كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

ریزفضای طراحی هتل

ریزفضای طراحی هتل

ریزفضای طراحی هتل

فضاهای مورد نیاز هتل

فضاهای مورد نیاز هتل

هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند. به عبارت دیگر هتل یک مجتمع خدماتی است با هدف کسب درآمد که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند. این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

تقسیم فضاها :
ـ فضای خصوصی شامل : فضای اتاق ها
ـ فضاهای عمومی شامل : سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات
ـ فضای پشتی شامل : آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس

طراحی با نور در هتل وزیرمجموعه‌های آن :
ایجاد کاربری ۲۴ ساعته، چند گانگی فعالیت‌ها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتل‌ها تمهیداتی را می‌طلبد که یکی از مهم‌ترین آنها نورپردازی است. در تلاقی معماری و طراحی داخلی، نورپردازی جایگاه ویژه‌ای دارد که گستره‌ی وسیعی از نیازها را پوشش می‌دهد. این نور است که به میهمانان خوشامد می‌گوید و به آنها احساس آرامش می‌دهد، گاهی نمودار تصاویر است، گاهی مشخص کننده‌ی موقعیت‌ها، گاهی هم حریم‌ها را از هم تفکیک می‌کند و اختلاف کاربری‌ها را مشخص می‌کند. ضمن آنکه به میهمانان کمک می‌کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل، ویژگی منحصر به فردی دارد که با توجه به آن می‌بایست نورپردازی خاصی صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعریف این بخش‌ها و چگونگی طراحی آنها با نور می‌پردازیم.

خدماتی
رخشور خانه ۷۶٫۲۳ ۲ ۱۵۲٫
مسئول خدماتی ۲۳ ۱ ۲۳
تعویض لباس ۳۰ ۲ ۷۰
آبدارخانه ۱۴ ۱ ۱۴
سرویس بهداشتی ۲٫۳۰ ۲ ۵
جمع آوری و تفکیک لباس های کثیف ۷۵ ۲ ۱۵۰
شست و شوی لباس های کثیف ۷۵ ۲ ۱۵۰
اتو کشیدن لباس های تمیز ۷۵ ۲ ۱۵۰
آشپزخانه
آماده سازی و پخت و پز غذاهای رژیمی ۸۵ ۱ ۸۵
آماده سازی و پخت و پز غذا ۸۵ ۱ ۸۵
شستشوی ظرف ۵۰ ۱ ۵۰
مسئول آشپزخانه ۳۰ ۱ ۳۰
انبار خشک ۶۵ ۱ ۶۵
سرد خانه زیر صفر ۴۵ ۱ ۴۵
سرد خانه مواد غذایی ۴۵ ۱ ۴۵
سردخانه لبنیات ۴۵ ۱ ۴۵
سردخانه گوشت ۴۵ ۱ ۴۵
موتور خانه ۷۵ ۱ ۷۵
بارانداز ۵۰ ۱ ۵۰
 
اقامتی
سوئیت یک نفره ۴۰ ۴ ۸۰
سوئیت دو نفره ۴۰ ۷ ۲۸۰
سوئئت سه نفره ۶۵ ۴ ۲۶۵
سوئیت چهار نفره ۷۵ ۱۰ ۷۵۰
سالن تلویزیون ۱۵۵ ۱ ۱۵۵
سالن ملاقات ۸۵ ۱ ۸۵
پرستاری ۲۵ ۵ ۱۲۵
سایت اینترنتی ۱۸۵ ۱ ۱۸۵
کتابخانه ۴۰۰٫ ۱ ۴۰۰
سلف ۳۸۵ ۱ ۳۸۵
سرویس بهداشتی ۳ ۸ ۲۴
درمانی
فیزیوپراپی ۴۵ ۱ ۴۵٫
الکترو تراپی ۴۵ ۱ ۴۵
مشاور ۹ ۱ ۹
اتاق استراحت ۱۵ ۲ ۳۰
سرویس بهداشتی ۱٫۶۹ ۸ ۱۳٫۵۲
نام فضا ها متراژ واحد متر مربع تعداد فضا ها متراژ کل متر مربع
اداری
مدیر ۱۵ ۱ ۱۵
معاون ۱۵ ۱ ۱۵
جلسا ت ۲۵ ۱ ۲۵
فضای انتظار ۱۰ ۱ ۱۰
کار گزینی ۲۰٫۶۴ ۱ ۲۵
آبدارخلنه ۱۵٫۶۱ ۱ ۲۰
اطلاعات ۹٫۹۷ ۱ ۱۰
مشاور ۲۳٫۹۵ ۱ ۲۵
پزشک ۲۲٫۱۶۲ ۱ ۲۴٫
نمازخانه ۴۵٫۸۷ ۱ ۴۵
کارشناس تغذیه ۱۸٫۹۹ ۱ ۱۸
کارشناس ورزشی ۱۹ ۱ ۲۰
بایگانی ۱۸٫۹۹ ۱ ۱۸
دبیرخانه ۱۹ ۱ ۲۰
سرویس ۱٫۵۰ ۴ ۶
رفاهی
سالن شب شعر ۱۸۵ ۱ ۱۸۵
آموزش سفالگری ۱۶۵ ۱ ۱۶۵
نمایشگاه ۴۲۵ ۱ ۴۲۵
استراحت ۹ ۲ ۱۸
سرویس                 ۱٫۵۰ ۶ ۹
ورزشی
استخر ورزشی ۳۲۰ ۱ ۳۲۰
استخر درمانی ۳۲۰ ۱ ۳۲۰
جکوزی        ۸۰ ۱ ۸۰
سونا بخار ۲۵ ۱ ۲۵
سونا خشک ۲۵ ۱ ۲۵
پزشک ۷ ۱ ۷
مسئول استخر ۹ ۱ ۱۰
رختکن ۲ ۱۸ ۳۶
دوش ۹۵ ۹۵
سرویس ۲ ۶ ۱۲
بوفه ۴ ۱ ۴

طرح پیشخوان لابی و دفاتر ادرای ، برای ایجاد واکنش مثبت میهمانان نسبت به هتل حائز اهمیت زیادی است . در حالیکه تمام میهمانان با پیشخوان لابی در ارتباط  می باشند ، بسیاری از مراجعه کنندگان با کارکنان بخش فروشگاهی و یا غذا خوری یا با معاونین مدیریت سرو کار دارند . بنابراین برنامه ریزی ، طراحی و تجهیز فضای اداری هتل نیز ، نیاز به توجه زیادی دارد که نباید کمتر از توجهی که نسبت به اتاق خوابها و فضاهای عمومی مبذول می گردد باشد. برنامه ریزی و طراحی داخلی فضای کار و استفاده از تجهیزات مناسب ، نه تنها برای روحیه و پشتکارکارکنان ، بلکه برای برداشت عمومی مردم از کیفیت و ارزش هتل ، بسیار ضروری است .

دفتردر هتل های سه ستاره  به دو قسمت تقسیم می شود :

  • پیشخوان لابی و دفتر لابی
  • مدیریت ارشد

۱-۶-۳-۲- پیشخوان ودفتر لابی

دفتر لابی بزرگترین بخش از چهار قسمت اصلی لابی بوده و بخشی است که میهمانان و مراجعه کنندگان بیش از همه با آن آشنایی دارند . این قسمت شامل فضاهای زیر است :

دفتر لابی ، قسمت پذیرش و صندوقداری را پشتیبانی می نماید . مساحت آن ، بین ۳/۰ الی ۵ /۰ متر، به ازای هر اتاق خواب متغیر است .

۲-۶-۳-۲- دفتر مدیر عمومی

مدیر عمومی اغلب در دید مردم قرار دارد و به پیشواز مقامات عالی رتبه رفته ، میزبان مراجعین خاص می شود .به همین دلیل دفتر و محوطه جلسه او ، تا حدودی شباهت با فضای عمومی پذیرش در سالن را پیدا می کند. در مواقعی که این امر صادق می باشد ، لازم است دفاتر بزرگتر طراحی گردیده و نیز در مکانی قرار داده شوند که ضمن حفض امنیت و ایمنی ، میهمانان بتوانند براحتی آن را پیدا کنند.

بعضی مدیران ارشد ترجیح می دهندکه دفاترشان در نزدیکی متصدی پذیرش قرار داشته باشد  در حالیکه بعضی دیگر بر اینکه مکان ایشان در نهایی ترین نقطه در عقب ، دور از فعالیتهای اداری و سروصدای ناشی از آن قرار گیرد ، اصرار می ورزند.

۷-۳-۲- فضاهای خدماتی پشتیبانی

نواحی خدماتی پشتیبان که بین ۱۰الی ۱۵ درصد از کل زیر بنای انواع هتلها را تشکیل می دهد ، بر قابلیت کارکنان در بخش خانه داری ، تعمیرات ، تاسیسات و خدمات غذایی و نوشیدنی به هتل تاثیرمی گذارد. فضاهای کاری آن شامل موارد زیر می باشد :

آماده سازی غذا و نگهداری آن

بار انداز، زباله و انبار عمومی

نواحی و فضاهای مربوط به کارکنان

رختشویخانه و خانه داری

فضاهای مهندسی و مکانیکی

۱-۷-۳-۲- آشپزخانه (آماده سازی غذا و نگهداری آن)

مساحت آشپزخانه و انبار آذوقه و نوشیدنی به تعداد غذاهای سرو شده ، تنوع غذا ها و برنامه تحویل مواد غذایی به هتل بستگی دارد . بعلت هزینه زیاد تجهیزات و انرژی، یکی از اهداف طراحی داشتن کوچکترین آشپزخانه ممکن در راستای اهداف عملکردی است . برای مثال در بسیاری از هتلهای مرکز شهری که بدلیل بهای بسیار زیاد زمین ، فضاهای آن بسیار گرانقیمت تمام می شود و اغلب غذا ها و خوراکیها همیشه آماده خریداری و در دسترس قرار دارند، باید از حداقل فضا بعنوان انبار آذوقه استفاده کرد. با توجه به اینکه تعدادی از آشپزخانه های کوچک ، بدلیل نزدیکی این فضاها به یکدیگر می توانند بخوبی فعالیت نمایند، پلان هتل های بزرگتر باید بصورتی باشد که جدایی انبار ، فضای آماده سازی غذا، اشپزی ، سرو غذا و فضای شستشوی ظروف را جبران نماید.

روش تقریبی تخصیص فضا ، بر حسب سطح کیفی هتلها متفاوت می باشد. بهر حال برای شروع ، مساحت آشپزخانه را بر حسب تعداد صندلیهای رستوران و سالن ضیافات و نیز تعداد اتاقهای خواب هتل تنظیم می نمایندو این اندازه را ، پس از بهتر مشخص شدن اماکن عرضه غذا و نوشیدنی اصلاح می نمایند. فرمول زیر مقدار فضای مقدماتی لازم را برای آشپزخانه تعیین می نماید .

 برنامه  فیزیکی فضاهای هتل

چک لیست با جزئیات کامل برای برنامه ریزی فضاهای هتل، برای یک هتل با۵۳ اتاق خواب

ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
۱- اتاق مهمانها و سیرکولاسیون طبقات ۲۸۲۱
دو نفره با تخت کینگ( ۲۲% ) ۷٫۵×۳٫۸ ۱۲ ۳۴۲
 دو نفره دو تخته  (۳۳%) ۷٫۵×۸/۳ ۱۸ ۵۱۳
سوئیت(۹ % ) ۷۰ ۵ ۳۵۰
معلولین (۳ % ) ۷×۴ ۲ ۵۶
سه نفره (۱۱%) ۸٫۳*۳٫۸ ۶ ۱۸۹٫۵
یک نفره یک تخته (۲۲%) ۲۵ ۱۲ ۳۰۰
۲- لابی ۲۰۰ متر مربع
پیشخوان ۲۵ ۱ ۲۵ متر مربع
انبار پادو ۵ ۱ ۵ متر مربع
تلفن ۲ ۱ ۲ متر مربع
فضای نشیمن ( ۵۰ نفر) ۲/۳ ۱۶۰ ۱ ۱۶۰مترمربع
کانون توجه ۵ ۱ ۵ متر مربع
۳ سرویس بهداشتی خانمها و آقایان  ۴۸متر مربع
توالت ها ۱٫۵ ۸ ۱۲
سیرکولاسیون و روشویی ۳۶
۴ نمازخانه آقایان و خانمها ۵۰ ۱۰۰متر مربع
۵ کافه تریا ۳۰ ۳۰متر مربع
۶- فضا های فروشگاهی ۵۲ متر مربع
آزانس مسافرتی ۱۲ ۱ ۱۲
عطریات ۱۰ ۱ ۱۰
غرفه عرضه شیرینی ، شکلات و امثال آن ۳۰ ۱ ۳۰
۷- رستوران ۳۸۳ متر مربع
فضای اصلی ( ۱۵۰ نفر) ۲۵/۲ ۵/۳۳۷ ۱ ۵/۳۳۷
بوفه سلف سرویس ۲۴ ۱ ۲۴
موسیقی زنده ۱۲ ۱ ۱۲
محل عرضه نوشیدنی ۱۰ ۱ ۱۰

 

ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
۸- بخش اداری ۱۴۰ متر مربع
مدیریت و کنترل ۲۲ ۱ ۲۲
منشی ۱۴ ۱ ۱۴
مدیر داخلی ۱۶ ۱ ۱۶
پذیرش و صوتی و تصویری ۴۹٫۵ ۱ ۴۹٫۵
اداری ۳۸٫۵ ۱ ۳۸٫۵
۹- آشپز خانه ۲۴۰متر مربع
فضای خدمات دهی به اتاقها ۸ ۱ ۸
دفتر سرآشپز ۱۰ ۱ ۱۰
انبار اذوقه های خشک ۲۸ ۱ ۲۸
یخچال غذاها ۲۰ ۱ ۲۰
انبار نوشیدنیها ۱۵ ۱ ۱۵
یخچال نوشیدنیها ۱۰ ۱ ۱۰
محل آماده سازی غذا ۱۵۰ ۱ ۱۵۰
۱۰- بارانداز ۶۰ متر مربع
بارانداز زباله ۲۲ ۱ ۲۲
بارانداز دریافت ۲۳ ۱ ۲۳
دفتر خرید ۱۲ ۱ ۱۵
۱۱- فضای کارکنان ۱۵۵ متر مربع
مدیریت کارکنان ۱۲ ۱ ۱۲
انبار وبایگانی ۶ ۱ ۶
کمک های اولیه ۸ ۱ ۸
توالت ( آقایان) ۵/۱ ۴ ۶
توالت ( بانوان ) ۵/۱ ۴ ۶
رختکن ۸ ۲ ۱۶
اتاق استراحت ۳۰ ۲ ۶۰
غذاخوری کارکنان ۴۰ ۱ ۴۰
نماز خانه ۳۰ ۲ ۶۰
۱۲- رختشویخانه ۱۳۰ متر مربع
اتاق ملحفه های کثیف ۱۰ ۱ ۲۰
ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
رختشویخانه ۱۰۰ ۱ ۱۱۰
۱۳- خانه داری ۸۰ متر مربع
خانه دار ۱۰ ۱ ۱۰
انبار ملحفه ۵/۴۶ ۱ ۵/۴۶
انبار روپوشها ۵/۲۳ ۱ ۵/۲۳
۱۴- مهندسی تاسیسات ۲۵۰ متر مربع
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ۱۱۰ ۱ ۲۵۰
۱۵ پارکینگ ۲۵ ۵۰ ۴۰۰متر مربع

 

 

۳-۲- طراحی فضاهای عمومی

مساحت لابی ، رستوران ها و سالن ها فضاهای جلسات و ضیافات و فضاهای ورزشی و تفریحی ، در هتلهای مختلف، تفاوت زیادی با هم دارند ( از مساحتی در حدود ۶درصد در هتل های ارزان قیمت تا ۲۰درصد در یک مرکز کنفرانس ) ، فهم دقیق این تفاوتها ، در بین انواع هتلها ، در موفقیت برنامه ریزی و طراحی یک پروژه بسیار مهم می باشد.

در جدول ذیل ، تفاوتهای اساسی فضاهای عمومی در انواع هتلها نشان داده شده است.

یک هدف کلی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای عمومی هتل این است که آنها در پیرامون لابی تجمع نمایند. این نوع چیدمان فضاها به گونه ای است که میهانان هتل بتوانند ،

طراحان باید اولویت هایی زیر را برای ورودی ها در نظر گیرند :

– ورودی اصلی به هتل

– ورودی به سالن های جشن و ضیافت

– ورودی به رستوران / پیشخوان عرضه نوشیدنی / سالن بازیها

– ورودی برای اتوبوس توریستها / فرودگاه

– ورودی برای سوئیت یا آپارتمان

۲-۳-۲-لابی :

عملکرد لابی ، علاوه بر معرفی شخصیت هتل ، بصورت فضای اصلی ارتباطی است که میهمانان را به سمت پیشخوان لابی ، آسانسورها ، اماکن عرضه غذا و نوشیدنی ، اتاقهای جلسات و ضیافات  مجموعه ورزشی و سایر فضاهای عمومی هدایت می کند ؛ این مکان برای میهمانهایی که مشغول گشت زدن می باشند  فضایی غیر رسمی برای اجتماع می باشد . یکی دیگر از عملکرد های لابی کانون کنترل است که در آن کارکنان بصورت بصری ،بر مسیر های دسترسی به هتل نظارت می نمایند.

در اغلب هتلها ، به ازای هر اتاق ۶/۰ تا ۹/۰ متر مربع فضا برای لابی در نظر گرفته می شود که شامل عملکرد های دور یا ارتباطات نمی شود .

جدول۱۵- عناصر لازم برای دکوراسیون اتاق خواب

مبلمان
قفسه بندیها میزتحریر،میز،توالت،میزها،صندلیها،پاتختیها،Headboard بالای تخت و قفسه تلوزیون
پوششهای پارچه ای رو تختی،پرده،روکش صندلی و میز،فرش
نور پردازی لامپهای کنار تخت و فضاهای نشیمن و میز تحریر
ملزومات آینه ها، کارهای هنری، گیاه،سطلها، زیر سیگاریها و جاچمدانی
نازک کاریهای اتاق خواب
کف معمولا از موکت به همراه یک لایه نرم برای پوشاندن کف استفاده می گردد.سوئیتها ممکن است دارای پارکت و در بعضی قسمتها مفروش باشند.
دیوار کاغذ دیواری قابل شستشو یا رنگ ارجحیت دارد.
سقف پوشش آکوستیک
درها چوب – توپر
چارچوب درها رنگ خورده برای مطابقت با درها و دیوارها
نازک کاریهای دستشویی
کف سرامیک یا کاشی
دیوارها کاشی، سرامیک یا مرمر
سقف رنگ
الکتریکی و مکانیکی
پریزها حداقل پنج پریز : دو عدد دم تخت، یکی برای میز تحریر، میز توالت و فضای نشیمن
کابل برای تلوزیون، تلفن، آزیرحریق و سایر سیستمهای ارتباطی
مکانیکی سیستم تهویه متبوع با طرح اتاق تلفیق می شود، دستشویی دارای سیستم تهویه
ایمنی در برابر حریق حداقل یک سنسور تشخیص دهنده دود و گرما و یک آبفشان در هریک از اتاقهای خواب

ماخذ: برنامه ریزی و طراحی هتل ، نشریه ۱۴۳- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

پذيرش ، صندوق وسرپرستي :

الف – فرانت آفيس :   

محل اولين برخورد مسافرين در موقع ورود وآخرين برخورد آنان در موقع خروج است.يعني كار مسافرين از اين قسمت آغاز مي شود ودر اينجا نيز پايان مـي پذيرد .

فرانت آفيس كه قسمتي از لابي را اشغال نموده ، شامل مهمترين وپر مسئوليـت ترين قسمت هتل مي باشد .حسابداري ،كارگزيني وبه طـور كلي كار دفتـري واداري هتل در پشت فرانت آفيـس تمركز يافته ،ودفتر مديريت هتل نيــز ميتواند در اين محل قرار گيرد. مجموعه اين تشكيلات كــه كار آنـها با هــم ارتباط دارد ،به منزله عروق اصلي سيستم گردش كار هتل محسوب مي شـــود . از اينرو ضعف هـر يـك از اين تأسيسات موجب نارسايي وناهماهنگي كليه كارهاي هتل خواهد بـود وچنانچه درارقام وآمار و صورتحساب ها ، هرنوع اشتبـاهي رخ دهد ، نظام كلي كاررا نامتعادل خواهد ساخت . وبي دقتي و سهل انگاري هر يك از مسئولان وكاكنان فرانت آفيس مي تواند كليه قسمت هـا را دچار زحمت ساختــه وبا مشكلات فراواني روبرو كند . با توجه به اين مسأله ،عمل هر يـك ازمسئولان اين قسمت ، بايد درست ودقیق انجام گيرد تا نتيجه حاصله از مجموع كارها ، مورد اعتماد وقابل تأييد باشد .علاوه بر صحت عمل ،حسن اخلاق ورفــتار وكردار كاركنان فرانت آفيس ، بايد مسافران را مجذوب سازد تا شيفتــه محبت آنان گردند ، زيرا درآمد اصلي هتل ها از فـروش اتاق وجلب مشتري تأمين مي شود .اگر محيط وفضاي فرانت آفيس براي پذيرش و سرعت عمـل وسهولت كـار مسافرين ، شايسته و مناسب باشد ، درموفقيت هتـل داران تأثير عمیق وبسـزائي خواهـد داشت .

روي اين اصل ، بايد از مهندسان وآرشيـتكت هـا انتظار داشت تا ضمن اينكــه سرمايه هنگفتي بـراي احداث هتل و انواع مخارج متفرقه آن به مصرف مي رسـد ، در طرح نقشـه لابي وفرانت آفـيس و رسپشن ،ذوق وتدبير وسليقـه وعوامل ديگرتخصص را بكار گيرند تا اين قسمت چشمگير هتـل ،طوري طراحي و ساخته شود كه امرپذيرش وفروش اتاق ها ،ارتباط لازم بين قسمت ها ، در نهايت سرعت ونظم وترتيب بدون سرگرداني صورت پذيرد وتمشيت امور ميهمانان بــه هــر تعداد كـه باشند از نظر وسعت وفضاي كافي ، از حوصله وظرفيت فرانت آفيس خارج نباشد .در اين صورت ،فكر هتلداران از جهت حسن جريان كار در قسمت مهم هتل آسوده خواهد بود .

ب- ميز رسپشن :

ميزرسپشن ،جلوي فرانت آفيس قرار مي گيرد . البته نمي توان آن را مـلاك وشاخص بزرگـي وكوچكي ومقياس براي تعيين درجه اهميت دانست زيـرا يــك هتل كوچك ۷۰ اتاقه نيز ميتوانـد مانند يك هتل ۲۰۰ اتاقه ، رسپشن كامـل ومجهزي داشته باشد . آنچه درموردرسپشن مطرح است اين است كـه بايد پــيش بيني لازم به عمل آيد كه در فصل كثرت كار هتل و زيادي تعداد مسافران ايـن قسمت ، استعداد وظرفيت پذيرش مسافران را داشته باشد .

ميز رسپشن به چند قسمت تقسيم مي شود :

   ـ قسمت رسپشن

       ـ اطلاعات

      ـ صندوق

الف- قسمت رسپشن مسئول فروش اتاق مي باشد .اين قسمت بايد در پـر كردن كــارت ورود مسافران ،اقدام نمايد و اسم مسافر را بر روي رك اطلاعات و رك اتاق قرار دهدو نسخه اي نيز بـــه تلفنخانه ارسال داردوحسابي به نام مسافـــر بازكننده رك اتاقهاجلوي قسمت فروش اتاقها واطلاعات قرار مي گيرد .

ب- قسمت اطلاعات ، محل نصب كليدها مي باشد . مسئول دادن كليـد اتــاق به مسافران ودريافـت مجدد آن است و نيز رساندن پيغامها وتلگرافها به مسافران را به عهده دارد .  اين قسمت بايـــد مرتب ودقيـــق باشد تا پيغامها به موقع به دست ميهمانان ذيربط برسد ودر قرار دادن كليدها در محل خود اشتباهي رخ ندهد .

ج- قسمت صندوق ، به رسپشن متصل است . فقط شيشه كوتاهي ، حد فاصل ايـن قسمت مي باشد چون صندوق و رسپشن به طور دائم با هم ارتباط دارند ، دريچه اي بين اين دو قسمت وجود دارد .

کلمات کلیدی:

-ریزفضای طراحی هتل

-طراحی هتل.فضاهای مورد نیاز هتل

-برنامه ریزی فیزیکی فضاهای هتل

-ضوابط و اصول طراحی هتل

-ریز فضاهای هتل.ریز فضا و مطالعه ی هتل

-ظوابط طراحی هتل

-آخرین بروز رسانی پنج شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ – به درخواست یکی از کاربران

0

User Rating: 4.1 ( 33 votes )
امتیاز 4.60 ( 43 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره امیر دهقان :

امیر دهقان هستم دارای مدرک کارشناسی رشته معماری از دانشگاه علم و فرهنگ ، تخصص بنده در زمینه طراحی و انجام پروژه های معماری از جمله ماکت و سه بعدی می باشد. با پیشنهاد و انتقادهایتان ما را در راستای ارائه خدمات بهتر راهنمایی فرمائید .

تاکنون 16 نظر ثبت شده است.

  1. salam.vaght bkhyr riz fazaha va barname
    fiziki eghamatgahe saheli mikhastam

  2. ببخشید منبع برنامه فیزیکی این مطالب رو میخواستم.متاسفانه هیچ منبع معتبری درمورد برنامه فیزیکی هتل پیدا نکردم.ممنون میشم کمکم کنید

  3. با سلام خدمت شما
    ببخشید این ریز فضا ها شامل هتل ساحلی هم میشه؟

  4. مطلب خوبی بود ممنونم

  5. با سلام اگه در مورد اردوگاه دانشجویی یا دانش آموزی یا هر اردوگاهی دیگه ای مطالبی همراه پلان برای نقد و بررسی دارید ممنون میشم برام بفرستین

  6. ممنون از اطلاعاتتون

  7. با سلام مطالعاتی در مورد هتل المپیک از سرانه و ریزفضاها اگه در اختیار دارین ممنون میشم واسم بفرستین .مرسی از مطالب بالا.

  8. با تشکر از اشتراک مطالب،
    بهتر بود در خصوص این مقاله اطلاعات کامل تری ارائه می شد تا کارایی بیشتری داشته باشه.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است