مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه » بانک مقالات تنظیم شرایط محیطی » تعادل حرارتی بین بدن انسان و معماری

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تعادل حرارتی بین بدن انسان و معماری

تعادل حرارتی بین بدن انسان و معماری

تعادل حرارتی بین بدن انسان و معماری

تعادل حرارتی بین بدن انسان و معماری مقاله ای از سری مقالات درس تنظیم شرایط معماری هست که امروز برای شما کاربران عزیز اماده کردم امیداورم مورد پسند واقع شود 

ایجاد تعادل حرارتی بین بدن و محیط اطراف، از جمله نیازهای اولیه برای تأمین سلامتی و آسایش انساناست. دمای پوست باید ثابت بماند.
تأثیر دمای هوا بر انسان
در حالت طبیعی، دمای درونی بدن ۰۷ درجه و دمای پوست ۰۸ ℃ است. اگر بدن در محیطِ گرم تر از پوستقرار گیرد، شروع به جذب حرارت می کند؛ اگر در محیطی سردتر از پوست باشد، حرارت خود را به تدریج ازدست می دهد.
تأثیر رطوبت هوا بر انسان
رطوبت هوا به طور مستقیم بر دمای بدن انسان تأثیر نمی گذارد، ولی ظرفیت تبخیر و در نتیجه، میزانخنک شدن بدن از طریق تعریق و میزان تبخیر آن را تعیین می کند.رطوبت نسبی، به تنهایی نمی تواند ظرفیت تبخیر هوا را تعیین کند و همواره باید درجه حرارت هوا را نسبت بهآن، مورد توجه قرار داد. زیرا اگر رطوبت نسبی ۰۰۰ % و هوا اشباع شده باشد، امکان عمل تبخیر در آن وجوددارد. )به طور مثال، اگر دمای هوا کمتر از پوست بوده و در مجاورت بدن، دمای آن افزایش یافته به طبع آنرطوبت نسبی امکان افزایش می یابد. ( با رطوبت نسبی ۰۰ % ) به طور مثال در صورتی که دمای هوا بیش ازبدن باشد( این عمل غیر ممکن است.
دردمای ۸۰ تا ۸۰ ℃، میزان رطوبت هوا تقریباً تأثیری بر انسان ندارد و رطوبت نسبی ۰۰ تا ۲۰ درصد، عملاًاحساس نمی شود. در دمای بیش از ۸۰ ℃، تأثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش می یابد. هوای گرم ومرطوب به دلیل اینکه از تعریق و تبخیر بر روی پوست جلوگیری می کند، باعث ناراحتی می شود. هوای گرم و
خشک نیز باعث خشکی لب ها و مخاط تنفسی شده، ایجاد ناراحتی می کند.
عامل دیگری که در میزان تأثیر رطوبت هوا بر بدن اثر می گذارد، جریان هوا یا باد است. در یک درجه حرارتثابت، افزایش سرعت باد باعث افزایش میزان مجاز و قابل قبول رطوبت نسبی هوا می شود.
بررسی منطقه ی آسایش در معماری
واکنش بدن در برابر شرایط اقلیمی، پدیده ای تجربی است و در فرهنگ ها و مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوتاست.
اگر حدود تغییرات این ارقام را در جدولی که رطوبت نسبی بر محور افقی و درجه حرارت بر محور عمودی آنمی گویند. » منطقه ی آسایش « مشخص شده ترسیم کنیم، محدوده ای به دست می آید

در فصل زمستان بین ۲۵ تا ۲۵/۷ سانتی گراد فرض کرد. محدوده ی رطوبت نسبی هوا در این دو فصل نیز ۰۰ تا ۷ درصد در نظر گرفته می شود.

در منطقه ی آسایش، تغییرات رطوبت هوا بیشتر از تغییرات دمای آن برای انسان قابل تحمل است_ به همینخاطر، دمای هوای فضاهای داخلی ساختمان باید با دقت بیشتری کنترل شود. البته میزان رطوبت نسبی هوانیز باید در نظر گرفته شود؛ زیرا رطوبت بیش از حد در فصل زمستان، باعث ایجاد تعریق بر روی سطوح سرد
داخلی مانند سطح شیشه ی پنجره ها و رطوبت کم، باعث ایجاد الکتریسیته ی ساکن می شود.
تأثیر عوامل اقلیمی بر منطقه ی آسایش
دو عامل تابش آفتاب و باد نیز باید در تعیین منطقه ی آسایش دخالت داده شوند.
تأثیر تابش آفتاب بر منطقه ی آسایش
در شرایطی که دمای هوا کمتر از ۸۰ ℃ است، تابش آفتاب ممکن است باعث گسترش منطقه ی آسایش شود.

 برای دیدن دیگر مقالات تنظیم شرایط محیطی کلیک کنید

تأثیر رطوبت بر منطقه ی آسایش
رطوبت باعث کاهش دمای هوای خشک می شود. این کاهش دمای هوا که در اثر تبخیر رطوبتِ اضافه شده بهآن صورت می گیرد، باعث می شود محدوده های بالای منطقه ی آسایش نیز قابل تحمل شود. خنک سازی هوا ازطریق افزایش رطوبت آن ممکن است با وسایل مکانیکی یا به طور طبیعی با گیاه کاری یا ساخت آب نما وفواره ها صورت گیرد.
تأثیر باد بر منطقه ی آسایش
سرعت جریان هوا به دو طریق بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. جریان هوا، از یک سو مقدار تبادل حرارتیرا از طریق همرفت )جابه جایی هوا در اثر اختلاف دما( مشخص می کند و از سوی دیگر، ظرفیت تبخیر در هواو در نتیجه، میزان خنک شدن بدن از طریق تعریق را تعیین می نماید. تأثیر سرعت جریان هوا بر بدن از طریقتعیین ظرفیت تبخیر در هوا، به رطوبت آن بستگی دارد؛ زیرا افزایش سرعت هوا، ظرفیت تبخیرپذیری آن راافزایش و در نتیجه، تأثیر رطوبت بیش از حد هوا را کاهش می دهد.

اگر هوا سردتر از پوست بدن باشد، افزایش سرعت هوا باعث خنک شدن بدن می شود. وقتی هوا گرم تر از پوستباشد، افزایش سرعت هوا از یک سو باعث افزایش اثر همرفت و در نتیجه گرم تر شدن بدن و از سوی دیگرباعث افزایش ظرفیت تبخیر در هوا و سردتر شدن پوست می شود.زمانی که پوست بدن مرطوب است، افزایش سرعت هوا بیشتر در میزان تعریق و تبخیر تأثیر می گذارد تا درتبادل حرارت از طریق همرفت و در نتیجه بدن خشک می شود. پس از خشک شدن پوست، افزایش سرعت هواتأثیری در خنک شدن بدن از طریق تأثیر بر میزان تعریق و تبخیر نداشته باشد؛ ولی اثر گرمایی آن از طریقه مرفت ادامه می یابد.

وقتی رطوبت نسبی هوا ۷۰ % یا بیشتر باشد، شرایط حرارتی هوای مورد نظر از منطقه ی آسایش خارج می شود؛ولی اگر در چنین وضعیتی هوا جریان داشته باشد، این شرایط می تواند در منطقه ی آسایش قرار بگیرد.

جدول-زیست-اقلیمی

جدول-زیست-اقلیمی

 مقدار حرارتی که خورشید در سطحی عمود بر پرتوِ آن تولید می کند، برای ۱/۹۴کالری در سانتی متر مربع درنامیده می شود. البته زمین مقدار حرارت کمتری جذب می کند، مقداری » رقم ثابت خورشید « دقیقه است کهاز پرتوهای خورشیدی در اثر برخورد با سطح ابرها دوباره به سمت بالا منعکس می شود. بنابراین، شدت تابش
آفتاب و حرارت حاصل از آن در یک نقطه از سطح زمین، به فاصله ای که پرتوِ خورشید باید طی کند، ضخامتابر و وضعیت آلودگی هوا بستگی دارد. به همین خاطر، شدت تابش آفتاب در یک محل با ارتفاع آن محل ازسطح دریا متناسب است.

منبع : وب سایت معمار انلاین نقل از خلاصه ی کتاب اقلیم و معماری از استاد کسمایی تهیه کننده هیلا پزشک منش از مرکز معماری ایران 

امتیاز 4.18 ( 17 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تاکنون 2 نظر ثبت شده است.

  1. جناب مهندس مجتبی ابدالی
    با سلام مطالب را ابتدا خودتان مطالعه بفرمایید ..در مقاله تعادل حرارتی انسان و معماری بطور مثال اشکالاتی وجود دارد که مقاله را غیر قابل قبول کرده است. یعنی چه که (آندر فصل تابستان، دمای ۸۴ ℃ و رطوبت نسبی ۰۰ % برای ۸۲ % افراد مطلوب است ) . موفق باشید

    • سلام وقت بخیر
      سپاش از تذکرتون
      لازمه خدمتون عرض کنم که این مقاله از خلاصه ی کتاب اقلیم و معماری از استاد کسمایی که هیلا پزشک منش از مرکز معماری از سری کتب کنکور جمع اوری شده و بارگذاری شده
      +اصلاح شده
      موفق باشید

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است