شود.این مثالها وابستگی سه مقوله ذکر شده را نشان میدهند. شیبراهه یک راه حل عملی است، که الهام بخش و در عین حال یک فعالیت بزرگ و جالب است. در این پروژه توازن شگفت انگیزی بین عمل، کاربری و الهام گیری وجود دارد که پایه و اساس طراحی تربیتی است

پانوشتها

۳- Young Architect Award 4- American Institute of Architects

۱- Howard Gardner 2- Exploration Station

تحلیل کامل موزه های مدرن کودکان در امریکا-پیتراکسلی

 

امتیاز 5.00 ( 2 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. پینگ بک : جواد

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است