خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
خانه » دانشکده مجازی معماری » بانک ریزفضاهای معماری » تحلیل دیاگرام مجتمع رفاهی

اطلاعیه سایت

$ جشواره پاییزه معمار آنلاینـ $

با خرید 2 رساله از سایت ما 1 رساله هدیه بگیرید

 برای دیدن کلیک کنید

برای خرید کردن از گزینه افزدون به سبد خرید استفاده کنید!!

تماس با پشتیبانی+ ایدی تلگرام

0939-530-5451

  M_abdali@ 

تحلیل دیاگرام مجتمع رفاهی

تحلیل دیاگرام مجتمع رفاهی

تحلیل دیاگرام مجتمع رفاهی 

 

با توجه به ثعریف پروژه و اهدافی که در نظر گرفته شده است فضاهای یک مجتمع تجاری عبارتند :

۱-فضاهای تجاری:شامل سالن فروش کالا (خرد-میان اندازه –خرد)

۲-فضای خدماتی:برای رفاء و آسایش خریداران(فضای نگهداری کودکان-اسثراحت-بانک-کیوسک اطلاع رسانی-ایسگاه تاکسی و اتوبوس )

۳-فضای تفریحی:زستوران-چایخانه-بازی کودکان

۴-اداری :اتاق مدیریت-امور مالی-کنفرانس

۵- فضای اجتماعی و فرهنگی:آمفی تتاتر-میدان گاه

۶-فضای سرویس دهنده :انبارها-محل تخویل کالا-جابجای زباله

۷-تاسیسات :گرمایش –تهویه متبوع-مانیتورینگ

۸-فضای فرهنگی:نامزخانه – نمایشگاه خاص

۹-پارکینگ:فروشندگان-خریداران-کنترل خرج و ورود

۱۰-فضای سبز:باغ-باغچه- آب نما

۱۱-مسیر ها :رهروهای ورود و خروج-سیستم توزیع در خیابان-مسیر سر پوشیده و باز

دیاگرام مجتمع رفاهی

دیاگرام مجتمع رفاهی

حفظ الگوي منسجم ، همگون ، مطلوب و متناسب كاربريها با يكديگر ، ايجاد فضاهاي باز قوي و داراي تحرك كافي داشتن هويت خاص و تزئيني متناسب با كاركردها براي ساختمانها و داشتن زمينه محيطي از اصول مورد نظر در طراحي مي باشد.

يك تركيب فضايي خوب بايستي سه جنبه را رعايت كند.

۱ – از نظر كاركرد به احياء نيازهاي مربوط به استفاده يا هدفها را برآورده سازد.

۲ – از نظر نهاد و اجزاء مادي كاركرد به استفاده از بهترين مصالح دست يافتني و مهارت بپردازد.

۳ – از جنبه كالبد قابل دست يافتن به رضايت خاطر از نقطه نظر تأثيرات عيني باشد.

همچنين در برنامه ريزي فيزيكي بايستي اهداف زير برآورده شود :

  • رابطه بين فضاهاي متفاوت تأمين گردد.
  • حداقل هزينه و حداكثر منافع را در پي داشته باشد.
  • ايجاد آشفتگي و سردرگمي نكند.
  • در تركيب فضاها مناطق مرده و باقيمانده بوجود نيايد.
  • ضمن حفظ محيط طبيعي حداقل مصرف فضا و مقياس هماهنگ در سيماي كل را داشته باشد.
  • اهداف دراز مدت قابل حصول باشد.

ارتباطات عمودی و افقی

uسیر کولاسیون افقی  از طرف راهروهای عمودی خرید در داخل و به طرف عناصر عمودی مر بوط می باشد.
در این ارتباط فضاهای هرطبقه بصورت مدول پیوسته دیده میشود و یک شبکه پیوسته را در طول راهرونشان میدهد.

 

سیرکولاسیون مجتمع رفاهی

سیرکولاسیون مجتمع رفاهی

دیاگرام مجتمع تجاری

دیاگرام مجتمع تجاری

ارتباطات عمودی و افقی

¨سیرکولاسیون عمودی و افقی یک عامل حیاتی در طرح ریزی است که هم مربوط به خریداران است هم به فرمشندگان هم به کالا

¨سیر کولاسیون عمودی از طریق پله برقی-آسانسور -پله فرار برقرار می شودکه آسانسور باید به تعداد کافی و از طریق ورودی قابل رویت باشد۰محل پله برقی و آسانسورباید به گونه ای باشد که مشتری را به گذشتن از مرکز خرید جلب نماید و رفتن به طبقات را بصورت عمودی امری جذاب جلوه گر سازد.

 

امتیاز 4.67 ( 12 رای )
اشتراک گذاری مطلب
مدیریت سایت

درباره مدیریت سایت :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ، دانشجویی ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

معدله فوق را حل کنید *

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب برای سایت مـــعمـار انـلاین محفوظ است-کپی مطالب با درج لینک سایت مجاز می باشد

__$ جشواره پاییزه معمار آنلاینـ $__ با خرید 2 رساله معماری از سایت ما 1 رساله به دلخواه هدیه بگیرید.... فقط تا پایان پاییز فرصت باقیست _ برای دیدن کلیک کنید