خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

اطلاعیه سایت

$ جشواره پاییزه معمار آنلاینـ $

با خرید 2 رساله از سایت ما 1 رساله هدیه بگیرید

 برای دیدن کلیک کنید

برای خرید کردن از گزینه افزدون به سبد خرید استفاده کنید!!

تماس با پشتیبانی+ ایدی تلگرام

0939-530-5451

  M_abdali@ 

معماری و سینما

معماری و سینما

معماری و سینما

معماری و سینما دارای وجوه مشترکی هستند که آن ها را به یکدیگر پیوند می دهند. در هردوی این هنرها مسئله مهم خلق کیفیتی از فضاست با این تفاوت که فضای معماری ملموس، قابل درک و تجربه مستقیم و از لحاظ کمی متناهی است ولی فضای سینما از آن جا که به طور غیر مستقیم درک می شود تاحدی ناشناخته و غریب می نماید و قادر است تا بی نهایت گسترده باشد. همچون فضاهایی که گاه در ذهن یا رویاهایمان تجسم و در آنها زندگی می کنیم. در حقیقت سینما قادر است به واسطه ابزار های خاص خود این تصاویر ذهنی را به تصاویر عینی بدل کند، بدون آن که در واقعیت وجود داشته باشند. موضوع مهم دیگر چگونگی استفاده از این ابزارهاست. همان گونه که در معماری صرف نظر از ایده، طرح، مصالح، تکنولوژی، نور، رنگ، بافت و بسیاری از عناصر دیگر در پردازش کیفیت فضا موثرند، سینما نیز ابزار های مختلفی را در اختیار دارد که به واسطه آن ها می تواند کیفیتی از فضا را تقویت یا تضعیف کند. در حقیقت یکی از مهم ترین دلایل در موفقیت یا شکست یک فیلم چگونگی القای فضایی است که موضوع در آن واقع می شود. گاه موضوعات مختلفی در درون خود هستند فضاهایی که خود به تنهایی دارای هیجاناتی هستند و حس هایی نظیر وهم، وحشت، رازآلودگی و … را به ذهن منتقل می کنند. این فضاهای حقیقی از آن جا که جهت تصویرسازی به اغراق و دستکاری کمتری نیاز دارند غالبا در نقش فضایی ظاهر می شوند که داستان فیلم در آن جا حادث می شوند.

سینما و معماری

سینما و معماری

طبقات اقتصادی و تصویر شهرنشینی در سینما:

امکان ندارد آدم و شخصیت هایی که در یک سکانس یا فیلم می بینیم دارای طبقه ی اقتصادی نباشد. ظاهر آنها و محلی که اتفاقات در آن رخ میدهد خود نشان دهنده ی یک وضعیت است. دو طیفی که غالبا مورد استفاده در این موضوع هستند طبقه ی مرفه اقتصادی شامل اشراف و طبقه ی بورژوا است.

(تفاوت اشراف و بورژوازی در این است که در طبقه ی اشراف دارایی ها لزوما خرج روزمرگی نمی شود اما در بورژوازی آدم ها اساسا ول خرج هستند و نقدینگی به عنوان تجملی اجتماعی به رخ کشیده می شود.)

ویژگی طبقه ی مرفه آن طور که به نظر می رسد توانایی اقتصادی برای پوشاندن فضای شخصی شان است. یعنی حتا آدم های نزدیک به ایشان از فضای خصوصی آن ها باخبر نیستند یعنی هر کدام از این افراد دو فضای خصوصی و عمومی را به طور هم زمان دارند.

طبقه فرو دست اجتماع از آن جهت که توانایی پوشاندن فضای شخصی اش را ندارد بیشتر در معرض شرایط دراماتیک قرار می گیرد و بیشتر سوژه برای تبدیل شدن به داستان را دارد. یک موقعیت دراماتیک اغلب در شرایطی رخ می دهد که تقابل اتفاق می افتد وقتی آدم ها بیشتر در معرض یکدیگر باشند و حریم خصوصی بین شان حداقل باشد و این تقابل کلی فضای خصوصی و عمومی می تواند به یک صحنه دراماتیک سینمایی تبدیل شود.

هم از نگاه جامعه شناسانه و هم از نظر سینمایی فضاهایی که مربوط به قشر فرودست جامعه است غالبا فضاهایی با قالب فساد اخلاقی و مالی را نشان می دهند. اما این امر اشتغال بر خلاف قانون عمل کردن انحصارا برای قشر فرودست جامعه نیست بل که قشر مرفه نیز خیلی به آن اشتغال دارد اما از آن جهت که پول دارد می تواند به راحتی آن را مخفی کند (در فضایی که خودش ساخته است)

رابطه سینما و معماری

رابطه سینما و معماری

اما در مورد قشر متوسط جامعه وضع چه گونه است؟

این طبقه که درصد بیشتری از جامعه را تشکیل می دهد و فضاهای شهری بیشتری در اختیار دارد از آن جهت که به اندازه دو مورد قبلی پول تاثیرگذاری زیادی در زندگی شان ندارد. هنگام ساخت یا نگاه کردن فیلمی درباره این قشر دیگر درگیر مسائل اقتصادی یا شکل فرهنگ و رفتار این آدم ها نیستیم. از این جهت ساختن و دیدن این گونه فیلم ها نگاهی دقیق تر می طلبد. باید داستانی خارج از این اتفاقات بزرگ داشته باشیم که بتوانیم در مورد این قشر صحبت کنیم داستانی که برای این طبقه رخ می دهد روان کاوانه تر است مانند جنس سینمای اروپا یا فیلمسازی در کشورخودمان مانند اصغر فرهادی. اهمیت ندادن به طبقه اقتصادی آن ها و بیشتر پیدا کردن روابط و تقابل درماتیک بین آن ها و شناخت آدم هاست که ارزش دارد. این نگاه روان کاوانه در این بحران زندگی مدرن شهری می تواند دست مایه داستانی سینمایی باشد.

کاراکتر، لنز و سازه

هر نما از یک فیلم را می توان از سه منظر نگاه کرد که این سه می توانند سه راس مثلث یا مولفه اصلی یک سکانس سینمایی باشند اما باید بدانیم فضایی که در آن اتفاق و کاراکتر رخ می دهد شامل همان موضوع قبلی سینما نیز می باشد. در مورد لنز این را بدانید که چه در عکاسی و چه در فیلمبرداری در دو حالت کلی لنز پایین تر از سطح سوژه و بالاتر از آن دو نگاه خاص را القا می کند که این ویژگی لنز است که اگر لنز پایین تر از سوژه باشد به هیبت سوژه می افزاید و اکر لنز بالاتر از سوژه باشد از اهمیت آن کم می کند حال اگر در کنار این مقوله بسیار ساده لنز حواس ما به چگونگی ساختمان و فضایی که در آن قرار دارد باشد یا این که رابطه کاراکتر با فضای پیرامونش چیست و آیا این که ساختمان نسبتی با اتکای شخصیت و حیات کاراکتر دارد یا نه ؟ می تواند در فضای بصری تماشاگر تاثیر ویژه داشته باشد و از این مهم تر جهان بینی کارگردان را نشان می دهد.

مثلا استنلی کوبریک فردی است که این اتفاق بسیار در کارهایش اهمیت دارد و فهمیدن رابطه ایی که سازه و ساختمان با کاراکتر و لنز دارد می تواند در فهمیدن جهان بینی و نگاه کاراکتر و حتا کارگردان به دنیا کمک زیادی بکند.

در فیلم آخر کوبریک “چشمان باز بسته  “Eyes Wide Shut 1999 -نسبت میان خانه دکتر بیل را با موقعیت فرهنگی اش دریابید و بعد او را در خانه زیگلر ببینید و بعد هم در آن محقل فرقه ایی. نسبت ساختمان ها با فضاها با فرهنگ کاراکترها بسیار متناسب و دقیق است.

ادامه دارد در مطلب بعدی …

0

User Rating: 4.76 ( 4 votes )
امتیاز 5.00 ( 2 رای )
اشتراک گذاری مطلب
امیر دهقان

درباره امیر دهقان :

امیر دهقان هستم دارای مدرک کارشناسی رشته معماری از دانشگاه علم و فرهنگ ، تخصص بنده در زمینه طراحی و انجام پروژه های معماری از جمله ماکت و سه بعدی می باشد. با پیشنهاد و انتقادهایتان ما را در راستای ارائه خدمات بهتر راهنمایی فرمائید .

معدله فوق را حل کنید *

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت مـــعمـار انـلاین محفوظ است-کپی مطالب با درج لینک سایت مجاز می باشد

__$ جشواره پاییزه معمار آنلاینـ $__ با خرید 2 رساله معماری از سایت ما 1 رساله به دلخواه هدیه بگیرید.... فقط تا پایان پاییز فرصت باقیست _ برای دیدن کلیک کنید