تمام محبتت را به پای دوستت بریز نه تمام اعتمادت را. (حضرت علی علیه‌السلام)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک پاورپوینت های معماری » معماری اسلامی » دانلود رایگان پاورپوینت کامل مسجد-۱۳۲صفحه

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

دانلود رایگان پاورپوینت کامل مسجد-۱۳۲صفحه

دانلود رایگان پاورپوینت کامل مسجد-۱۳۲صفحه

دانلود رایگان پاورپوینت کامل مسجد-۱۳۲صفحه

میدان نقش جهان

مسجد گونه تتبی شکل

شبستان تنبیوار یا سر پوشیدههای کشیده که یک دهانه بزرگی در میان و چند ایوانچه یک یا دو اشکوبه یا کمر پوش در دو سوی خود داشته نیز جای شایسته ای برای برگزاری نماز بوده است. ( از این طرح بیشتر در شبستانها بهره گرفته شده اما مساجد کاملی تنها با طرح تنبی ساخته شده است. نمونه خوب آن مسجد محله پادرخت محمدیه نایین است که دارای یک سردر زیبا و دری با منبت کاری ظریف است. کل مسجد یک فضای تنبی شکل است)

پاورپوینت مسجد

بخش زنانه مسجد بیشتر در اشکوب بالا و در کمر پوش یا ورگدا یا غرفه جای داشته است. مانند شبستان مسجد ملاعبدالخالق در یزد و مسجد سید محمد در عقدا و شبستانهای دو سوی گنبدخانه جامع یزد و شبستان مسجد جامع اصفهان که محراب نام آور الجایتو در آن جای دارد اینها نمونه های خوبی از این گونه شبستانها است. ولی بهترین و درخورترین اندام مسجد ایرانی، شبستان چهلستونی است که بخش بزرگی از کالبد مسجد را در بر می گیرد. چون شبستان چهلستون یا ستاوند دهانه های کوچکی دارد و تاقهای آن اگر دارای پوشش غ باشند، در کنار هم جای گرفته اند، می توانند رانش همدیگر را از میان ببرنده از این رو کمتر بیم ویرانی وفرو ریختن آن می رود و گسترش آن هم با افزودن رده ستونها و چشمه ها، بسیار آسان است. نگاهی به سیر تاریخی آغاز تا آوان سده پنجم به کار می رفته است. برای نخستین بار در زمان فرمانروایی سلجوقیان، دگرگونی هایی در ساخت مسجد پدیدار می شود و آرایه ها بیشتر شده و آن حالت روحانی در فضای مسجدها از میان می رود بیشتر بیگانگانی که در این باره پژوهش کرده اند و حتی خود ما، چنین می پنداریم که مسجدهای سلجوقی بسیار زیبا هستند. ولی اگر الگوی نخستین شبستانی در مسجد جامع اصفهان را با الگوی چهار ایوانی آن با هم بسنجیم، چنین داوری نمی کنیم

بخشهای شبستانی این مسجد در اواخر سده چهارم میان سالهای ۳۸۰ تا ۳۸۵ ساخته شده است. در زمان سلجوقیان دو گنبد نظام الملک در بخش جنوبی و گنبد تاج الملک در بخش شمالی به بهانه چشم و هم چشمی با آن ساخته شد و مسجد چهار ایوانی گردید. با این دگرگونیها همه لطف و روحانیت مسجد گرفته شده

ساختمان مسجدها همه جا بلند و باشکوه ساخته می شده که به أبد. افزون بر آن، در کنار مسجد، مناره هم ساخته می شده که نشانه به است. مناره پیش از آن که نشانه مسجد باشد، کاربردهای دیگری داده است. مناره گاه به عنوان میل راهنما در راههای کویری و جنگلی بوده در زمان ابومسلم خراسانی، مسجدهای شبستانی از آن سادگی نخستین به در می آیند. ابومسلم دستور می دهد در همه شهرها و روستاهای بزرگ، مسجدهای بسیار باشکوهی با الگوی شبستانی بسازند. بدین گونه که در گرداگرد یک میانسرا، شبستانهای ستوندار ساخته می شده که در و پنجرهای هم نداشته است. بخش روبه قبله، شبستان بزرگتر داشته و دهانهای که در راستای قبله بوده، بلندتر از دهانه های دیگر، و در نمای میانسرا آشکار بوده و نیز روبروی آن، در آن سوی میانسرا، دهانه بلند دیگری بوده که به درآیگاه مسجد می رسیده است

گاه درهایی هم در جاهای دیگر میانسرا بوده که مردم بتوانند از هر اسو به مسجد درآیند. چون مسجد فضایی آزاد بوده و برای درامدن بدان اتشریفاتی نداشته است. تنها اینکه در آیگاه اصلی مسجد، بلندتر بوده و نشانه ای برای آن شمرده می شده است ساختمان مسجد همواره بر پایه جفت سازی یا قرینگی ساخته می شده است. برای این که مسلمانی که بدان درمی آید، یکراست و به آسانی سوی قبله را بیابد، و رو بدان کند. ای کاش این سامان و ترتیب هیچ گاه به هم نمی خورد و هنوز هم دنبال میشد.

برای تبدیل مسجد شبستانی به چهار ایوانی، نخست در میانه ای میانسرا، چند دهانه را ویران می کردند و جای آنها یک ایوان بلند تله گاه دو پروار به دو سوی آن می افزودند.

 

دانلود فایل pptx مسجد

16-4

رمز فایل: www.online-architect.ir 

در گذشته مسجدها تنها جایگاه نیایش و عبادت نبودهاند، عبادت را از دید اسلام در هر جای می توان انجام داد. به راستی مسجد، دل و مرکز و قلب شهر بوده است مسجد جایگاه اجتماعی مهمی میان مردم داشته است. آنها در آن به گفتگو می پرداختند و به درد دل هم می رسیدند. مسجد کارکرد آموزشی هم داشته و مدرسه در آن برپا می شده است. بعدها در کنار آن درمانگاه و بیمارستان هم ساخته می شد و به ساختمان مسجد می پیوست

در میانسرای مسجد، از صفه های رو به حیاط، برای تدریس و آموزش بهره گیری می شد. برای نمونه در مسجد جامع اصفهان در صفه صاحب که در برابر گنبد خواجه نظام الملک ساخته شده، به طلاب آموزش داده می شده است

همچنین مسجد کارکرد سیاسی هم داشته است، چون گاهی افرمانروای شهر، پیشنماز مسجد هم بوده است. مردم هنگامی که با او کار داشتند، معمولا پیش از نماز یا پس از آن در مسجد با او دیدار می کردند. اگر می بایست فرمانی از او برای مردم خوانده شود یا کسی را از کاری باز بدارد یا دستوری اخلاقی و دینی بدهد، بهترین جا برای آگاهی مردم، همان مسجد بوده است

رساله-هندسه-و-معماری-مساجد

رساله-هندسه-و-معماری-مساجد

در برخی مسجدها نه تنها علوم دینی، بلکه علوم ریاضی و نجوم و حتی علم موسیقی نیز آموزش داده می شده است. موسیقی علمی در همین مسجدها پدید آمد. از همین مسجدها بود که کسانی مانند ابوعلی سیناه محمد بن زکریای رازی، ملاصدرا و امام محمد غزالی بیرون می آمدند. همه اینها علوم خود را در همین مسجدها می آموختند نشان مسجد دو ایوانی بی هیچ گفتگو از سده ششم و هفتم در دست است، چون دو ایوان مسجد فریومد هنوز بر پای است و پس از آن نیز

مسجد زوزن هم به گونه دو ایرانی ساخت این گونه مسجد به صورت رایج، تنها در استان خراسان درهم به گونه دو ایوانی ساخته شده است. شگفت آور است که صورت رایج، تنها در استان خراسان دیده می شود. اگر سازهای دیگر هم یافت شود، در آغاز چنین نبوده و در پی دستکاری ها من افزودهای پس از آن، چنان چهرهای به خود گرفته است؛

به همان مینه که بیشتر مسجدهای چهار ایوانی امروز مانند مسجد جامع اصفهان و مسجد فریومده نمونه مساجد ایوانی (بین راه شاهرود و سبزوار) از نظر سبکی به مساجد قرن ششم تعلق کرد این مسجد دارای دو ایوان بلند است. از ویژگی های معماری مساجد خراسان ایرانی بودن سیاست هنوز هم آثار زیبایی از کتیبه های گچی بر پا شده و نقوش بسیار زیبا و چهره داخلی تاق ایران به جای مانده است

رفتن (بالا: چپه در ۶۰ کیلومتری جنوب خراسان، تاریخ ساخت ۶۱۶ هجری ) تنها اثر کمی از وزیر نق آن به جای مانده است در نقشه جای دو ایوان مشخص شده است پر پنله ابوان قبله تا خیس اجر و گچبری های زیبای کتیبه ها و نقوش گیاهی به چشم می خورد یکی از قدیمی ترین و کاربرد کلشی لاجوردی و فیروزه ای در این مسجد دیده می شود از مجله انر)دانلود نویفرت

»منبع: وب سایت تخصصی معماری – معمار آنلاینـ

همانطور که ما عاشقانه شما را دوست داریم ،و برای جمع اوری اطلاعات از وقت خود میگذرانیم از کاربران عزیز توقع داریم که برای ما کامنت های از جنس های انتقاد پیشنهاد راهنمایی و… با ما در میان بگدارن

نظر شما در باره سایت ما چیست ؟
پیشنهاد شما برای آموزش بعدی چیست ؟
جای چه نکته ای در این مطلب خالی یافتید؟
از بین این نکات، کدامیک برایتان جالب تر بود؟

امتیاز 4.60 ( 5 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. عالی ممنونممممم

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است