آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خانه » بانک مقالات تنظیم شرایط محیطی » تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر فضا ها

اطلاعیه سایت

تماس با پشتیبانی » ایدی تلگرام+ایمیل پشتیبان <

» فراموش نکنید! بخش پشتیبانی معمار آنلاینـ ، در همه ساعات همراه شماست

»  0916-891-1243

» درصورت مشکل پرداخت آنلاین کلیک کنید

» درصورت بروز هر مشکل اعلام کنید با شما تماس خواهیم گرفت

انجام کلیه پروژهای معماری+ پشتیبانی » با ایدی زیر در تماس باشید

M_abdali@

تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر فضا ها

تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر فضا ها

تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر فضا ها

 

فهرست مطالب

عنوان

 

مقدمه…………………………………………….. ۴

فصل اول:

—كاربرد روشنائي نور……………………………….. ۵

—دستورالعملهاي نورپردازي…………………………..۶

—فاكتورهاي شكل دهند……………………………..۹

فصل دوم:

نمونه هايي از معماري جهان………………………۱۶

نور در بازار ………………………………………….۲۵

دستورالعمل‌هاي نورپردازي با نور طبيعي

¢۱- از نور مستقيم آسمان و تابش خورشيد بر سطح كارهاي دقيق اجتناب كنيد.

¢ساده‌ترين راه حل براي استفاده از نور روز به مقدار زياد در فضاي داخل تعبيه پنجره‌هاي بزرگ با شيشه‌هاي شفاف، نورگيري‌هاي سقفي و با نورگيري‌هاي كلرستوري، همراه با كنترل كننده‌هاي مناسب مي‌باشد تابش مستقيم نور خورشيد و ديد مستقيم آسمان، در محل‌هائي كه كارهاي دقيق انجام مي‌گيرد به علت بروز اختلاف شديد روشنائي در محيط سبب ناراحتي و كاهش ديد مي‌گردد.

¢در محل‌هائي كه نياز به ديد چشمي دقيق نيست استفاده از نور مستقيم خورشيد آسمان بطور محدود مجاز است.

¢در معماري، تابش مستقيم نور خورشيد هيجان‌انگيز بوده و سايه روشن‌هاي متغير كه روي اشياء و سطوح داخلي ايجاد مي‌نمايد، احساس مطبوعي نسبت به زمان و مكان بوجود مي‌آورد. در استفاده از نور مستقيم خورشيد بايد احتياط لازم براي جلوگيري از پيدايش ديد نامناسب و يا ايجاد حرارت بيش از حد در فضاي داخل بعمل آيد.

بازتاب نور از سطوح اطراف

هرچند سرچشمه نورطبيعي خورشيد است، ولي در واقع نوري كه به ما مي‌رسد از طريق بازتاب آن از سطوح و اشياء‌ اطراف است. هر بار كه نور از سطحي انعكاس مي‌يابد پخش شده و ملايم‌تر مي‌گردد. بخشي از نور تابيده بر سطوح جذب و در نتيجه شدت آن كاهش مي‌يابد، ولي در عين حال پخش شدن نور روشنائي محيط را يكنواخت نموده و سبب بالا رفتن توانائي و سهولت ديد مي‌گردد.

بازتاب نور از سطوح اطراف

بازتاب نور از سطوح اطراف

از تابش مستقيم آفتاب و نور مستقيم آسمان بايد اجتناب نمود زيرا روشنايي خيره كننده به وجود مي‌آورد.

از-تابش-مستقيم-آفتاب-و-نور-مستقيم

هرقضا با نور دو چهره مي يابد ، روز و شب كه با تغيير مقدار نور، ايندو با هم پيوندمي يابند.

نور موضوعي است كه در هر دوره زماني، احساس و مفهومي خاص به معماري و زندگي داده است.مي توانيم بگوييم ،آن زمان كه آتش در آتشكده ها در عهد زرتشت مقدس بوده بخاطر نور و گرماي آن بوده است، بدين ترتيب نور نيز مورد ستايش قرار مي گرفته است . حتي در دوره هاي بعد، كه اعتقاد به خورشيد و پرستش آن وجود داشته است، نور بخاطر روشن نمودن عالم ،كه مسير حركت زندگي را نشان مي داده است، مورد توجه بوده است، و يك حس خدايي بودن را القاء مي كرده است.

نور مي تواند به عناوين مختلفي براي القاء مفهوم و هدفي مورد استفاده قرار گيرد، به عنوان مثال با ايجاد يك روزن و هدايت نور به موضوعي باعث تاكيد در آن موضوع شويم، و يا با استفاده از حركت هاي ملايم و نرم نور يك حس روحاني را به فضا بدهيم كه در هنگام ورود به چنين فضاهايي يك احساس احترام و سرفرود آوردن به انسان دست مي دهد، و انسان خود را در مقابل عظمت بي پايان و نامحدودي مي يابد،و حقارت را در خود.از تاثير در كليساها و مساجد بسيار مورد استفاده قرار گرفته است.مثلا با ارتفاع دادن به بنا و نور پردازي هايي بر روي سطوح مورد نظر اين كار را انجام مي دهند،و يا با استفاده از پنجره هاي واقع در دالان ها و نور پردازي مخصوص آنها باعث حركت و يا در هشتي ها باعث مكث شده اند، كه اين مفهوم را مي توان با حركت انسان در اين دنيا و رسيدن به قيامت كه محل مكث است.

در دوران امروز نور پردازي با استفاده از وسايل مصنوعي نيز رشد كرده است كه باعث نور پردازي هاي جالبي براي بناهايي چون موزه ها و پل ها و… كه باعث بوجود آمدن يك هنر است كه با استفاده از نور،فضاهايي صميمانه اي را بوجود آورده اند، و اين هم با استفاده از منظر و تاكيد در زمينه تركيب،دست يافتني است.

 

امتیاز 3.86 ( 21 رای )

راهنما

  • 1- برای باز کردن فایل هایی که دانلود میکنید از نرم افزار winrar استفاده کنید.
  • 2-شما نظر دهید ما هم مشکلات شما را که در نظرات مطرح کرده اید برطرف میکنیم. لطفا اگر مشکلی دارید یا نظری درمورد مطلب دارید در نظرات مطرح کنید تا موجب اشتیاق نویسندگان شود.
  • 3-لطفا کپی رایت مطالب ما را رعایت کنید تا انگیزه فعالیت ما بیشتر شود.
  • 4- رمز تمامی فایل ها : www.online-architect.ir

درباره پروژه معماری :

مجتبی ابدالی دهدزی هستم.بنیان گذار و مدیر ارشد معمار آنلاینـ ،ارشد معماری،عاشق معماری و هدف طراحی این وب کمک به دوستان معمار ... امتیاز ،نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما در پیشبرد اهداف سایت نقش شایانی ایفا می کند ..

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است